Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Intergenerational Examination of the Vocational Professional Values and Motivatıons of Midwiwes

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 109 - 121, 31.01.2025
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1330008

Öz

Objective: This study was conducted with the aim of intergenerational examination of the professional values and motivations of midwives.
Method: The research was conducted in descriptive/cross-sectional type between February and July 2023. The population of the study consisted of midwives working as midwives in Turkey, and the sample consisted of 180 midwives. The data were collected online with the “Descriptive Information Form, Professional Values Scale for Midwives and Job Motivation Scale”.
Results: The total score of the Professional Values Scale for Midwives (133.93±15.40; 121.16±5.36 and 126.61±16.41, respectively) and all sub-scores of the midwives in the Y generation participating in the study were higher than the Baby Boomers and X generations; again, it was determined that the total score of the Y generation midwives on the Job Motivation Scale (3.55±0.25; 3.09±8.52 and 3.20±0.75) and all sub-score averages were higher than the Baby Boomers and X generations, and these intergenerational differences were statistically significant (p<0.05).
Conclusion: It has been concluded that the occupational professional values and motivations of the midwives in the Y generation participating in the study are higher than the midwives in the Baby Boomers and X generation. It is important to plan studies to increase the professional values and work motivation of midwives and to make these plans by taking into account generational differences.

Kaynakça

  • 1. Al Shammari, F., Grande, R., Vicencio, D.A., & Al Mutairi, S. (2017). Nurses’ professional values on patient care provisions and decisions. JNEP, 7(9), 78. doi: 10.5430/jnep.v7n9p78
  • 2. Yücel, U., Ünal, İ., Özdemir, T., Koyuncu, M., & Çakmak, N. (2018). Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. NWSAMS, 13(4), 95-105.
  • 3. Toker, E., Turan, Z., & Seçkin, Z. (2020). Bir hastanede çalışan ebelerin mesleki örgütlenme durumu, iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 20(1), 88-97.
  • 4. Akbaba, M., Öztaş, D., Kurt, B., & Sanaç, G. (2018). Sağlık evi ebelerinin çalışma koşulları ve memnuniyet durumlarının araştırılması. Sakarya Tıp Dergisi, 8(2), 344-51. doi: 10.31832/smj.413044
  • 5. Gümüşdaş, M., Lazoğlu, M., & Ejder Apay, S. (2021). X ve Y kuşağındaki ebelerin mesleki bağlılıklarının karşılaştırılması. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), 77-85. doi: 10.5222/SHYD.2021.52385
  • 6. Balçık Çolak, M., İçke S. (2023). Ebelerin Profesyonel Değerleri ve Mesleki Yetkileriyle İlgili Algılarının Değerlendirmesi. J Health Pro Res, 5(1), 10-18.
  • 7. Bekru, E. T., Cherie, A., & Anjulo, A. A. (2017). Job satisfaction and determinant factors among midwives working at health facilities in Addis Ababa city, Ethiopia. PloS one, 12(2), e0172397.
  • 8. Meydan, Ş.D., & Kaya, N. (2018). Ebelerin profesyonel değerleri ölçeğinin geliştirilmesi. HSP, 5(2), 129-138. doi: 10.17681/hsp.350549
  • 9. McCrindle, M., & Wolfinger, E. (2010). Generations defined. Ethos, 18(1), 8-13.
  • 10. Sökmen, Y., & Taşpınar, A. (2021). Ebelerin mesleki profesyonel tutumları ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 156-166. doi: 10.17049/ataunihem.615169
  • 11. Ekşioğlu, A., Demirelöz Akyüz, M., Yücel, U., Hadımlı, A., Baykal Akmeşe, Z., Çakır Koçak, Y. ve ark. (2021). Doğum hastanelerinde çalışan ebelerin mesleki örgütlenme durumlarının ve beklentilerinin incelenmesi: İzmir İli örneği. STED, 30(1), 53-9. doi: 10.17942/sted.455938
  • 12. T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü. Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2020 Haber Bülteni. https://sbsgm.saglik.gov.tr/Eklenti/41611/0/haber-bulteni-2020pdf.pdf (Erişim Tarihi: 15.05.2023)
  • 13. Ertürk, C., & Özmen, D. (2018). Hemşirelerin profesyonel tutumlarını yordayan değişkenlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(3), 191-9.
  • 14. Aksu, B.Ç., & Doğan, A. (2020). Kuşaklar açısından motivasyon araçlarının ve kariyer çapalarının karşılaştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 2040-2060. doi: 10.20491/isarder.2020.961
  • 15. Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Konya Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • 16. T.C. Resmi Gazete, İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/04/20120411-8.htm (Erişim Tarihi: 13.06.2023)
  • 17. Morsümbül, Ş. (2014). Değerlerin kuşaklar arası değişimi: Ankara örneği. (Yayımlanmamış Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ANKARA.
  • 18. Adıgüzel, O., Batur, H.Z., & Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 165-182.
  • 19. Şenol, F., & Uğurlu, Z. (2019). Farklı kuşaklardaki hemşirelerin mesleki profesyonel tutumlarının belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 29(1), 45-53.
  • 20. Karaca Saydam, B. (2015). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de ebelik. Sağlık ve Toplum, 25(1), 3-9.
  • 21. Pınar, Ş.E., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E., Üstün, Z., & Abak G. (2013). Ebelik öğrencilerinin mesleki profesyonellikleri ve etkileyen etmen¬lerin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 8(23), 19-37.
  • 22. Yurtsal, Z., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., & Yavrucu, Ö. K. (2014). Sağlık bilimleri fakültesi ebelik 1. ve 4. Sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15- 25.
  • 23. Uçucu, G. (2019). Aydın ilindeki ebelerin örgütsel bağlılığı iş doyumu ve etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, AYDIN.
  • 24. Cronie, D., Perdok, H., Verhoeven, C., Jans, S., Hermus, M., Vries, R. et al. (2019). Are midwives in the Netherlands satisfied with their jobs? A systematic examination of satisfactionlevels among hospital and primary-care midwives in the Netherlands. BMC Health Service Research, 19(1), 832. doi: 10.1186/s12913-019- 4454-x
  • 25. Koç, E., & Dolgun, G. (2016). Ebelerin görev yetki ve sorumlulukları ile iş doyumu arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(1), 23-30. doi: 10.17681/hsp.18579
  • 26. Erol, F., & Türk, G. (2019). Assessing the caring behaviours and occupational professional attitudes of nurses. Journal of Pakistan Medical Association, 69(6), 783-7. Corpus ID: 189814992
  • 27. Karadaş, A., Kaynak, S., Duran, S., & Ergün, S. (2018). Hemşirelerin profesyonellik düzeylerinin değerlendirilmesi: Balıkesir örneği. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 74-80.
  • 28. Bilgin, Z., Kocabey, M.Y., Yeşilyurt, G., & Öztürk, D. (2017). Ebelerde örgütlenme ve iş doyumlarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(1),10. doi:10.17681/hsp-dergisi.287522

