Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ SÜRECİNDE ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARINA YÖNELİK BAKIŞ AÇILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 18, 22.03.2022

Öz

2020 yılı başından itibaren dünyada ortaya çıkan koronavirüs enfeksiyonu hemen hemen bütün ülkelerde hızla artarak küresel
bir pandemi boyutunu almıştır. Ülkeler pandemi sürecini en az etkiyle atlatabilmek için her alanda birtakım önlemler almak zorunda
kalmışlardır. Eğitim kurumlarının çoğunda yüz yüze eğitime ara verilmişitr. Bu doğrultuda temel insan haklarından biri olan eğitim
ihtiyacının karşılanması için çoğu ülkede uzaktan eğitim uygulamalarına yönelinmiştir. Türkiye’de de Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde acil uzaktan eğitim uygulamalarına geçilmiştir. Pandemi sürecinde, uzaktan
eğitim uygulamalarına ilişkin öğretmenlerin görüşleri, uzaktan eğitimin niteliği, avantajları, dezavantajları ve sınırlılıkları konusunda
yerinde tespitler geliştirebilmek için önemlidir. Daha sağlıklı ve verimli bir eğitimin verilebilmesi için, öğretmenlerden gelecek
geribildirimlerle karşılaşılan olumsuz durumların tespit edilmesi gerekmektedir. Pandemi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitim
uygulamalarına yönelik bakış açılarını incelemeyi, karşılaşılan problemleri belirleyerek öneriler getirmeyi hedefleyen bu araştırmada,
nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında çalışan 82 öğretmen gönüllü
olarak katılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan C, 1987. Açıköğretim: uzaktan eğitim sistemlerini karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Ağır F, 2007. Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ateş A, Altun E, 2008. Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 128.
  • Bozkurt A, 2020. Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi AUAD, 6, 112-142.
  • Bozkurt A, Sharma RC, 2020. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekici G, 2003. Uzaktan eğitim ortamlarının seçiminde öğrencilerin öğrenme stillerinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 49.
  • Fraenkel, J. and Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (Seventh ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Gülbahar Y, 2009. E-Öğrenme, 1. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Hızal A, 1983. Uzaktan öğretim süreçleri ve yazılı gereçler “eğitim teknolojisi açısından yaklaşım”. Ankara, Sevinç Matbaası.
  • İşman A, 2011. Uzaktan Eğitim, 4.Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Karadağ A, Şen YA, 2014. Uzaktan eğitimde rol alan kişiler ve öğretmen-öğrenci rolleri. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karadağ E, Yücel C, 2020. Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması, Yükseköğretim Dergisi, 10, 181-192.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınç, H. (2021). Opinions of Field Experts on Practices That Will Increase the Motivation Levels of Learners During the COVID-19 Pandemic Process. In Handbook of Research on Emerging Pedagogies for the Future of Education: Trauma-Informed, Care, and Pandemic Pedagogy (pp. 191-208). IGI Global. Doi: 10.4018/978-1-7998-7275-7.ch010
  • Özer M, Covid 19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim, https://www.meb.gov.tr/covid-19salgini-sonrasi-dunyada-egitim/haber/20936/tr,(Erişim Tarihi:21.05.2020) Uğur S, 2014. Açık ve uzaktan öğrenmede öğretmen rolleri. Açık Öğretimle 30 Yıl, 235-243, Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • UNESCO, 2020a. School closures caused by Coronavirus (Covid-19). https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • UNESCO, 2020b. Startling digital divides in distance learning emerge. UNESCO. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
  • UNICEF, 2020. Unicef and microsoft launch global learning platform to help address COVID-19 education crisis. https://www.unicef.org/press-releases/unicefand-microsoft-launch-global-learning-platform-help-a ddress-covid-19-education
  • Uşun S, 2006. Uzaktan eğitim, 1.Baskı, Ankara, Nobel Yayınları.
  • Ülkü S, 2018. İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Yalın, Hİ, 2005. Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.

