Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Gelişimi Öğrencilerinin Cinsel Eğitime Yönelik Algıları: Nitel Bir Durum Çalışması

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 3, 249 - 261, 30.09.2024
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1431368

Öz

Amaç: Bu çalışmada amaç Çocuk Gelişimi Programı öğrencilerinin cinsel eğitime yönelik algılarının belirlenmesidir.
Yöntem: Nitel bir durum çalışması olan bu çalışmanın verileri Ekim-Kasım 2023 tarihleri arasında yüz yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır. Çalışmanın uygulanabilmesi için etik kuruldan ve araştırmanın yürütüleceği kurumdan gerekli yasal izinler alınmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örneklemesi yapılarak hem normal öğretim, hem de ikinci öğretimden, ayrıca her iki sınıfa ait öğrencilerin not ortalamalarına bakılarak alt, orta ve üst gruptan öğrenciler belirlenmiştir. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından tasarlanan, uzman görüşü ve pilot çalışması yapılan yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla veri doyumuna ulaşana kadar 12 öğrenci ile görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Veriler MAXQDA-2022 programında içerik analizine alınmıştır.
Bulgular: Cinsel eğitim teması altında cinsel eğitimin gerekliliği, cinsel eğitimin içeriği, cinsel eğitim süreci ve eğitimci kategorileri belirlenmiştir. Bu kategorilerde toplam 22 kod belirlenmiştir. Bu kodlar alıntılarla birlikte verilerek yorumlanmıştır. Kod karşılaştırmalarında ikinci öğretim öğrencileri cinsel eğitimin çocukların gelişim düzeyine uygun ve açıklayıcı bir şekilde olması gerektiği, öğrencilerin alt, orta veya üst grupta bulunması ile cinsel eğitime yönelik algılarının çok fazla değişmediği, bununla birlikte kendi deneyimlerinin cinsel eğitime yönelik algılarını belirlediği görülmektedir.
Sonuç: Öğrencilerin cinsel eğitime yönelik algılarının hala bir tabu olduğu ve kendi deneyimleri ile ilişkili olduğu, programlarında somut bir şekilde ele alınmadığı, cinsel eğitimi vermek için kendilerini yeterli görmedikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI

Teşekkür

Katkılarından dolayı TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Kandır, A., & Alpan, Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi. Aile Toplum ve Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi, 4(14).
  • 2. Milli Eğitim Bakanlığı. Çocuk gelişimi ve eğitimi: Cinsel gelişim. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Cinsel%20Geli%C5%9Fim.pdf
  • 3. Akın Bülbül, I. (2012). Zihinsel yetersizlikten etkilenmiş erkek ergenlere ebeveynleri aracılığıyla uygun mastürbasyon yapma becerisinin kazandırılmasında eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, BOLU.
  • 4. Tahtalı, S., & Sezer, S. (2013). Çocuk ve ergenlerde cinsel gelişim ve eğitiminin önemi. Erişim Adresi: https://www.kucukagacpsikoloji.com/cocuk-ve-ergenlerde-cinsel-gelisim-ve-egitimi (Erişim Tarihi: 27 Kasım 2023).
  • 5. Çalışandemir, F., Bencik, S., & Artan, İ. (2008). Çocukların cinsel eğitimi: geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim, 33(150), 17-24.
  • 6. Taşçı, A. İ. (2010). Cinsel eğitim. İstanbul: İz
  • 7. Eliküçük, A., & Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Aile ve Toplum: Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi, 7(25), 45-62.
  • 8. TÜİK. İstatistiklerle çocuk. Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=%C4%B0statistiklerle- %C3%87ocuk-2022- 49674&dil=1#:~:text=Adrese%20Dayal%C4%B1%20N%C3%BCfus%20Kay%C4%B1t%20Sistemi,7'sini%20k%C4%B1z %20%C3%A7ocuklar%20olu%C5%9Fturdu. (Erişim Tarihi: 27 Kasım 2023)
  • 9. Açıkgöz, N. Ö. (1999). 3-6 yaş çocukları için hazırlanan bir cinsel eğitim programı ve etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İSTANBUL.
  • 10. Eisenberg, M. E., Bernat, D. H., Bearinger, L. H., & Resnick, M. D. (2008). Support for comprehensive sexuality education: perspectives from parents of school- age youth. J Adolesc Health., 42(4), 352–359.
  • 11. Heller, J. R., & Johnson, H. L. (2008). Parental opinion concerning school sexuality education in a culturally diverse population in the USA. Sex Educ. 13(5), 548–559.
  • 12. Ganji, J., Emamian, M. H., Maasoumi, R., Keramat, A., & Khoei, E. M. (2018). Qualitative needs assessment: Iranian parents’ perspectives in sexuality education of their children. J Nurs Midwifery Sci. 5(4), 140–146.
  • 13. Chukmarova, L. F., Frolova, I. I., Zakirova Eysan, M., Khamitova, L. M., Tereshchenko, N. G., & Nurmukhametova, V. V. (2019). Formando las actitudes de género de los niños en edad preescolar en familias monoparentales. Rev Dilemas Contemp Educ Política Y Valores, 6.
  • 14. Saban, A., & Ersoy, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 15. Creswell, J. W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • 16. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: SAGE Publications.
  • 17. Deniz, Ü., & Yıldız, R. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında cinsel gelişim ve cinsel eğitim. GUJGEF 38(2), 431-447.
  • 18. Bayhan, P., & Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa.
  • 19. Ünlüer, E., & İnan, R. (2021). Okul öncesi öğretmen adaylarının cinsel eğitim hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(2), 377-397.
  • 20. Cheung, S. K., Kwan, J. L. Y., & Yim, K. Y. K. (2020). Pre-service early childhood teachers’ perceptions about sexuality education and behavioural intentions towards children’s curiosity about sexuality. Journal of Education for Teaching, 1-15.
  • 21. Kardeş, S., & Güney Karaman, N. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuğun cinsel eğitimine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1554-1570.
  • 22. İşler, S., & Gürşimşek, A. I. (2018). 3-6 yaş çocuklarının cinsel eğitiminin gerekliliği ile ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. GUJGEF, 38(3), 845-867.
  • 23. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği (2006). Cinsel sağlık ve üreme sağlığı araştırması. İstanbul: Yazar.
  • 24. Çakşak, A. (2018). Ergenlerde cinsel eğitim. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(11), 498-504.
  • 25. Martin, J., Riazi, H., Firoozi, A., & Nasiri, M. (2018). A sex education programme for mothers in Iran: Does preschool children’s sex education influence mothers’ knowledge and attitudes? Sexuality, Society and Learning, 1468-1811.
  • 26. Tuğut, N., & Gölbaşı, Z. (2019). Okul öncesi dönem çocuğu olan (3-6 yaş) ebeveynlerin cinsel eğitim tutumlarının belirlenmesi. TJFMPC,13(3), 287-294.
  • 27. Larsson, I., & Svedin, C. G. (2002). Teachers’ and parents’ reports on 3- to 6-year-old children’s sexual behavior-a comparison. Child Abuse & Neglect, 26(39), 247–266.
  • 28. Saygılı, S. (2006). Çocuklarda davranış bozuklukları. İstanbul: Elit Kültür Yayınları.
  • 29. Ceylan, Ç., & Çetin, A. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların cinsel eğitimine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. H. Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 41-59.

