Covid-19 salgınının ülkemizde görüldüğü ilk tarihten bu yana uzaktan eğitim çalışmaları ile süreç devam ettirilmektedir. Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilerin kişisel özellikleri gereği bu süreçten ne kadar fayda sağladığının araştırılması önem arz etmektedir. Bu araştırma Covid-19 kapsamında uzaktan eğitim yoluyla eğitimlerine devam etmek durumunda kalan orta ve ağır düzey otizm spektrum bozukluğuna sahip ergen öğrencilerin deneyimlerinin ebeveynleri aracılığı ile incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmaya bir özel eğitim uygulama okulunda bulunan, 8 otizm spektrum bozukluğuna sahip öğrenci velisi katılmıştır. Araştırmada nitel bir araştırma yöntemi olan olgubilim (fenomenoloji) tercih edilmiştir. Katılımcılara ait demografik değişkenlerin (Yaş, Medeni Durum, İnternete Erişim, Kullanılan Araç, Kullanılan Uygulama) yanı sıra mülakat tekniği ile elde edilen veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Buna göre kategoriler oluşturulmuş, elde edilen kategorilerden kategoriler arası ilişkilere ulaşılmıştır. Bir diğer deyişle araştırmanın temaları bu kategorilerin ortak anlam oluşturması ile elde edilmiştir. Araştırma uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz etkilerini öğrenci ve ebeveyn boyutunda ele almaktadır. Bulgular ilgili alan yazınla ilişkilendirilerek tartışılmış ve önerilere yer verilmiştir.
Otizm Psikoloji Eğitim Özel Eğitim Ebeveyn Covid-19 Uzaktan eğitim
Since the first date of the Covid-19 outbreak in our country, the process has been continued with distance education studies. It is important to investigate how students with autism spectrum disorder benefit from this process due to their personal characteristics. This study aims to examine the experiences of adolescent students with moderate and severe autism spectrum disorder, who have to continue their education through distance education within the scope of Covid-19, through their parents. 8 parents of students with autism spectrum disorder in a special education practice school participated in the study. Phenomenology, a qualitative research method, was preferred in the study. In addition to the demographic variables of the participants (Age, Marital Status, Internet Access, Tool Used, Application Used), the data obtained through the interview technique were collected. The obtained data were analyzed through content analysis. Accordingly, categories were created, and the relationships between categories were obtained from the obtained categories. In other words, the themes of the research were obtained by creating a common meaning of these categories. The research deals with the positive and negative effects of distance education in student and parent aspects. The findings were discussed in relation to the related literature and recommendations were given.
Autism psychology Education Special Education Parent Covid-19 Distance learning
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1 |
ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL ISSN: 2667-5471