Kadercilik, insan hayatının olağanüstü bir güç tarafından önceden belirlenmiş olduğu inancına dayanır. Bu inancın bir toplumun bütün hayatını, bir insanın davranışlarının tamamını etkilediği söylenmez. Ancak, toplumunun önemli bir kesiminin; benzer sosyal değişkenleri paylaşan birçok insanın gündelik hayatına, belirli davranışlarına yansıdığı da bir gerçektir. Özellikle gündelik hayata yansıyan boyutları dikkate alındığında kaderciliğin, sosyal bir varlık olan insanın etkileşimde bulunduğu çevreye de yansıdığı görülmektedir.
Kadercilik temelde 3 alt boyutta incelenmektedir: Önceden belirlenmişlik boyutu, batıl inanç boyutu ve şans boyutu. Bu boyutlar insanların kendini kontrol boyutunun gelişmemesine sebep olmaktadır. Bu boyutları ile kadercilik incelendiğinde kişilerin toplumsal değerlere uyumsuz kararlar almasında etkili olabildiği görülmüştür.
Konu ile ilgili alan yazın incelendiğinde katı bir kaderciliğin toplumda değerler ve kişilik gelişimini olumsuz yönde etkilediği, bu etkilerin pek çok konuda kişilerin hayatını ve verdikleri kararları olumsuza sevk ettiğini vurgulayan çalışmalar vardır.
Kişileri çaba göstermeme, şans oyunları oynama, batıl inanç ve hurafelere yönelme, girişimci olmama ve gereksiz erteleme gibi davranışlara iten kadercilik eğiliminin sınavla öğrenci alan proje liselerinde görev yapan öğretmenlerde ki düzeyini görmek ve betimlemek amacı ile nicel bir çalışma yapılmıştır. Gelecekte toplumu yönlendirecek konuma gelecek nitelikteki gençleri yetiştiren öğretmenlerin kadercilik eğilimi önemli görülmüş “Kadercilik Eğilim Ölçeği” ile 161 öğretmene ulaşılarak nicel veriler elde edilmiş ve SPSS istatistik programı ile gerekli testler uygulanarak bulgular elde edilmiştir. Bulgularda orta düzeyde bir kadercilik tutumu saptanmış, cinsiyet ve yaş grupları arasında farklılıklar tespit edilmiştir. Bulgular betimlenerek sonuçlar açıklanmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2 |
ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL ISSN: 2667-5471