Child Development Students' Perceptions Towards Sexual Education: A Qualitative Case Study

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 3, 249 - 261, 30.09.2024
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1431368

Öz

Objective: The aim of this study is to determine the perceptions of Child Development Program students towards sex education.
Method: The data of this study, which is a qualitative case study, was collected by face-to-face interview technique between October and November 2023. In order to conduct the study, the necessary legal permissions were obtained from the ethics committee and the institution where the research will be conducted. In determining the study group, maximum diversity sampling was performed and students from both regular education and evening education were determined, as well as students from the lower, middle and upper groups by looking at the grade point averages of the students in both classes. The data of the study were collected by interviewing 12 students until data saturation was reached, through semi-structured interview forms designed by the researchers, expert opinion and pilot study. The data were taken into content analysis in the MAXQDA-2022 program.
Results: Under the theme of sexual education, the necessity of sexual education, the content of sexual education, the sexual education process and educator categories were determined. A total of 22 codes were determined in these categories. These codes are interpreted with quotations. In the code comparisons, it is seen that secondary education students' sexual education should be appropriate and descriptive to the development level of the children, their perceptions of sexual education do not change much whether the students are in the lower, middle or upper groups, and their own experiences determine their perceptions of sexual education.
Conclusion: It was concluded that students' perceptions of sexual education are still a taboo and are related to their own experiences, they are not addressed concretely in their programs, and they do not consider themselves competent to provide sexual education.

