Z KUŞAĞININ KÜLTÜREL MİRAS ALGISI: SAFRANBOLU ÖRNEĞİ
Yıl 2022,
, 119 - 140, 31.08.2022
Elif Kocakaya
,
Yasin Dönmez
Öz
Dünya tarihi incelendiğinde kuşaklar arası farklılıkların yaşadığı zaman ve coğrafyaya göre değişiklikler içerdiği bilinmektedir. Savaş gören kuşaklar ile teknoloji gören kuşaklar arasında belirgin farklılıkların olduğu görülmektedir. Kuşaklar incelendiğinde bulundukları dönemin kriterlerine göre farklı ifadelerle anılmaktadır. Dünyanın teknolojik nesli olarak kabul edilen ve 2000 sonrası gençleri oluşturan z kuşağı son dönmelerin en popüler kuşak türüdür. Her şeyin hızla tüketildiği küreselleşen dünyada tarih bilinci oluşmuş, kültürel köklerini iyi tanıyan kuşaklar uluslar açısından büyük önem arz etmektedir. Geçmişin bir yansıması olan kültürel miras değerlerini geleceğe en iyi taşıyan ve insanlığın devamına katkı sağlayacak olan günümüzün gençlerini oluşturan Z kuşağıdır. Bu bakımdan tarihi bir dokuya sahip olan Safranbolu kentinde Z kuşağı ölçüt alınan çalışma amaçlanmıştır.
Gerçekleştirilen bu çalışmada bir dünya miras kenti olan Safranbolu’da Z kuşağının kültürel miras algısı ve bakış açısı araştırılarak literatüre somut katkıda bulunmak hedeflenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular neticesinde gençlerin kültürel mirası ilk olarak okul döneminde duydukları gözlemlenmiştir. Kültürel miras değerlerinden görsel ve işitsel medyada sıkça yer alan popüler kültür öğeleri ilgilerini çektikleri belirlenmiştir.
Yürütülen bu araştırma sonucunda elde edilen bulgularla hem kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarılması hem de araştırmacıların araştırma süreçlerine katkı sağlaması amaçlanmıştır. Çalışmada günümüz gençlerinin kültürel miras bilincini artıracak önerilere yer verilmiştir.
Kaynakça
- Adıgüzel, O., Batur, Z. H. & Ekşili, N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü veY Kuşağı İle Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bililer Enstitüsü Dergisi. Sayı,19, s: 165-182.
- Akduman, G. & Hatipoğlu, Z. (2021). Kim Bu Z Kuşağı? Konferans Bildirisi. 5 (9), 203- 226.
- Altuntaş, N. (2021).Türk Lokumunun Kültürel Miras ve Gastronomik Değer Olarak Önemi. İstanbul Ayvansaray Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Gastronomi ve Mutfak Sanatları Anabilim Dalı Gastronomi ve Mutfak Sanatları Programı, İstanbul.
- Anonim, (2011). Safranbolu Doğal Yürüyüş Parkurları, Safranbolu Kaymakamlığı, Safranbolu
- Aslan, O. (2019). Z Kuşağı Çocuklarının Matematik Öğreniminde ‘Çocuk Edebiyatı’. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi. 4 (1), s. 32-48.
- Atak, O., Tatar, S., & Tunaseli, A. (2017). Kültürel Miras Oluşumunda Festivallerin Yeri Ve Önemi: Fethiye Müzik Köyü Üzerine Bir Değerlendirme. Journal Of International Social Research, 10 (52), 1397-1409.
- Aydın, A. E. (2020). Kuşak Çalışmalarındaki Tartışmalı Konulara İlişkin Bir Değerlendirme. Yorum Yönetim Yöntem Uluslararası Yönetim Ekonomi ve Felsefe Dergisi, 8 (1) , 17-34.
- Bayramov, S., Geylan, A. & Benligiray, S. (2021). X, Y ve Z Kuşak Çalışanlarının Esnek Çalışmaya Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Anadolu Akademisi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 122-139.
- Bilgilier, H. & Çetin, B. (2020). Siyasi Liderlerden Beklenen Liderlik Özellikleri: X ve Y Kuşağı Bağlamında Nitel Bir Araştırma. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2) , 135-151.
