Günümüz dünyası her alanda hızlı bir değişim sürecine girmiş bulunmaktadır. Avrupa'nin tek pazar halinde bütünleşme çabaları, dünya çapında rekabetin şiddetlenmesi, dünya pazarlarına yeni sanayileşmekte olan ülkelerin hızla katılması, çevre bilincinin artması, tüketici bilinçlenmesi, kıt kaynakların daha verimli ve etkin kullanılması gerekliliği, işletme düzeyinde yeni bir anlayış arayışına doğru hızla ilerlemeyi beraberinde getirmiştir. İşin ilginç yanı bu girişimlerin ulusal sınırlar bir yana kıtalararası sınırları dahi aşması, kısa sürede küresel (global) uzlaşmaya dönüşerek «küresel bir anlayış» haline gelmesidir. İşletmecilerin önündeki güncel konu, bu küresel uzlaşmanın ne olduğunu, nasılortaya çıktığını,
bu uzlaşmadan nasıl bir yönetim aracı olarak yararlanılabileceğini anlamak ve bu uzlaşmaya uyum sağlayacak çözümleri kısa sürede üretmektir. Bu çözümlere ulaşabilmek için küreselleşmenin kritik unsurlarının neler olduğunun bilinmesi gerekir. Genelde küreselleşmenin dört kritik unsuru vardır. Bunlarıdan birincisi işbirliği, ikincisi verimlilik, üçüncüsü bilgilenme, dördüncüsü bütünleşmemedir. Bu dört kritik unsur için işletme bazında rekabet stratejileri geliştirmek olasıdır.
Temel olarak belirlediğimiz bu dört kritik unsur işletme bazında dikkate alınmak suretiyle, diğer bir deyişle bu dört kritik unsura dayalı rekabet stratejileri geliştirilerek işletmenin küresel pazarlara açılımı sağlanabilir. Küresel eğilimli işletmeler bu kritik unsurlar aracılığı ile belirleyecekleri stratejilerle, rakip işletmelere karşı «rekabet güçlerini » arttırabilirler. İşte biz bu bildirimizde küreselleşme eğiliminde olan işletmelerin, küresel pazarlar yÖnelimli stratejik rekabet güçlerini nasıl analiz etmeleri gerektiğini teorik olarak inceleyeceğiz.
Bu çerçevede çalışmamız dört bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde küreselleşme kavramı, küreselleşmenin oluşumu, küresel pazarın küresel işletmenin ne olduğu, küresel işletme ile çokuluslu işletmeler arasındaki farkları genel hatlarıyla ortaya koyacağız. , İkinci bölümde küresel rekabet stratejileri ortaya konacaktır. Üçüncü bölümde küresel pazarlar yönelimli stratejik rekabet gücü analizinin ne şekilde yapılması gerektiği üzerinde durulacaktır. Sonuç bölümünde Türk işletmeleri için küreselleşme konusunda genel önerilerde bulunulacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 1992 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 1992 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 1992 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Bu eser 2023 yılından itibaren Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.