Bir mal ya da hizmetin kalitesi, mal ve hizmetlerin tüketicilerin beklentilerini karşılama derecesidir.
Geleneksel olarak kalite yönetimi kalitenin sıkı bir sistemle denetlenmesi anlamına gelir. Bu anlayışa göre, yeterli bir denetim yapıldığında, bozuk ürünler saptanarak saf dışı edilebilir; böylelikle tüketiciye yalnızca iyi ürünler gönderilir. Bu yaklaşımda, kaç tane ürünün denetleneceğine karar vermek gerekir; bu karar büyük ölçüde bir maliyet sorunudur. Geleneksel kalite yönetimi anlayışı, günümüz ükalite anlayışı ile uyum sağlayamamıştır. Bu nedenle, tüketici odaklı kalite yönetimi anlayışı işletmelerce benimsenmiştir. Çagdaş anlamda ele alındığında toplam kalite yönetimi, ürünün elde edilmesinde işletme personelinin tümünün katılımının sağlanması temeline dayandığından, en azından uzun dönemde sıfır hata ile ürünün kalitesinin yükseltilmesini ve maliyetlerin düşürülerek israfın önlenmesini, ürünün tüketicilere zamanında ve yerinde teslimini, satış sonrasında kalite sorumluluğunun üstlenilmesini ve ürüne ilişkin hizmetlerin sağlanarak tüketicilerin yüzde yüz doyuma ulaşmasını temel ilke olarak kabul eder. Toplam kalite yönetimi anlayışı sürekli gelişmeyi amaçlayan ve bunu işletme kültürü biçimine getirmeye çalışan bir felsefedir. Bu felsefede insan ve bilimsellik ögesi ön plana çıkar.
Toplam kalite yönetimi bir yönetim sistemi olarak şu ayırdedici özelliklere sahiptir: Kaliteye öncelik verir, tüketiciye yönelir, işletme bölümlerinin birbirlerini tüketici olarak değerlendirir, sürekli gelişmeyi hedefler, insana saygı duyar ve katılımcı yönetime önem verir, veriler ve istatistiksel yöntemlerle çalışır. hataları önlemeye dönük bir yaklaşımın izlenir, üst yönetimin önderliğini gerektirir, örgütsel yapıya ve iletişime önem verir.
Rekabet ortamının artması karşısında işletmeler. pazardaki konumlarını korumak ve varlıklarını sürdürebilmek için daha kaliteli ürünleri daha ucuza üretmek gerektiğini kavramışlardır. Çağdaş pazarlama anlayışı ve toplam kalite yönetimi aynı hedefe yöneliktir. Her ikisi de tüketici gereksinme ve beklentilerini temel alarak, tüketici doyumunu sağlamayı amaçlar. Bu gerçek, pazar1ama işlevinin toplam kalite yönetiminde önemli bir etken olmasını sağlamaktadır
Pazarlama sürecinde kalite kavramının başarıyla uygulanması için dokuz aşamaya önem kazanır: Tüketici isteklerinin kavranması, pazarlanan ürünlerin ve süreçlerin belirlenmesi, pazarlanan ürünlerle, tüketici isteklerini karşılaştırmak, yetersiz ürünleri ve süreçleri elemek, geriye kalan ürün ya da süreçleri geliştirmek, gerektiğinde yeni süreçler ve ürünler eklemek, yeni çıkarılan her ürün için süreçleri yeniden gözden geçirmek.tüketici satın alma sürecini geliştirmek, işgörenle işbir1iği yapmak.
Etkin bir biçimde uygulanması en güç olan konulardan biri toplam kalite yönetimi girişimleridir. Bu zorluklar zaman, eğitim, yönetim, süreklilik ve bütünlük biçiminde ele alınabilir. Toplam kalite yönetiminin işletmelere sağladığı yararlar üç ana bölüme ayrılablir: Karlılığın ve rekabetin arttırılması, örgütsel etkinlik, tüketici memnuniyeti ve mutluluğu.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesileri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 1997 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 1997 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 1997 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Bu eser 2023 yılından itibaren Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.