Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Uygulama Ünitesi Öğrenci Memnuniyetinin Değerlendirilmesi
Yıl 2025,
Cilt: 9 Sayı: 1, 122 - 129, 31.01.2025
Gürkan Günaydın
,
Aslıhan Büyüköztürk Karul
,
Gül Öznur Karabıçak
,
Özge Ece Günaydın
,
Sercan Aykar
,
Ayşe Kübra Söyler
,
Ahmet Gökkurt
,
Fettah Saygılı
,
Ayten Taşpınar
,
Ayden Çoban
Öz
Amaç: Günümüzde fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi veren okulların sayısı giderek artmaktadır. Bu hızlı artışa karşın öğrencilere pratik uygulamalar esnasında verilen eğitim ve bu eğitimin verildiği ortamın fiziki ve teknik kapasitesi sorun haline dönüşmektedir. Bu sebeple bu çalışmanın amacı yeni oluşturulan uygulama ünitesinin öğrenci memnuniyetine olan etkisini belirlemektir.
Yöntem: Çalışmaya 153 fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin memnuniyet düzeyleri eski ve yeni laboratuvar açısından memnuniyet anketi aracılığıyla değerlendirilmiştir. Analizler için McNemar testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin memnuniyet düzeyleri oransal olarak incelendiğinde birçok parametre açısından yeni laboratuvar için daha yüksek düzeyde bulunmuştur (p<0.05). Her iki laboratuvar arasındaki memnuniyet düzeyleri incelendiğinde ise karşılaştırılan parametrelerde uygulama ünitesi lehine istatistiksel farklar olduğu görülmektedir (p<0.05).
Sonuç: Teknolojik yeniliklere paralel olarak oluşturulan uygulama laboratuvarları öğrenci memnuniyetini artırmasının yanında mesleki gelişimin sağlanması ve standardın korunmasında da önemli bir rol oynayabilir.
Kaynakça
- 1. What is physiotherapy? https://www.wcpt.org/what-is-physical-therapy (Erişim Tarihi: 20.08.2024).
- 2. Arslan, İ., & Atıcı, E. (2019). Fizyoterapistlerin İş Yüküne Bağlı Kas-İskelet Sistemi Yaralanmalarının Sağlık
Hizmeti Sunumu Üzerine Etkileri. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 76-85.
- 3. Gürses, H. N., Alemdaroğlu, İ., Tanriverdi, M., & Gör, A. (2014). Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi.
Turk J Physiother Rehabil, 25(1), 16-27.
- 4. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Çekirdek Eğitim Programı 2016.
https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-
programlari/fizyotreapi_cekirdek_egitim_programi.pdf. (Erişim Tarihi: 20.08.2024)
- 5. Özdemirkan, T., Şenlik, Z. B., & Şimşek, A. Ç. (2020). Sağlıklı aktif başarılı yaşlanma. Turkey Health Literacy
Journal, 1(1), 51-57.
- 6. Yıldırım, N. Ü., Demirdel, S., Hasgül, E., & Koç, N. (2023). Yaşlı Sağlığında Multidisipliner Yaklaşım ve
Müdahale Eğitim Programı’nın Geriatri Alanında Ekip Çalışmasına Yatkınlık ve Meslek Bilincine Etkisi. Geriatrik
Bilimler Dergisi, 6(2), 81-93.
- 7. Kayıhan H. (2009). Geriatride Fizyoterapi cee Rehabilitasyon. Akademik Geriatri Dergisi, 1, 82-9.
- 8. Candiri, B., & Talu, B. (2023). Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölüm profilinin yıllara göre incelenmesi.
International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(91), 96-101.
- 9. 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?
MevzuatNo=3308&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5. (Erişim Tarihi: 21.08.2024)
- 10. Gürses H. N., Alemdaroğlu İ., Tanrıverdi M. (2014). Türkiye’de fizyoterapi ve rehabilitasyon fakülte
bölümü/yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi, Turk J Physiother Rehabil. 2014; 25(1): 16-27.
