Aim: There have been very important advances in the field of dermato-cosmetology in recent years. Due to the advances in cosmetology, the emergence of new products, the emergence of new laser devices, the interest of patients in cosmetological applications has increased. We aim to investigate the knowledge and experience of our society about cosmetic procedures, the frequency of the procedures, and the satisfaction rates.
Methods: Sociodemographic characteristics such as age, gender, occupation, and monthly income of all individuals participating in the survey were recorded. The first dimension of the questionnaire includes demographic characteristics, and the second dimension includes questions about procedures.
Results: The most common dermo-cosmetic application known to the participants was laser epilation (56.3%). The most common sources of information are social media and the internet. While 57.5% of the participants stated that they did not have any cosmetic application, the most frequently applied cosmetic procedure was laser epilation with 27.7%. 40.7% of the participants had cosmetic applications to look young and beautiful. Participants had the procedure performed most frequently at the beauty center with 51.6%.
Conclusion: According to the results of our survey, a significant part of our society obtains information about dermocosmetic applications from social media and internet. It has been determined that cosmetic applications are still made intensively by people who are not physicians. The society needs to be properly informed about this issue.
Amaç: Son yıllarda dermatokozmetoloji alanında çok önemli gelişmeler olmuştur. Kozmetolojideki ilerlemeler, yeni ürünlerin ortaya çıkması, yeni lazer cihazlarının ortaya çıkması nedeniyle hastaların kozmetik uygulamalara olan ilgisi artmıştır. Amacımız toplumumuzun kozmetik işlemler konusundaki bilgi ve deneyimlerini, işlem sıklıklarını ve memnuniyet oranlarını araştırmaktı.
Yöntemler: Araştırmaya katılan tüm bireylerin yaş, cinsiyet, meslek, aylık gelir gibi sosyodemografik özellikleri kaydedildi. Anketin birinci boyutu demografik özellikleri, ikinci boyutu ise dermokozmetik işlemlerle ilgili soruları içermektedir.
Bulgular: Katılımcıların bildiği en yaygın dermokozmetik uygulama lazer epilasyon (%56,3) idi. En yaygın bilgi kaynakları sosyal medya ve internettir. Katılımcıların %57,5’i herhangi bir estetik uygulama yaptırmadığını belirtirken, en sık uygulanan kozmetik işlem %27,7 ile lazer epilasyon oldu. Katılımcıların %40,7’si genç ve güzel görünmek için kozmetik uygulama yaptırdı. Katılımcılar, işlemi en sık %51,6 ile güzellik merkezinde yaptırdı.
Sonuç: Yaptığımız anket sonuçlarına göre toplumumuzun önemli bir bölümü dermokozmetik uygulamaları hakkında sosyal medya ve internetten bilgi almaktadır. Kozmetik uygulamaların halen yoğun olarak hekim olmayan kişiler tarafından yapıldığı tespit edilmiştir. Toplumun bu konuda doğru bir şekilde bilgilendirilmesi gerekmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | ORJİNAL MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 28 Sayı: 3 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.