Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜREL MİRASIN YAŞATILMASINDA TARİHİ MEKÂNLARIN HAZİNE AVI ETKİNLİĞİ İLE ÖĞRETİLMESİ: BALIKESİR ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 224 - 234, 06.10.2022

Öz

Toplumların geçmişiyle ilişki kurdukları, kültürel mirasımızın önemli eserleri olan tarihsel mekânların, ülkemizin geleceği olan
gençlere/öğrencilere öğretilmesinde, oyun temelli yöntemle (Hazine avı etkinliği) öğrenim gören öğrenciler ile geleneksel yönteme göre
öğrenim gören öğrencilerin tarihsel mekân bilgileri arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olup olmadığını ortaya koymak, çalışmamızın
amacıdır. Araştırma, Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM)’nde öğrenim gören ve 12-14 yaş aralığında olan öğrenciler arasında
uygulanmıştır. Araştırmada, kullanılan deneysel desen, deney grubu üzerinde etkisi incelenen bağımsız değişken “Oyun temelli öğrenme
yaklaşımı”dır. Kontrol grubunda ise, geleneksel öğretime dayalı bir yaklaşım izlenmiştir. Deney ve kontrol grubu rastgele seçilmiştir. Her
iki grupta da aynı bağımlı değişken olarak, “tarihsel mekân bilgisi” gözlenmiştir. Ön test, son test puanları kullanılarak gruplar arasında
ve grup içinde karşılaştırmalar yapılmıştır. Tarihsel mekân bilgisi testinden alınan puanlar hesaplandıktan sonra veri setinin normal dağılım
gösterme durumu incelenmiştir. Bunun için IBM SPSS Statistics programı kullanılarak, Q-Q plot grafiğine, çarpıklık ve basıklık
katsayılarına, kutu-çizgi grafiğine, histograma ve Shapiro-Wilk Testine bakılarak incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucu veriler normal
dağılım göstermeyince parametrik olmayan testler kullanılarak analizler yapılmıştır. Bu veriler ışığında “oyun temelli öğrenme” hazine
avı etkinliğinin tarihsel mekân bilgilerini öğrencilere aktarmada geleneksel öğretim metotlarına göre oldukça başarılı olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Ağabeyoğlu, A. (1938). Balıkesir Hastaneler Tarihçesi-I. Kaynak 5 inci Yıl(61), 334-337.
  • Ağabeyoğlu, A. (1938). Balıkesir Hastaneler Tarihçesi-II. Kaynak 5 inci Yıl(62), 368. Alaca Mescit Camisi - Balıkesir. (2021). 10 03, 2021 tarihinde Türkiye Kültür Portalı: https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/balikesir/gezilecekyer/alaca-mescit-camisi adresinden alındı
  • Gültekin, N. T., & Uysal, M. (2018). Kültürel Miras Bilinci, Farkındalık ve Katılım: Taşkale Köyü Örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 2030-2065. doi:10.26466/opus.446272
  • İlhan, A. Ç., Artar, M., Bıkmaz, F., Okvuran, A., Akmehmet, K. T., Doğan, D., . . . Kut, S. (2019). Müze Etkinlik Kitabı. (S. Akbıyık, & U. Kılıç, Dü) Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Işıkdoğan, A. (2013). Balıkesir Çeşmeleri. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Karabağ, G., & Aydoğan, O. (2015). Oyun Yöntemiyle Tarih Öğretiminin Öğrenci Erişisine ve Kalıcılığına Etkisi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi. ISSN: 2147-4516, 4(1), 67-88. 12 21, 2021 tarihinde https://www.academia.edu/18702610/Oyun_y%C3%B6ntemi_ile_tarih_%C3%B6%C4%9Fretimini n_eri%C5%9Fi_ve_kal%C4%B1c%C4%B1l%C4%B1%C4%9Fa_etkisi adresinden alındı
  • Karabağ, G., & Aydoğan, O. (2020). Bilgisayar Oyunları ile Tarih Öğretimi. Ankara: İksad Yayınevi. 12 21, 2021 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/345897326_BILGISAYAR_OYUNLARI_ILE_TARIH_OGRETIMI adresinden alındı
  • Karakuş, U. (2009). Millî Mücadelede Edremit. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • KTB. (2021). Kuruluş Amacı ve Görevleri. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı: https://www.ktb.gov.tr/TR- 96130/kurulus-amaci-ve-gorevleri.html adresinden alındı
  • KTB. (2021). Kültür. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı: https://www.ktb.gov.tr/TR-96254/kultur.html adresinden alındı
  • Kuva-yi Milliye'de Alaca Mescit. (2021). 10 03, 2021 tarihinde Balıkesir İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü: https://balikesir.ktb.gov.tr/TR-65834/kuva-yi-milliye39de-alaca-mescit0.html adresinden alındı
  • KVMGM. (2018, Temmuz 10). Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü'nün Görevleri. Aralık 27, 2021 tarihinde Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü: https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-43035/kulturvarliklari-ve-muzeler-genel-mudurlugu39nun-gorev-.html adresinden alındı
  • MEB. (1973). Millî Eğitim Temel Kanunu. Millî Eğitim Bakanlığı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. 11 11, 2021 tarihinde Millî Eğirim Bakanlığı: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf adresinden alındı
  • Şimşir, N. (2019). Balıkesir Vilayeti Coğrafyası- Mehmed Gazali. İstanbul: Post Yayın Dağıtım.
  • UNESCO. (1972). Dünya Kültürel Ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme. 11 11, 2021 tarihinde UNESCO Türkiye Milli Komisyonu: https://www.unesco.org.tr/Pages/161/177 adresinden alındı
  • Uzun, A., & Gül, M. F. (2019). Tarihi Coğrafya Perspektifinden "Balıkesir Vilayeti Coğrafyası". Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(42), 13-17.
  • Yalavuz, G. (2006). Türkiye'de Tarih Öğretiminde Aktif Yöntemin Uygulanışı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Orta Öğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Bölümü Tarih Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 12 21, 2021 tarihinde https://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12397/7444/189841.pdf?sequence=1&is Allowed=y adresinden alındı
  • Yazıcı, N. (2003). Ocak 1898 Balıkesir Depremi ve Sonrası. Ankara: ISBN 975-288-391-5.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Erdem 0000-0003-1258-7526

Eylül Togul Bu kişi benim 0000-0002-2669-9492

Ebrar Karabulut Bu kişi benim 0000-0003-0030-2933

Zülfer Erdem 0000-0002-9741-6509

Yayımlanma Tarihi 6 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdem, A., Togul, E., Karabulut, E., Erdem, Z. (2022). KÜLTÜREL MİRASIN YAŞATILMASINDA TARİHİ MEKÂNLARIN HAZİNE AVI ETKİNLİĞİ İLE ÖĞRETİLMESİ: BALIKESİR ÖRNEĞİ. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 224-234.

21561

ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL  ISSN: 2667-5471


21538     21569    21539    21537     22512

 21536 21570    21571  21813