- 11. Öhman, A., Hägg, K., & Dahlgren, L. (2005). A stimulating, practice-based job facing increased stress–
Clinical supervisors’ perceptions of professional role, physiotherapy education and the status of the
profession. Advances in Physiotherapy, 7(3), 114-122.
- 12. Higgs, J., Hunt, A., Higgs, C., & Neubauer, D. (1999). Physiotherapy education in the changing
international healthcare and educational contexts. Advances in Physiotherapy, 1(1), 17-26
- 13. French, H. P., & Dowds, J. (2008). An overview of continuing professional development in physiotherapy.
Physiotherapy, 94(3), 190-197
- 14. Morris, J. (2002). Current issues of accountability in physiotherapy and higher education: implications
for physiotherapy educators. Physiotherapy, 88(6), 354-363.
- 15. Hacettepe Üniversitesi, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Fakültesi, Araştırma laboratuvarları,
https://lab.hacettepe.edu.tr/tr/laboratuvarlar/fizik_tedavi_ve_rehabilitasyon_fakultesi-6 (Erişim Tarihi:
20.08.2024)
- 16. Gazi Üniversitesi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü, Araştırma ve Uygulama Üniteleri, https://sbf-
ftr.gazi.edu.tr/view/page/287564/laboratuvarlar (Erişim Tarihi: 20.08.2024)
- 17. Gürbulak, E. Ç., Akçay, A., Kanbur, M., Ekinci, G., Yüceel, H. A., Güngör, G., ve ark. (2023). Veteriner Hekimlik
Eğitiminde Klinik Beceri Laboratuvarının Mesleki Eğitime Katkısının Araştırılması. Erciyes Üniversitesi Veteriner
Fakültesi Dergisi, 20(3), 192-197.
- 18. Ünsal-Atan, Ş., Güleç-Şatır, D., Öztürk, R., Kavlak, O., Saruhan, A., Güneri, E. S., ve ark. (2019). Obstetrik
becerilerin geliştirilmesinde gerçekliğe yakınlığı yüksek doğum simülatörü kullanımının hemşirelik
öğrencilerinin memnuniyet ve performansı üzerine etkisi. Florence Nightingale Hemsirelik Dergisi, 27(1), 1.
Evaluation of Student Satisfaction with the Practice Unit of Physiotherapy and Rehabilitation Department of Aydın Adnan Menderes University Faculty of Health Sciences
Yıl 2025,
Cilt: 9 Sayı: 1, 122 - 129, 31.01.2025
Gürkan Günaydın
,
Aslıhan Büyüköztürk Karul
,
Gül Öznur Karabıçak
,
Özge Ece Günaydın
,
Sercan Aykar
,
Ayşe Kübra Söyler
,
Ahmet Gökkurt
,
Fettah Saygılı
,
Ayten Taşpınar
,
Ayden Çoban
Öz
bjective: Recently, the number of schools teaching physiotherapy and rehabilitation is gradually increasing. Despite this rapid increase, the education given to the students during the practical applications and the physical and technical capacity of the practice unit is becoming a problem. For this reason, the aim of this study is to determine the effect of the newly created practice unit on student satisfaction.
Method: 153 physiotherapy and rehabilitation students participated in the study. Student satisfaction was assessed using a satisfaction questionnaire in relation to the former and new laboratories. The McNemar test was used for analysis.
Results: When the satisfaction of the students participating in the study was analyzed in percentage, it was found to be higher for the new laboratory in most of the parameters (p<0.05). When the level of satisfaction between the two laboratories was examined, it was found that there were statistical differences in favor of the new practice unit in the parameters compared (p<0.05).
Conclusion: Practice laboratories created in parallel with technological innovations may play an important role in ensuring career development and maintaining standards, as well as increasing student satisfaction.
Kaynakça
- 1. What is physiotherapy? https://www.wcpt.org/what-is-physical-therapy (Erişim Tarihi: 20.08.2024).
- 2. Arslan, İ., & Atıcı, E. (2019). Fizyoterapistlerin İş Yüküne Bağlı Kas-İskelet Sistemi Yaralanmalarının Sağlık
Hizmeti Sunumu Üzerine Etkileri. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 76-85.
