Kadın ve erkek bireyler için toplum tarafından oluşturulmuş roller ve öğrenilmiş davranışlar anlamına gelen toplumsal cinsiyet
kavramı, her iki cinsiyet için de yaşamın her alanında etkilidir. Bu kavram sadece kadınlara özgü olmasa da, çoğu toplumda kadınlar
aleyhine uygulamalardan oluşarak kadınları iktidarın (erkeğin) nesnesi haline dönüştürmektedir. Bununla birlikte, kadınların
toplumsal statü kazanabilmeleri için eğitim düzeylerinin yükseltilerek istihdam edilebilirliklerinin artırılması önem arz etmektedir.
Ancak Türkiye’de kadınların eğitimin her aşamasında ve eğitim sonrası çalışma hayatında erkeklerle eşit haklara sahip olmadığı
görülür. İşte bu makalede toplumsal cinsiyet kavramından hareketle Türkiye’de kadınların eğitim ve istihdamdaki durumu hakkında
değerlendirme yapılması amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda Türkiye’de kadınların eğitim seviyelerinin bölgelerde, kırsal ve kentsel
alanlarda farklı olduğu, aynı eğitim seviyesinde olan kadın ve erkeklerden, kadınların daha düşük oranlarda istihdam edildiği ve eşit
işe eşit ücret alamadıkları görülmüştür. Kadınların istihdam edilebilirliğini artırmak için eğitim seviyesinin yükseltilmesi etkili bir yol
olsa da toplumsal cinsiyet eşitsizliği eğitimde fırsat eşitliğinin önünde bir engel oluşturmuştur.
The concept of gender, which means socially formed roles and learned behaviors for men and women, is effective in all areas of life
for both genders. Although these concept is not female-specific, in most societies these roles comprise of implementations against
women and turn women into objects of power (men). Nevertheless, in order for women to gain social status, it is significant to increase
their employability by increasing their education level. However, it is observed that women in Turkey do not have equal2 rights when
compared to men at every stage of education and in business life after education period. In this article, in regard to the concept of
gender. it is aimed to evaluate the circumstance of women in terms of education and employment in Turkey. As a result of the study,
it has been seen that the educational levels of women in Turkey differ in the regions, rural and urban areas, women are employed at
lower rates even if women and men have the same educational level and they cannot receive equal wages for equal work. Even though
raising the level of education is an effective way to increase the employability of women, gender inequality has become an obstacle
in the issue of equal opportunities in education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1 |
ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL ISSN: 2667-5471