Objective: In this research, it is aimed to examine domestic and foreign cartoons broadcast on cartoon channels in terms of peer bullying behaviors.
Method: In this context, cartoons broadcast between 07.00- 20.00 hours, which is the time period when children watch television the most, were selected (‘Ege ile Gaga’, ‘Kare’, ‘Elif ve Arkadaşları’, ‘Momo Akıllı Tavşan’, ‘El Feneri’, ‘Yade Yade’, ‘Eymen ile Çimen’, ‘Katuri’, ‘Niloya’, ‘Rafadan Tayfa’, ‘Dedektif Reptır’, ‘Sagun’, ‘Maysa ve Bulut’, ‘Heidi’, ‘İbi’, ‘Nils ve Uçan Kaz’, ‘Aslan’, ‘Kehribar ile Boncuk’, ‘Ser-a’, ‘Kaptan Pengu ve Arkadaşları’, ‘Doru’, ‘Pırıl’, ‘Z Takımı’, ‘Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu’, ‘Dennis- Gnasher’, ‘Hazine Takipçileri’). There are 2 episodes each of a total of 26 cartoons. These cartoons were evaluated with content analysis technique, one of the qualitative research techniques. Cartoons were watched using ‘Peer Bullying Detection Form’ prepared by the researcher and a timer. Peer bullying was analyzed by dividing into 4 categories as physical bullying, verbal bullying, social bullying and cyber bullying.
Results: The total viewing time of the analyzed cartoons was 37,441 seconds. Of this time, physical and verbal bullying behaviors were observed in 644 seconds. Bullying behaviors were encountered in nine different cartoons (Sagun, Heidi, Nils and the Flying Goose, Amber and the Beads, Ser-a, Doru, Team Z, Dennis and the Gnasher, and Treasure Chasers). No such behaviors were observed in the other cartoons.
Conclusion: The study revealed that some children's cartoons depict peer bullying. This could pose a risk, particularly for child viewers in their developmental stages. The findings suggest that cartoon content should be carefully evaluated for its impact on children's behavior. result of the findings total monitoring time was 37,441 seconds. 644 seconds of the total viewing time was peer bullying. These are physical and verbal bullying. ‘Sagun’, ‘Heidi’, ‘Nils ve Uçan Kaz’, ‘Kehribar ile Boncuk’, ‘Ser-a’, ‘Doru’, ‘Z Takımı’, ‘Dennis- Gnasher’, ‘Hazine Takipçileri’ peer bullying was found in cartoons. In other cartoons no peer bullying was found.
Amaç: Bu araştırmada TRT Çocuk Kanalında yayınlanan yerli- yabancı yapım çizgi filmlerdeki karakterlerin akran zorbalığı davranışlarının tespit edilmesi ve bu davranışların oranlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu kapsamda, çocukların en çok televizyon izlediği zaman aralığı olan 07.00- 20.00 saatleri arasında yayınlanan çizgi filmler (Ege ile Gaga, Kare, Elif ve Arkadaşları, Momo Akıllı Tavşan, El Feneri, Yade Yade, Eymen ile Çimen, Katuri, Niloya, Rafadan Tayfa, Dedektif Reptır, Sagun, Maysa ve Bulut, Heidi, İbi, Nils ve Uçan Kaz, Aslan, Kehribar ile Boncuk, Ser-a, Kaptan Pengu ve Arkadaşları, Doru, Pırıl, Z Takımı, Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu, Dennis- Gnasher, Hazine Takipçileri) seçilmiştir. Toplam 26 adet çizgi filmin 2’şer bölümü incelenmiştir. Bu çizgi filmler nitel araştırma tekniklerinden içerik analizi tekniğiyle değerlendirilmiştir. Çizgi filmler araştırmacılar tarafından hazırlanan ‘Akran Zorbalığı Tespit Formu’ ve süreölçer kullanılarak izlenmiştir. Veri formunda akran zorbalığı davranışları; fiziksel zorbalık, sözel zorbalık, ilişkisel- sosyal- psikolojik zorbalık ve siber- sanal zorbalık olarak 4 kategoriye ayrılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: İncelenen çizgi filmlerin toplam izlenme süresi 37.441 saniyedir. Bu sürenin 644 saniyesinde fiziksel ve sözel akran zorbalığı davranışları gözlemlenmiştir. Akran zorbalığı davranışlarına, 9 farklı çizgi filmde rastlanmıştır (Sagun, Heidi, Nils ve Uçan Kaz, Kehribar ile Boncuk, Ser-a, Doru, Z Takımı, Dennis-Gnasher, Hazine Takipçileri). Diğer çizgi filmlerde bu tür davranışlara rastlanmamıştır.
Sonuç: Araştırma, bazı çocuk çizgi filmlerinde akran zorbalığına yer verildiğini ortaya koymuştur. Bu durum, özellikle gelişim çağındaki çocuk izleyiciler için risk oluşturabilir. Elde edilen bulgular, çizgi film içeriklerinin çocukların davranışları üzerindeki etkisi açısından dikkatle değerlendirilmesi gerektiğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Toplum Çocuk Sağlığı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.