Aim:
This study was a cross-sectional study aimed to determine depression prevalence
and to compare levels of perceived social support among resident and refugee
students enrolled in secondary and high schools in Bağcılar, İstanbul.
Materials and Methods: The sample of the study
consisted of 563 students (277 residents and 286 refugees) enrolled in one
secondary school, two high-schools and one temporary training center. Students
were administered Children’s Depression Inventory (CDI) and The
Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS)
Results: While refugee and resident students were
compared in terms of presence of depressive symptoms, it was found that 30.4%
refugees and 17.3% residents had depressive symptoms and the difference between
them was significant (p<0.001). While the presence of depressive symptoms
was compared according to gender in the refugee group, 38.9% of males and 25.3%
of females had symptoms. There was no significant mean difference of MSPSS
between the two groups (p=0.073). When
the results of CDI were compared according to school types refugees enrolled
in, 19.5% of students from public schools and 34.1% of students from temporary
training center had depressive symptoms and the difference between them was
significant (p=0.019).
Conclusion:
According to findings of the study, refugee students had significantly higher
depressive symptoms than resident students. Although there was no significant
difference between the groups in terms of MSPSS, there were significant mean
differences between the two groups in terms of family and friend subscales of
MSPSS. These means were found higher for resident students.
Depression in children refugee children perception of social support
Amaç: Bu çalışma, İstanbul ili Bağcılar ilçesindeki ortaokul ve
liselerde okuyan yerleşik ve mülteci öğrenciler arasında depresyona yatkınlığın
belirlenmesi ve algılanan sosyal destek düzeylerinin karşılaştırılması amacıyla
yapılmış kesitsel bir araştırmadır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmamıza bir ortaokul, iki lise ve bir
geçici eğitim merkezinde eğitim görmekte olan toplam 563 öğrenci (277 yerleşik
ve 286 mülteci) dahil edilmiştir. Bu öğrencilere Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği
(ÇDÖ) ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ) uygulanmıştır.
Bulgular: Mülteci ve yerleşik öğrenciler depresif belirti varlığı
açısından karşılaştırıldığında, mültecilerin %30.4’ünde yerleşiklerin ise
%17.3’ünde depresif belirtiler tespit edilmiş ve aradaki fark önemli
bulunmuştur (p<0.001). Mülteci grupta depresif belirti varlığı cinsiyetlere
göre karşılaştırıldığında erkeklerin %38.9’u kadınların %25.3’ü belirtilere
sahiptir (p= 0.015). İki grup arasında ÇBASDÖ ortalamasında istatistiksel
açıdan önemli bir fark saptanmamıştır. (p=0.073) Mültecilerin eğitim gördüğü
okul türüne göre ÇDÖ sonuçları karşılaştırıldığında. MEB okullarında okuyan
mülteci öğrencilerin %19.5’i, GEM’de okuyan öğrencilerin ise %34.1’i depresif
belirtilere sahiptir ve aradaki fark istatistiki açıdan önemlidir (p=0.019).
Sonuç: Çalışmamızın sonucunda mülteci öğrencilerde depresif belirti
varlığı yerleşiklere göre önemli düzeyde yüksek çıkmıştır. İki grup arasında
ÇBASDÖ düzeyleri açısından önemli bir farklılık bulunmamakla beraber. ÇBASDÖ
alt gruplarından aile ve arkadaş ortalamaları açısından iki grup arasında
önemli bir farklılık mevcuttur. Bu ortalamalar yerleşik öğrencilerde daha
yüksek bulunmuştur.
Çocuklarda depresyon; mülteci çocuklar; sosyal destek algısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ORJİNAL MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.