- 3. Gürses, H. N., Alemdaroğlu, İ., Tanriverdi, M., & Gör, A. (2014). Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi.
Turk J Physiother Rehabil, 25(1), 16-27.
- 4. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Çekirdek Eğitim Programı 2016.
https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-
programlari/fizyotreapi_cekirdek_egitim_programi.pdf. (Erişim Tarihi: 20.08.2024)
- 5. Özdemirkan, T., Şenlik, Z. B., & Şimşek, A. Ç. (2020). Sağlıklı aktif başarılı yaşlanma. Turkey Health Literacy
Journal, 1(1), 51-57.
- 6. Yıldırım, N. Ü., Demirdel, S., Hasgül, E., & Koç, N. (2023). Yaşlı Sağlığında Multidisipliner Yaklaşım ve
Müdahale Eğitim Programı’nın Geriatri Alanında Ekip Çalışmasına Yatkınlık ve Meslek Bilincine Etkisi. Geriatrik
Bilimler Dergisi, 6(2), 81-93.
- 7. Kayıhan H. (2009). Geriatride Fizyoterapi cee Rehabilitasyon. Akademik Geriatri Dergisi, 1, 82-9.
- 8. Candiri, B., & Talu, B. (2023). Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölüm profilinin yıllara göre incelenmesi.
International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(91), 96-101.
- 9. 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?
MevzuatNo=3308&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5. (Erişim Tarihi: 21.08.2024)
- 10. Gürses H. N., Alemdaroğlu İ., Tanrıverdi M. (2014). Türkiye’de fizyoterapi ve rehabilitasyon fakülte
bölümü/yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi, Turk J Physiother Rehabil. 2014; 25(1): 16-27.
- 11. Öhman, A., Hägg, K., & Dahlgren, L. (2005). A stimulating, practice-based job facing increased stress–
Clinical supervisors’ perceptions of professional role, physiotherapy education and the status of the
profession. Advances in Physiotherapy, 7(3), 114-122.
- 12. Higgs, J., Hunt, A., Higgs, C., & Neubauer, D. (1999). Physiotherapy education in the changing
international healthcare and educational contexts. Advances in Physiotherapy, 1(1), 17-26
- 13. French, H. P., & Dowds, J. (2008). An overview of continuing professional development in physiotherapy.
Physiotherapy, 94(3), 190-197
- 14. Morris, J. (2002). Current issues of accountability in physiotherapy and higher education: implications
for physiotherapy educators. Physiotherapy, 88(6), 354-363.
- 15. Hacettepe Üniversitesi, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Fakültesi, Araştırma laboratuvarları,
https://lab.hacettepe.edu.tr/tr/laboratuvarlar/fizik_tedavi_ve_rehabilitasyon_fakultesi-6 (Erişim Tarihi:
20.08.2024)
- 16. Gazi Üniversitesi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü, Araştırma ve Uygulama Üniteleri, https://sbf-
ftr.gazi.edu.tr/view/page/287564/laboratuvarlar (Erişim Tarihi: 20.08.2024)
- 17. Gürbulak, E. Ç., Akçay, A., Kanbur, M., Ekinci, G., Yüceel, H. A., Güngör, G., ve ark. (2023). Veteriner Hekimlik
Eğitiminde Klinik Beceri Laboratuvarının Mesleki Eğitime Katkısının Araştırılması. Erciyes Üniversitesi Veteriner
Fakültesi Dergisi, 20(3), 192-197.
- 18. Ünsal-Atan, Ş., Güleç-Şatır, D., Öztürk, R., Kavlak, O., Saruhan, A., Güneri, E. S., ve ark. (2019). Obstetrik
becerilerin geliştirilmesinde gerçekliğe yakınlığı yüksek doğum simülatörü kullanımının hemşirelik
öğrencilerinin memnuniyet ve performansı üzerine etkisi. Florence Nightingale Hemsirelik Dergisi, 27(1), 1.