Ebelerin Mesleki Profesyonel Değerlerinin ve Motivasyonlarının Kuşaklararası İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 109 - 121, 31.01.2025
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1330008

Öz

Amaç: Bu araştırma; ebelerin mesleki profesyonel değerlerinin ve motivasyonlarının kuşaklararası incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı/kesitsel tipte, Şubat-Temmuz 2023 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, Türkiye’de ebe olarak görev yapan ebeler, örneklemini ise, 180 ebe oluşturmuştur. Veriler, “Tanıtıcı Bilgi Formu, Ebelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği ve İş Motivasyon Ölçeği” ile çevrimiçi ortamda toplanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan Y kuşağındaki ebelerin, Ebelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği toplam puan (sırasıyla 133.93±15.40; 121.16±5.36 ve 126.61±16.41) ve tüm alt puan ortalamalarının Bebek Patlaması ve X kuşaklarından daha yüksek olduğu; yine Y kuşağındaki ebelerin İş Motivasyon Ölçeği toplam puan (sırasıyla 3.55±0.25; 3.09±8.52 ve 3.20±0.75) ve tüm alt puan ortalamalarının Bebek Patlaması ve X kuşaklarından daha yüksek olduğu, kuşaklararası bu farkların istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Çalışmaya katılan Y kuşağındaki ebelerin mesleki profesyonel değerlerinin ve motivasyonlarının Bebek Patlaması ve X kuşağındaki ebelere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ebelere mesleki profesyonel değerlerini ve iş motivasyonlarını artırmaya yönelik çalışmaların planlanması ve bu planlamaların kuşak farklılıkları dikkate alınarak yapılması önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • 1. Al Shammari, F., Grande, R., Vicencio, D.A., & Al Mutairi, S. (2017). Nurses’ professional values on patient care provisions and decisions. JNEP, 7(9), 78. doi: 10.5430/jnep.v7n9p78
  • 2. Yücel, U., Ünal, İ., Özdemir, T., Koyuncu, M., & Çakmak, N. (2018). Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. NWSAMS, 13(4), 95-105.
  • 3. Toker, E., Turan, Z., & Seçkin, Z. (2020). Bir hastanede çalışan ebelerin mesleki örgütlenme durumu, iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 20(1), 88-97.
  • 4. Akbaba, M., Öztaş, D., Kurt, B., & Sanaç, G. (2018). Sağlık evi ebelerinin çalışma koşulları ve memnuniyet durumlarının araştırılması. Sakarya Tıp Dergisi, 8(2), 344-51. doi: 10.31832/smj.413044
  • 5. Gümüşdaş, M., Lazoğlu, M., & Ejder Apay, S. (2021). X ve Y kuşağındaki ebelerin mesleki bağlılıklarının karşılaştırılması. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), 77-85. doi: 10.5222/SHYD.2021.52385
  • 6. Balçık Çolak, M., İçke S. (2023). Ebelerin Profesyonel Değerleri ve Mesleki Yetkileriyle İlgili Algılarının Değerlendirmesi. J Health Pro Res, 5(1), 10-18.
  • 7. Bekru, E. T., Cherie, A., & Anjulo, A. A. (2017). Job satisfaction and determinant factors among midwives working at health facilities in Addis Ababa city, Ethiopia. PloS one, 12(2), e0172397.
  • 8. Meydan, Ş.D., & Kaya, N. (2018). Ebelerin profesyonel değerleri ölçeğinin geliştirilmesi. HSP, 5(2), 129-138. doi: 10.17681/hsp.350549
  • 9. McCrindle, M., & Wolfinger, E. (2010). Generations defined. Ethos, 18(1), 8-13.
  • 10. Sökmen, Y., & Taşpınar, A. (2021). Ebelerin mesleki profesyonel tutumları ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 156-166. doi: 10.17049/ataunihem.615169
  • 11. Ekşioğlu, A., Demirelöz Akyüz, M., Yücel, U., Hadımlı, A., Baykal Akmeşe, Z., Çakır Koçak, Y. ve ark. (2021). Doğum hastanelerinde çalışan ebelerin mesleki örgütlenme durumlarının ve beklentilerinin incelenmesi: İzmir İli örneği. STED, 30(1), 53-9. doi: 10.17942/sted.455938
