Standart Türkçede eklerin iyi bir şekilde anlaşılması için artzamanlı-eşzamanlı inceleme yapılması gerekmektedir. Bu çalışmada, Türk edebiyatının önemli eserlerinden biri olan Dede Korkut Kitabı’nda yer alan on iki hikâyede /+DAn/ ablatif hali ekinin yapı ve görev bakımından fonksiyonları üzerinde durulmuş, genel olarak derin ve yüzey yapı bağlamında arkaik biçimleri göz önünde bulundurularak inceleme yapılmıştır. En arkaik biçimlerine Göktürk ve Uygur dönemi metinlerinde rastladığımız /+DAn/ ablatif hali ekinin ayrılma, çıkma ya da uzaklaşma gibi aynı anlamı karşılayan işlevi dışında sınırlandırma, kıyaslama, sebep, zaman gibi işlevleriyle de karşılaşmak mümkündür. Diğer ek kullanımlarında olduğu gibi /+DAn/ ablatif ekinin de yönelme, bulunma, eşitlik ve vasıta gibi hal ekleri yerine kullanımı da mevcut olan bir durumdur. Bu durum, Standart Türkçede nadir olmakla birlikte ağız ve lehçelerde daha çok karşılaştığımız bir durumdur.
In standard Turkish, a diachronic/synchronic study is required to properly understand suffixes. This study focuses on the structure and functions of the ablative /+DAn/ suffix and analyzes the archaic forms of the suffix in general terms of deep and surface structure of the suffix in the twelve stories of Dede Korkut, one of the important works in Turkish literature. The most archaic forms of the /+DAn/ ablative form is encountered in texts from the Gokturk and Uyghur eras with functions such as separation, detachment and divergence for similar meanings, as well as categorization, comparison, reasoning and timing. Similar to other suffixes in the Turkish language, the /+DAn/ ablative suffix can be used in place for situational suffixes to indicate orientation, presence, equality and instrument. This is a rare occurrence in standard Turkish, but rather more common in dialects and subdialects.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 3 |
ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL ISSN: 2667-5471