Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFYA EĞİTİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE ALAN YAZINA KATKILAR TÜBİTAK 2237/A ETKİNLİK KATILIMCILARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMAYA YÖNELİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 12 - 20, 01.01.2025

Öz

“Coğrafya Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar ve Alan Yazına Katkılar” başlığı altında TÜBİTAK desteği ile düzenlenen eğitimde amaç coğrafya eğitiminde yeni yaklaşımların coğrafya öğretmenlerine sunulması uygulayıcı olan coğrafya öğretmenlerinin uyguladıkları eğitim durumlarının sonuçlarını alan yazına aktarmaları olmuştur. Proje sonrasında bilimsel okuryazarlığı artan öğretmenlerin hem alan yazında coğrafya eğitimi ile ilgili yenilikleri takip edecekleri hem de uyguladıkları yenilikçi eğitimler ile ilgili aldıkları sonuçları alan yazında paylaşabilecekleri öngörülmüştür. Eğitim; Çevre Eğitimi, Coğrafya Eğitiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları, CBS, Coğrafya Eğitiminde Proje Tabanlı Çalışmalar, Coğrafya Eğitiminde Arazi Uygulamaları, Bilimsel Araştırma, Alan Yazına Katkı başlıkları altında 20 katılımcıya 5 günlük bir program ile 4 farklı üniversiteden 6 eğitmen tarafından verilmiştir. Yapılan eğitimin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarda olumlu değişim sağlayıp sağlamadığını görmek için “Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği” ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Korkmaz, Şahin ve Yeşil (2011) tarafından geliştirilen ölçek 30 madde ve 4 faktörden oluşmaktadır. Çalışma nicel bir çalışma olup çalışma süreci deneysel AB deseni ile gerçekleşmiş ve bulgular betimlenmiştir. Katılımcıların eğitim sonrasında bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının arttığı analizler sonucu tespit edilmiştir. Testteki 4 alt boyutta farklı etki değerine sahip anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Verilerin cinsiyet, yaş ve çalışma durumuna göre analizleri sonucu farklı etki değerine sahip anlamlı farklar bulunmuştur.

Teşekkür

Bu çalışma TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire başkanlığı tarafından desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2003). İlköğretim Kurumları Sosyal Bilgiler Dersi Müfredatındaki Coğrafya Ünitelerinin İçerik Açısından İncelenmesi (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi).
  • Aksoy, Ö. N. (2022). Bandırma’da Bilim Var! TÜBİTAK 4007 Bilim Şenliği Katılımcılarının Bilimsel Tutumlarının Değerlendirilmesi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (2) , 29-51. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/anadoluakademi/issue/72937/1185315
  • Artvinli, E., Gülüm, K., & Coşkun, S. (2010). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Coğrafya Dersine Karşı Eğilimleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 62-69.
  • Başar, M., Doğan, C., Şener, N., & Doğan, Z. (2018). Bilim Şenliği Etkinliklerinin Öğrenci Veli ve Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 132-147.
  • Durmaz, H., Dinçer, E. O., & Osmanoğlu, A. (2017). Bilim Şenliğinin Öğretmen Adaylarının ve Öğrencilerin Fene Yönelik Tutumlarına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 364-378.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011). “Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”. İlköğretim Online, 10(3), 961-973
  • Palin, M. (2008). ‘Geography action plan at Speaker’s House’. Mapping News, 33: 4–5
  • Stenhouse, L. (1975). Defining the curriculum problem. Cambridge Journal of Education, 5(2), 104-108.
  • Özel, G., Türkan, S., & Ünal, C. (2022). Tübitak 2237-A Doğa Bilimlerinde İstatistiksel Modelleme Yöntemleri ve Uygulamaları Eğitiminin Değerlendirilmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 6(1), 20-28