Kaynakça

  • 1. Kandır, A., & Alpan, Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi. Aile Toplum ve Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi, 4(14).
  • 2. Milli Eğitim Bakanlığı. Çocuk gelişimi ve eğitimi: Cinsel gelişim. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Cinsel%20Geli%C5%9Fim.pdf
  • 3. Akın Bülbül, I. (2012). Zihinsel yetersizlikten etkilenmiş erkek ergenlere ebeveynleri aracılığıyla uygun mastürbasyon yapma becerisinin kazandırılmasında eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, BOLU.
  • 4. Tahtalı, S., & Sezer, S. (2013). Çocuk ve ergenlerde cinsel gelişim ve eğitiminin önemi. Erişim Adresi: https://www.kucukagacpsikoloji.com/cocuk-ve-ergenlerde-cinsel-gelisim-ve-egitimi (Erişim Tarihi: 27 Kasım 2023).
  • 5. Çalışandemir, F., Bencik, S., & Artan, İ. (2008). Çocukların cinsel eğitimi: geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim, 33(150), 17-24.
  • 6. Taşçı, A. İ. (2010). Cinsel eğitim. İstanbul: İz
  • 7. Eliküçük, A., & Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Aile ve Toplum: Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi, 7(25), 45-62.
  • 8. TÜİK. İstatistiklerle çocuk. Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=%C4%B0statistiklerle- %C3%87ocuk-2022- 49674&dil=1#:~:text=Adrese%20Dayal%C4%B1%20N%C3%BCfus%20Kay%C4%B1t%20Sistemi,7'sini%20k%C4%B1z %20%C3%A7ocuklar%20olu%C5%9Fturdu. (Erişim Tarihi: 27 Kasım 2023)
  • 9. Açıkgöz, N. Ö. (1999). 3-6 yaş çocukları için hazırlanan bir cinsel eğitim programı ve etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İSTANBUL.
  • 10. Eisenberg, M. E., Bernat, D. H., Bearinger, L. H., & Resnick, M. D. (2008). Support for comprehensive sexuality education: perspectives from parents of school- age youth. J Adolesc Health., 42(4), 352–359.
  • 11. Heller, J. R., & Johnson, H. L. (2008). Parental opinion concerning school sexuality education in a culturally diverse population in the USA. Sex Educ. 13(5), 548–559.
  • 12. Ganji, J., Emamian, M. H., Maasoumi, R., Keramat, A., & Khoei, E. M. (2018). Qualitative needs assessment: Iranian parents’ perspectives in sexuality education of their children. J Nurs Midwifery Sci. 5(4), 140–146.
  • 13. Chukmarova, L. F., Frolova, I. I., Zakirova Eysan, M., Khamitova, L. M., Tereshchenko, N. G., & Nurmukhametova, V. V. (2019). Formando las actitudes de género de los niños en edad preescolar en familias monoparentales. Rev Dilemas Contemp Educ Política Y Valores, 6.
  • 14. Saban, A., & Ersoy, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 15. Creswell, J. W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • 16. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: SAGE Publications.
  • 17. Deniz, Ü., & Yıldız, R. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında cinsel gelişim ve cinsel eğitim. GUJGEF 38(2), 431-447.
  • 18. Bayhan, P., & Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa.
  • 19. Ünlüer, E., & İnan, R. (2021). Okul öncesi öğretmen adaylarının cinsel eğitim hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(2), 377-397.
  • 20. Cheung, S. K., Kwan, J. L. Y., & Yim, K. Y. K. (2020). Pre-service early childhood teachers’ perceptions about sexuality education and behavioural intentions towards children’s curiosity about sexuality. Journal of Education for Teaching, 1-15.
  • 21. Kardeş, S., & Güney Karaman, N. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuğun cinsel eğitimine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1554-1570.
  • 22. İşler, S., & Gürşimşek, A. I. (2018). 3-6 yaş çocuklarının cinsel eğitiminin gerekliliği ile ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. GUJGEF, 38(3), 845-867.
  • 23. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği (2006). Cinsel sağlık ve üreme sağlığı araştırması. İstanbul: Yazar.
  • 24. Çakşak, A. (2018). Ergenlerde cinsel eğitim. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(11), 498-504.
  • 25. Martin, J., Riazi, H., Firoozi, A., & Nasiri, M. (2018). A sex education programme for mothers in Iran: Does preschool children’s sex education influence mothers’ knowledge and attitudes? Sexuality, Society and Learning, 1468-1811.
  • 26. Tuğut, N., & Gölbaşı, Z. (2019). Okul öncesi dönem çocuğu olan (3-6 yaş) ebeveynlerin cinsel eğitim tutumlarının belirlenmesi. TJFMPC,13(3), 287-294.
  • 27. Larsson, I., & Svedin, C. G. (2002). Teachers’ and parents’ reports on 3- to 6-year-old children’s sexual behavior-a comparison. Child Abuse & Neglect, 26(39), 247–266.
  • 28. Saygılı, S. (2006). Çocuklarda davranış bozuklukları. İstanbul: Elit Kültür Yayınları.
  • 29. Ceylan, Ç., & Çetin, A. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların cinsel eğitimine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. H. Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 41-59.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Toplum Çocuk Sağlığı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hilal Hatice Ülkü 0000-0003-1780-3531

Enver Erbil Bu kişi benim 0009-0002-4047-756X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2024
Kabul Tarihi 2 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ülkü, H. H., & Erbil, E. (2024). Çocuk Gelişimi Öğrencilerinin Cinsel Eğitime Yönelik Algıları: Nitel Bir Durum Çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(3), 249-261. https://doi.org/10.46237/amusbfd.1431368