  • 12. T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü. Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2020 Haber Bülteni. https://sbsgm.saglik.gov.tr/Eklenti/41611/0/haber-bulteni-2020pdf.pdf (Erişim Tarihi: 15.05.2023)
  • 13. Ertürk, C., & Özmen, D. (2018). Hemşirelerin profesyonel tutumlarını yordayan değişkenlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(3), 191-9.
  • 14. Aksu, B.Ç., & Doğan, A. (2020). Kuşaklar açısından motivasyon araçlarının ve kariyer çapalarının karşılaştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 2040-2060. doi: 10.20491/isarder.2020.961
  • 15. Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Konya Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • 16. T.C. Resmi Gazete, İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/04/20120411-8.htm (Erişim Tarihi: 13.06.2023)
  • 17. Morsümbül, Ş. (2014). Değerlerin kuşaklar arası değişimi: Ankara örneği. (Yayımlanmamış Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ANKARA.
  • 18. Adıgüzel, O., Batur, H.Z., & Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 165-182.
  • 19. Şenol, F., & Uğurlu, Z. (2019). Farklı kuşaklardaki hemşirelerin mesleki profesyonel tutumlarının belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 29(1), 45-53.
  • 20. Karaca Saydam, B. (2015). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de ebelik. Sağlık ve Toplum, 25(1), 3-9.
  • 21. Pınar, Ş.E., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E., Üstün, Z., & Abak G. (2013). Ebelik öğrencilerinin mesleki profesyonellikleri ve etkileyen etmen¬lerin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 8(23), 19-37.
  • 22. Yurtsal, Z., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., & Yavrucu, Ö. K. (2014). Sağlık bilimleri fakültesi ebelik 1. ve 4. Sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15- 25.
  • 23. Uçucu, G. (2019). Aydın ilindeki ebelerin örgütsel bağlılığı iş doyumu ve etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, AYDIN.
  • 24. Cronie, D., Perdok, H., Verhoeven, C., Jans, S., Hermus, M., Vries, R. et al. (2019). Are midwives in the Netherlands satisfied with their jobs? A systematic examination of satisfactionlevels among hospital and primary-care midwives in the Netherlands. BMC Health Service Research, 19(1), 832. doi: 10.1186/s12913-019- 4454-x
  • 25. Koç, E., & Dolgun, G. (2016). Ebelerin görev yetki ve sorumlulukları ile iş doyumu arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(1), 23-30. doi: 10.17681/hsp.18579
  • 26. Erol, F., & Türk, G. (2019). Assessing the caring behaviours and occupational professional attitudes of nurses. Journal of Pakistan Medical Association, 69(6), 783-7. Corpus ID: 189814992
  • 27. Karadaş, A., Kaynak, S., Duran, S., & Ergün, S. (2018). Hemşirelerin profesyonellik düzeylerinin değerlendirilmesi: Balıkesir örneği. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 74-80.
  • 28. Bilgin, Z., Kocabey, M.Y., Yeşilyurt, G., & Öztürk, D. (2017). Ebelerde örgütlenme ve iş doyumlarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(1),10. doi:10.17681/hsp-dergisi.287522
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Ebelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rukiye Demir 0000-0003-4649-6403

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, R. (2025). Intergenerational Examination of the Vocational Professional Values and Motivatıons of Midwiwes. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(1), 109-121. https://doi.org/10.46237/amusbfd.1330008