Health tourism is the travel of a person or persons to different countries and accommodation in that city or country in order to benefit from preventive, therapeutic, rehabilitative and developmental health services. Health tourism, which constitutes a significant part of tourism activities around the world, is seen as an extremely important field of activity for both states and private enterprises operating in the field of health, as it is intertwined with concepts such as health, management, economy, accounting, promotion and competition. The elements that make up the concept of competition in health tourism businesses include meeting patient needs fully and clearly, providing fast, accessible and high quality service, as well as reducing service costs. In order to ensure cost reduction in health tourism services, it is necessary to use strategic management accounting tools in the planning and preparation stages before the service is offered to health tourists. However, the key point is not to compromise on the quality of service when using cost reduction techniques. In this study, it is aimed to examine strategic management accounting techniques that can be applied within the scope of cost leadership to increase competitiveness in health tourism. In line with the purpose of the study, first the studies in the literature on cost leadership and competitiveness were mentioned, and then the studies in the literature on cost leadership and strategic management accounting were mentioned. Then, literature definitions of strategic management accounting and cost leadership are included. In the last part of the study, suggestions are presented so that businesses providing health tourism services can achieve competitive advantage by using strategic management accounting tools to achieve cost leadership in health tourism.
health tourism, strategic management accounting, strategic management accounting tools cost leadership competitive advantage
Sağlık turizmi, kişi ya da kişilerin koruyucu, tedavi edici, rehabilite edici ve geliştirici sağlık hizmetlerinden yararlanmak amacıyla farklı ülkelere seyahat etmesi ve o şehir ya da ülkede konaklamasıdır. Dünya genelindeki turizm faaliyetlerinin önemli bir kısmını oluşturan sağlık turizmi en başta sağlık, yönetim, ekonomi, muhasebe, tanıtım ve rekabet gibi kavramlar ile iç içe olduğu için gerek devletler gerekse sağlık alanında faaliyet gösteren özel girişimler açısından son derece önemli bir faaliyet alanı olarak görülmektedir. Sağlık turizmi işletmelerinde rekabet kavramını oluşturan unsurlar arasında hasta ihtiyaçlarının tam ve net karşılanması, hizmetin hızlı, ulaşılabilir ve yüksek kalitede olması ile birlikte hizmet maliyetlerin azaltılmasının sağlanması yer almaktadır. Sağlık turizmi hizmetinde maliyetlerin düşürülmesinin sağlanabilmesi için hizmetin sağlık turistine sunulmadan önce planlama ve hazırlık aşamasında stratejik yönetim muhasebesi araçlarının kullanılması gerekmektedir. Ancak maliyet azaltım teknikleri kullanılırken hizmetin kalitesinden ödün vermemek kilit noktayı oluşturmaktadır. Bu çalışmada, sağlık turizminde rekabet gücünü arttırmak için uygulanabilecek stratejik yönetim muhasebesi tekniklerinin maliyet liderliği bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda ilk önce maliyet liderliği ve rekabet gücü ile ilgili yapılan çalışmalara, sonrasında maliyet liderliği ve stratejik yönetim muhasebesi ile ilgili literatürde yapılan çalışmalara değinilmiştir. Daha sonra stratejik yönetim muhasebesi ve maliyet liderliğinin literatür tanımlarına yer verilmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise sağlık turizminde maliyet liderliğinin elde edilebilmesi için kullanılabilecek stratejik yönetim muhasebesi araçlarına değinilmiş ve sağlık turizmi hizmeti veren işletmelerin rekabet üstünlüğünü sağlayabilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
stratejik yönetim muhasebesi stratejik yönetim muhasebesi araçları sağlık turizmi maliyet liderliği rekabet üstünlüğü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL ISSN: 2667-5471