NEW APPROACHES İN GEOGRAPHY EDUCATİON AND CONTRİBUTİONS TO THE LİTERATURE TÜBİTAK 2237/A EVALUATİON OF ACTİVİTY PARTİCİPANTS' ATTİTUDES TOWARDS SCİENTİFİC RESEARCH

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 12 - 20, 01.01.2025

Öz

“New Approaches in Geography Education and Contributions to the Literature” the aim of the training organized with the support of TUBITAK under the title of presenting the approaches to geography teachers, geography practitioners in the field The results of the educational situations applied by their teachers are related to each other in the literature. After the project, teachers whose scientific literacy increased in the literature, they will both follow the innovations related to geography education and implement innovative innovations. It is presaged that they will be able to share their results about educational approaches in the literature. Education; Environmental Education, Out-of-School Learning Environments in Geography Education, GIS, Geography Project Based Studies in Education. Participants received Geography education Postgraduate education were selected from the willing people from seven regions of Turkey, who continue or have completed. Positive change in the attitudes of the participants towards scientific research “Attitude Scale Towards Scientific Research” training to see if it provides The pre-test before the training was applied as the post-test. Korkmaz, Şahin and Yeşil (2011) “Attitude Scale Towards Scientific Research” was used. Scale consists of 30 articles and 4 factors. The factors were respectively named as “To Help Researchers Unwillingness”, “Negative Attitude Towards Research”, “Positive Towards Research”, “Positive Attitude Towards Researchers”. The attitudes of the participants towards scientific research after the training have been increased. It was determined as a result of descriptive analyzes. Different effect values in the 4 sub-dimensions in the test significant differences were found. Data were collected by participants' gender, age, and employment status. As a result of the descriptive analyzes described according to the status of differences were found. Study showed After a well-planned training, attitudes are positively affected.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2003). İlköğretim Kurumları Sosyal Bilgiler Dersi Müfredatındaki Coğrafya Ünitelerinin İçerik Açısından İncelenmesi (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi).
  • Aksoy, Ö. N. (2022). Bandırma’da Bilim Var! TÜBİTAK 4007 Bilim Şenliği Katılımcılarının Bilimsel Tutumlarının Değerlendirilmesi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (2) , 29-51. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/anadoluakademi/issue/72937/1185315
  • Artvinli, E., Gülüm, K., & Coşkun, S. (2010). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Coğrafya Dersine Karşı Eğilimleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 62-69.
  • Başar, M., Doğan, C., Şener, N., & Doğan, Z. (2018). Bilim Şenliği Etkinliklerinin Öğrenci Veli ve Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 132-147.
  • Durmaz, H., Dinçer, E. O., & Osmanoğlu, A. (2017). Bilim Şenliğinin Öğretmen Adaylarının ve Öğrencilerin Fene Yönelik Tutumlarına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 364-378.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011). “Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”. İlköğretim Online, 10(3), 961-973
  • Palin, M. (2008). ‘Geography action plan at Speaker’s House’. Mapping News, 33: 4–5
  • Stenhouse, L. (1975). Defining the curriculum problem. Cambridge Journal of Education, 5(2), 104-108.
  • Özel, G., Türkan, S., & Ünal, C. (2022). Tübitak 2237-A Doğa Bilimlerinde İstatistiksel Modelleme Yöntemleri ve Uygulamaları Eğitiminin Değerlendirilmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 6(1), 20-28
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hayret Başaran 0000-0003-0855-8650

Yuşa Yıldız 0000-0003-3991-0549

Fatih Satıl 0000-0002-4938-1161

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2023
Kabul Tarihi 1 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Başaran, H., Yıldız, Y., & Satıl, F. (2025). COĞRAFYA EĞİTİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE ALAN YAZINA KATKILAR TÜBİTAK 2237/A ETKİNLİK KATILIMCILARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMAYA YÖNELİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 12-20.

21561

ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL  ISSN: 2667-5471


21538     21569    21539    21537     22512

 21536 21570    21571  21813