Amaç: Yaşam kalitesi, bireylerin genel yaşam doyumunu, duygusal refahını ve işleyişini etkileyen karmaşık bir yapıdır. Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) yaşam kalitesini, bireylerin “içinde yaşadıkları kültür ve değer sistemleri bağlamında, hedefleri, beklentileri, standartları ve kaygıları ile ilişkili olarak yaşamdaki konumlarına ilişkin algısı” olarak tanımlamaktadır. Çalışmamız Türkiye’deki diş hekimliği fakültelerinde eğitim gören diş hekimliği öğrencilerinin yaşam kalitesini Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi (WHOQOL)-BREF'i kullanarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Bu çalışmaya 229 (155 kadın, 74 erkek) diş hekimliği fakültesi öğrencisi katılmıştır. Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi (WHOQOL)-BREF’i örnek alınarak hazırlanan anket formu soruları online ortamda (Google Forms) paylaşılmıştır. Bu anket soruları ile katılımcıların genel sağlık durumları, fiziksel sağlık, psikolojik durumları, sosyal ilişkileri ve çevreleri değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya 17-36 yaş aralığında toplam 229 diş hekimliği öğrencisi katılmıştır. Çalışmaya en fazla katılımcı %27,4 ile 1. sınıf öğrencileri iken, en az katılımın olduğu grup %10,2 ile 5. sınıf öğrencileri olmuştur. Katılımcıların hepsi bir devlet üniversitesinde eğitim görmektedir ve %2,7 oranla daha önce bir lisans programını bitiren katılımcı grubu mevcuttur. Katılımcıların %60’ının genel sağlık sorunu bulunmamaktadır. Katılımcılar %40,7 oranla yaşam kalitelerini “ne iyi ne kötü” olarak bildirirken, %3,1 ile en az oranda “çok iyi” olarak belirtmişlerdir.
Sonuç: Çalışma sonuçları dikkate alındığında diş hekimliği öğrencileri yaşam kalitelerinden orta derecede memnundur. Sosyal hayata katılımlarının ve sosyal ilişkilerinin arttırıldığı alanlar sağlanması, öğrencilerin eğitim ve yaşam motivasyonlarının arttırılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Diş hekimliği öğrencisi Fiziksel sağlık Genel sağlık Yaşam kalitesi
Objective: Quality of life is a multifaceted concept that influences overall life satisfaction, emotional well-being, and daily functioning. According to the World Health Organization (WHO), it encompasses individuals' perceptions of their position in life within the context of their cultural and value systems, as well as their goals, expectations, standards, and concerns. This study aims to assess the quality of life among dental students in Turkey using the WHO Quality of Life (WHOQOL)-BREF instrument.
Method: A total of 229 dental students (155 females, 74 males) aged 17-36 participated in this study. The WHOQOL-BREF survey was distributed online via Google Forms to evaluate participants' general health, psychological state, physical health, social relationships, and environment.
Results: A total of 229 dental students aged between 17 and 36 participated in this study. The highest number of participants in the study were 1st-grade students with 27.4%, while the group with the least participation was 5th-grade students with 10.2%. All of the participants are studying at a state university, and there is a group of participants who have previously completed an undergraduate program, with a rate of 2.7%. Sixty percent of the participants reported no general health problems. While 40.7% of the participants reported their quality of life as "neither good nor bad", at least 3.1% reported their quality of life as "very good".
Conclusion: The results indicate that dental students are moderately satisfied with their quality of life. Enhancing opportunities for social engagement may improve their educational and life motivation.
Dental student General health Physical health Quality of life
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tıp Eğitimi, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.