EXAMINATION OF TEACHERS' PERSPECTIVES ON DISTANCE EDUCATION APPLICATIONS DURING THE PANDEMIC PROCESS

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 18, 22.03.2022

Öz

Coronavirus infection emerging in the world since the beginning of 2020, it has rapidly increased in almost all countries and has
become a global pandemic. Countries have had to take certain measures in every field in order to overcome the pandemic process with
the least impact. Face-to-face education has been suspended in most educational institutions. In this direction, in order to meet the
education need, which is one of the basic human rights, distance education practices have been directed to many countries. by the
Ministry of Education in Turkey preschool, elementary school, was introduced to the immediate application of distance education in
junior high and high school. Teachers' views on distance education practices during the pandemic process are important in order to
develop on-site determinations about the quality, advantages, disadvantages and limitations of distance education. In order to provide
a healthier and more efficient education, it is necessary to determine the negative situations encountered with the feedback from the
teachers. 82 teachers working in state schools affiliated to the Ministry of National Education voluntarily participated in this study, in
which quantitative research method was used. This research aims to examine teachers' views on distance education during the
pandemic process, to identify the problems encountered and to make suggestions.

Kaynakça

  • Alkan C, 1987. Açıköğretim: uzaktan eğitim sistemlerini karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Ağır F, 2007. Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ateş A, Altun E, 2008. Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 128.
  • Bozkurt A, 2020. Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi AUAD, 6, 112-142.
  • Bozkurt A, Sharma RC, 2020. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekici G, 2003. Uzaktan eğitim ortamlarının seçiminde öğrencilerin öğrenme stillerinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 49.
  • Fraenkel, J. and Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (Seventh ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Gülbahar Y, 2009. E-Öğrenme, 1. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Hızal A, 1983. Uzaktan öğretim süreçleri ve yazılı gereçler “eğitim teknolojisi açısından yaklaşım”. Ankara, Sevinç Matbaası.
  • İşman A, 2011. Uzaktan Eğitim, 4.Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Karadağ A, Şen YA, 2014. Uzaktan eğitimde rol alan kişiler ve öğretmen-öğrenci rolleri. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karadağ E, Yücel C, 2020. Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması, Yükseköğretim Dergisi, 10, 181-192.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınç, H. (2021). Opinions of Field Experts on Practices That Will Increase the Motivation Levels of Learners During the COVID-19 Pandemic Process. In Handbook of Research on Emerging Pedagogies for the Future of Education: Trauma-Informed, Care, and Pandemic Pedagogy (pp. 191-208). IGI Global. Doi: 10.4018/978-1-7998-7275-7.ch010
  • Özer M, Covid 19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim, https://www.meb.gov.tr/covid-19salgini-sonrasi-dunyada-egitim/haber/20936/tr,(Erişim Tarihi:21.05.2020) Uğur S, 2014. Açık ve uzaktan öğrenmede öğretmen rolleri. Açık Öğretimle 30 Yıl, 235-243, Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • UNESCO, 2020a. School closures caused by Coronavirus (Covid-19). https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • UNESCO, 2020b. Startling digital divides in distance learning emerge. UNESCO. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
  • UNICEF, 2020. Unicef and microsoft launch global learning platform to help address COVID-19 education crisis. https://www.unicef.org/press-releases/unicefand-microsoft-launch-global-learning-platform-help-a ddress-covid-19-education
  • Uşun S, 2006. Uzaktan eğitim, 1.Baskı, Ankara, Nobel Yayınları.
  • Ülkü S, 2018. İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Yalın, Hİ, 2005. Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Candan 0000-0001-5851-2146

İlker Usta Bu kişi benim 0000-0002-3549-1511

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Candan, A., & Usta, İ. (2022). PANDEMİ SÜRECİNDE ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARINA YÖNELİK BAKIŞ AÇILARININ İNCELENMESİ. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 1-18.

21561

ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL  ISSN: 2667-5471


21538     21569    21539    21537     22512

 21536 21570    21571  21813