Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HİTİT ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 161 - 171, 06.10.2022

Öz

Araştırmada, farklı bölümlerde öğrenim gören Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin bazı
değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2016-2017 güz öğretim döneminde Hitit Üniversitesi Beden
Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda öğrenim gören 351 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, kişisel bilgi formu ile Dökmen (1988)
tarafından geliştirilen Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, iki grubun
karşılaştırılmasında t testi ve öğrencilerin empatik eğilim düzeyinin ile öğrencilerin öğrenim gördüğü bölüm ilişkisini belirlemek amacıyla
tek faktörlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcıların empatik eğilimleri ile cinsiyetleri arasında anlamlı bir farklılık
olduğu belirlenmiştir. Kadın öğrencilerin empatik eğilim puan ortalamalarının ( =3,54), erkek öğrencilerin empatik eğilim puan
ortalamalarından ( =3,30) yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin empatik eğilim düzeylerinin bölüm değişkeni açısından da
farklılık gösterdiği, Spor Yöneticiliği bölümü öğrencilerinin puan ortalamaları ( =3,30), Antrenörlük Eğitimi bölümünde okuyan
öğrencilere göre empatik eğilim puanlarının ( =3,47) daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aracı, H. (1998). Okullarda Beden Eğitimi, Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Arslanoğlu, C. (2012). Farklı bölümlerde öğrenim gören beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ve saldırganlık ilişkisinin incelenmesi (doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, A., Karkaç, N. (2015). Özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 43-65.
  • Barr, J.J., & Higgins-D’alessandro, A. (2007). Adolescent empathy and prosocial behavior in the multidimensional context of school culture, Journal Of Genetic Psychology, 168 (3), 231-250.
  • Bayam, G., Şimşek, E., Dilbaz, N. (1993). Üç farklı meslek grubunda empatik beceri düzeylerinin karşılaştırılması, Kriz Dergisi, 3 (1-2), 182–184.
  • Bayraktar, H., Uygar, M. (2021). Öğretmenlerin empatik eğilimleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 25 (88), 199-224.
  • Beyaz, Ö., Solmaz, D. (2020). Öğretmen Adaylarının empatik eğilim ve empatik beceri düzeylerinin incelenmesi Anadolu Üniversitesi örneği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18 (2), 178-190.
  • Bulut, H., Düşmez, İ. (2014). Öğretmenlerin empatik eğilim becerilerinin demografik ve mesleki değişkenler bakımından karşılaştırılması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 105-115.
  • Can, G. (1992). eğitim fakültesi lisans ve öğretmenlik sertifika programlarının öğretmen adaylarında tutum geliştirme açısından etkililiği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1-2), 35-42.
  • Çelik, E., Çağdaş, A. (2010). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin empatik eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 23-38.
  • D’Ambrosio, F. (2009). The basic empathy scale a french validaation of a measure of empathy in youth. Personality and Individual Differences, 46 (2), 1-16.
  • Deloney, L. A., & C. J. Graham. (2003). Developments: wit: using drama to teach first- year medical students about empathy and compassion. Teaching and Learning in Medicine, 15 (1), 247-251.
  • Demir, M, K. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının empati becerilerinin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 107-121.
  • Demirbaş, N., Karaoğlu, N. (2022). Tıp fakültesi öğrencilerinin empatik eğilimleri ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 5 (2), 24-32.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21 (1-2), 155-190.
  • Dökmen, Ü. (1997). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Sistem yayıncılık, 14. Baskı.
  • Dökmen, Ü. (2013). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Remzi Kitabevi, 157-159.
  • Erkan, G., Duyan, V. (2000). Sosyal hizmette mülakat dersinin öğrencilerin empatik anlayışına etkisi. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 12 (1), 29-37.
  • Gini, G., Albiero, P., Benelli, B., Altoe, G. (2007). Does empathy predict adolescents bullying and defending behavior. Aggressive Behavior, 33 (5), 467-476.
  • Hirosugu, & Yuzo. (2000). The relationship between dispositional empathy self- consciousness and selfreported emotional responses to problem behavior. Kyushu Neuropsychiatry, 46 (3-4), 161-170.
  • Hoffman, M. L., & Levine, L. E. (1976). Early sex differences in empathy. Developmental Psychology, 12 (6), 557-558.
  • İkiz, F. E. (2009). İlköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanların empati düzeylerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8 (2), 346-356.
  • Jolliffe, D. (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggressive Bahavior, (32), 540-550.
  • Jolliffe, D., & Farrington, D. P. (2011). Is low empathy related to bullying after controlling for ındividual and social background variables. Journal Of Adolescence, 34 (1), 59-71.
  • Kalafat, T., Genç, Z. K. (2010). Öğretmen adaylarının empatik becerileri ile problem çözme becerileri. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (2), 135-147.
  • Karademir, T., Türkçapar, Ü. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 18 (3), 232-245.
  • Kolayiş, H., Yiğiter, K. (2010). The examination emphatic skills of the elementary and middle school physical education teachers in city of Kocaeli. International Online Journal of Educational Sciences (İojes), 2 (2), 562-578.
  • Korkmaz, N., Şahin, E. (2003). Uludağ Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü öğrencilerinin empatik becerilerinin yaşa göre karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1), 95-103.
  • Mutlu, T. O., Şentürk, H. E., Çetinkaya, A. (2020). Okul sporları müsabakalarına katılan lise öğrencilerinin empatik eğilimlerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22 (4), 204-212.
  • Özbek, M. F. (2010). İnsan ilişkilerinde empatinin yeri ve önemi. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 568- 586.
  • Özdemir, K., Güler, D., Şahin, S. (2019). Hemşirelerde empati ve öfke kontrolünün değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6 (3), 470-478.
  • Sims, C. (1992). The Relationship among vocational choice moral cognition and empathy among selected professionals. University of Missouri-Kansas City, 9226400.
  • Sülün, Ö., Şahan, H. (2018). Hakemlerin empati ve öfke düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 90-98.
  • Üstün, B. (2005). Çünkü iletişim çok şeyi değiştirir! Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8 (2), 88-94.
  • Yıldırım, A. (2013). Kişilerin empatik eğilimleri ile boşanma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22 (22), 233-242.
  • Yılmaz, G., Akyel, Y. (2008). Beden eğitimi öğretmen adaylarının empatik eğilim düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 9 (3), 27-33.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Engin Çıtak 0000-0002-5014-0541

Mustafa Ertan Tabuk Bu kişi benim 0000-0002-6192-5731

Yayımlanma Tarihi 6 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çıtak, E., & Tabuk, M. E. (2022). HİTİT ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 161-171.

21561

ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL  ISSN: 2667-5471


21538     21569    21539    21537     22512

 21536 21570    21571  21813