Aim: Artificial intelligence (AI) aims to replicate human thinking and decision-making in computer systems. While AI is advancing across various sectors, including medicine, it also raises significant safety and ethical concerns. This study examines the perspectives of first-term medical students on the applicability and ethics of AI in medicine.
Methods: The survey comprised 42 questions, including 8 demographic questions and 34 five-point Likert-scale questions. A total of 144 first-year medical students participated, of whom 61.8% (n=89) were female and 38.2% (n=55) were male. Statistical analyses were performed using the Mann-Whitney U test, t-test, and Spearman correlation, with significance set at p<0.05.
Results: 76.5% of students agreed with the statement, “I think AI will profoundly affect the future of medicine.” While more than half supported the use of AI in applications such as patient monitoring, disease diagnosis, drug development, medical imaging analysis, and symptom assessment; 62.8% opposed its use as a psychiatric/psychological counselor. Students with prior informatics and/or coding education had a more positive outlook on AI in medicine and were more likely to agree that AI could eventually replace physicians compared to other students (p=0.017).
Conclusion: While students are generally receptive to the expansion of AI in medicine, they have concerns about its ethical implications and safety. Those with prior education in informatics and/or coding viewed AI more favorably, particularly in terms of its applicability, ethics, and safety. Given these findings and the growing role of AI in medicine, incorporating basic AI-related courses courses into the curriculum—whether as electives or compulsory subjects—would enhance students’ AI literacy, reduce anxiety, and better prepare future physicians for an AI-integrated medical landscape.
Artificial intelligence (AI) medical ethics medical students medical education
09.2024.1157
Amaç: Yapay zekâ (YZ) bilgisayar sistemlerinin insan benzeri düşünme ve karar verme yeteneklerini taklit etmeye çalışan alanını ifade etmektedir. Birçok sektörde kendine yer bulan YZ, tıp alanında da gelişme göstermektedir. Bununla birlikte, birtakım güvenlik ve etik endişelerini de beraberinde getirmektedir. Bu çalışmanın amacı tıp fakültesi dönem 1 öğrencilerinin tıpta YZ kullanımının uygulanabilirliği ve etiği hakkındaki bakış açılarını değerlendirmektir.
Yöntem: Anket; 8 adet demografik ve 34 adet 5’li Likert tipi olmak üzere toplam 42 sorudan oluşmaktadır. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem 1 tıp öğrencilerine uygulanan çevrim içi ankette %61,8’i (n=89) kız, %38,2’si (n=55) erkek olmak üzere, toplamda 144 öğrenciye ulaşılmıştır. Analiz için Mann Whitney U testi, t-test, Spearman Correlation ve Levene’s test kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %76,5’inin “YZ’nin tıbbın geleceğini derinden etkileyeceğini düşünüyorum” fikrine katıldığı saptanmıştır. Hasta izleme ve bakım, hastalık teşhis etme, ilaç geliştirme, tıbbi görüntüleme sonucu analiz etme ve semptom değerlendirmesi gibi uygulamalarda öğrencilerin %50’sinden fazlası YZ kullanımını uygun görse de; %62,8’i YZ’nin psikiyatrik/psikolojik danışman olarak kullanılmasını desteklememiştir. Bilişim ve/veya yazılım eğitimi almış öğrenciler, almamış öğrencilere kıyasla, YZ’nin tıpta kullanımına daha pozitif yaklaşarak; YZ’nin zamanla doktorların yerini alabileceği fikrine, diğer öğrencilere kıyasla, daha fazla katılmıştır (p=0,017).
Sonuç: Öğrencilerin YZ’nin tıpta yaygınlaşmasını istemelerine rağmen, güvenliliğe ilişkin önemli etik kaygılara sahip olduğu görülmüştür. Daha önce bilişim ve/veya yazılım eğitimi almış öğrencilerin YZ’nin tıpta kullanımına uygulanabilirlik, etik ve güvenlilik açısından daha olumlu yaklaştığı saptanmıştır. Öğrencilerin tıpta YZ uygulamalarının yaygınlaştığı bir dönemde hekimlik yapacakları göz önünde bulundurularak, seçmeli ya da zorunlu ders kategorisinde YZ’ye ilişkin temel düzey derslerin müfredata eklenmesi önemlidir.
09.2024.1157
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | ORJİNAL MAKALE |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 09.2024.1157 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 3 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.