21. yüzyılda bilgi teknolojilerinde yaşanan gelişmelere bağlı olarak internetin yaygınlaşması sadece günlük hayatı değil aynı zamanda ekonomik faaliyetleri de etkilemiştir. İnternet kullanımının yaygınlaşması, işletme sahiplerini geleneksel pazarlama yerine internet yoluyla pazarlama sistemine yöneltmiştir. Bununla birlikte alım ve satım işlemleri gerçek dünyadan sanal dünyaya taşınmış, elektronik ortamda kullanıcı sayısının artmasıyla birlikte işletmeler açısından satış işlemi, tüketiciler açısından ise alış işlemi popüler hale gelmiştir. Bu çalışmada e-ticaretin gelişim süreci ve e-ticarete etki eden faktörler bir zaman serisi analizi ile ele alınmıştır. Bu kapsamda ilk olarak e-ticaretin tarihsel gelişimi, ardından e-ticaretin Türkiye’de ve dünyadaki durumu sayısal verilerle ortaya konulmuştur. Son olarak da e-ticareti etkileyen faktörlere yer verilmiştir. Çalışmanın bilimsel boyutu yerli ve yabancı alan yazınından elde edilen bulgular bir araya getirilerek oluşturulmuştur. Bu çalışmayla; 2010-2021 yılları arası Türkiye’de e-ticaret işlem hacmini etkileyeceği düşünülen, Kişi Başı Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (KBGSYH), internet kullanıcı sayısı, sosyal medya yaygınlığı, enflasyon ve Covid-19 pandemi süreci gibi faktörler ortaya konulmuştur. Bu faktörlerin bağımsız değişken olarak tanımlandığı çoklu doğrusal regresyon modeli oluşturulmuş ve sonuçlar e-ticaret hacmini etkileyen faktörlerin etkinlik dereceleri ortaya konularak yorumlanmıştır. Bu çalışmayla alan yazınında eksik olan boşluğu doldurmak ve gelecekte benzer konularda çalışma yapmayı düşünen araştırmacılara yol gösterici olmak amaçlanmaktadır.
The widespread use of the internet in the 21st century, thanks to the developments in information technologies, has affected not only daily life but also economic activities. With the spread of the internet, business owners have turned to internet marketing system instead of traditional marketing. Additionally, purchase and sale transactions have been moved from the real world to the virtual world, and the increase in the number of users in the electronic environment has made the sales process popular for businesses and the purchasing process for consumers. This study discusses the development process of e-commerce and the factors affecting e-commerce with a time series analysis. In this context, first, the historical development of e-commerce and then the situation of e-commerce in Turkey and in the world are presented using numerical data. Lastly, the factors affecting e-commerce are discussed. The scientific dimension of the study was created by bringing together the findings obtained from domestic and foreign literature. In this study, factors such as Per Capita Gross Domestic Product (PCGDP), the number of internet users, social media prevalence, inflation, and the Covid-19 pandemic, which may affect the e-commerce transaction volume in Turkey, were put forward for the years 2010-2021. By creating a multiple linear regression model in which these factors are independent variables, the degree of effectiveness of the factors affecting the e-commerce volume has been presented and interpreted. This study aims to fill the gap in the literature and guide future research on similar issues.
E-commerce Turkey Traditional Commerce Consumer Entrepreneurship
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makalesileri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 3 |
Bu eser 2023 yılından itibaren Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.