- Çelepi, M. S. (2016). Somut Olmayan Kültürel Miras ve Üniversite Gençliği . Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 3 (3) , 15-35
- Diker, O. & Taşkın, D. (2017).Coğrafya ve Tarih Perspektifinden Somut Kültürel Miras ve Türkiye. Pegem Akademi Yayıncılık.
- Görmez, B. A. (2021). Neoliberal Özne Olarak Z Kuşağı. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23/2, s. 509-530.
- Kayıkçı Yalçın, M. & Bozkurt Kurtluk, A. (2018). Dijital Çağda Z ve Alpha Kuşağı, Yapay Zekâ Uygulamaları ve Turizme Yansımaları. Sosyal Bilimler Metinleri, 1, 54-64.
- Kiper, P. (2004). “Küreselleşme Sürecinde Kentlerimize Giren Yeni Tüketim Mekânları ve Yitirilen Kent Kimlikleri, Planlama Dergisi”, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını, 2004/4, 30, s. 14–18.
- Koçak B. & Can, H. (2018). Kültürel Mirasın Korunmasında Belediye Birliklerinin Rolü: Koca Yusuf Projesi Örneği. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:7, Sayı 14, s. 148-164.
- Kuyucu, M. (2017).Y Kuşağı ve Teknoloji: Y Kuşağının İletişim Teknolojilerini Kullanım Alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 5(2), s. 845-872.
- Oğuz, Ö., M., Özünel Ö., E. & Teke, G., S. (2013). Somut Olmayan Kültürel Mirasın Geleceği Türkiye Deneyimi. UNESCO Türkiye Milli Komisyonu. Ankara
- Özdemir, Ü. (2013). Safranbolu’nun Kültürel Miras Kaynakları ve Korunması. Doğu Coğrafya Dergisi, 16 (26) , 129 - 142.
- Öztürk, S., & Işınkaralar, Ö. (2019a). Kastamonu kent merkezinde otopark sorunsalı: Eleştirel bir değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (67), 506-511.
- Öztürk, S., Işınkaralar, Ö., & Yılmaz, D. (2019b). Cittaslow Hareketi ve Toplumsal Farkındalık: Gerze (Sinop) Örneği, Academic Studies on Social and Education Sciences.
- Öztürk, S., İsmail, T. S. Y., & Işınkaralar, Ö. (2020). İnanç Turizmi Odağında Benli Sultan Külliyesi Peyzaj Tasarım Önerileri. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 349-360.
- Öztürk, S., Işınkaralar, Ö., Yılmaz, D., Şimşek, M., Almansourı, H. M. S., & Elahsadı, A. H. M. (2021a). Covıd-19’un Tüketici Alışkanlıklarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma: Türkiye-Libya Karşılaştırması. Doğu Coğrafya Dergisi, 26 (46), 97-108.
- Öztürk, S., Işınkaralar, Ö., & Kesimoğlu, F. (2021b). An Assessment On Shopping Centers As Consumption Place. Kastamonu University Journal Of Engineering And Sciences, 7(1), 65-73.
- Sağ, Ç. & Ünal, F. (2019). Öğrencilerin Somut Olmayan Kültürel Mirasa İlişkin Farkındalıklarının Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (4) , 1550 - 1560.
- Sarıoğlu, B. E. & Özgen E. (2017). Z Kuşağı: İş Dünyası Yakın Geleceğin İş Gücünü Ne Kadar Tanıyor? Researcher: SocialScience Studies. 2 (4), s. 242-253.
- Savaş, S. & Karataş S.(2019). Z Kuşağı Öğrencisini Tanımak. Eğitim Araştırmaları, 223-237.
- Sucu, M. (2021). İşletmelerin Z Kuşağı Bireylerini İstihdam Ederken Dikkate Almaları Gereken Konular: Bir Literatür Araştırması. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi.5 (3), 848-867.
- Süer, S. (2021). Kültürel Mirasın Turizm Amaçlı Kullanımı: Bergama İlçesi Örneği. Journal of Humanities and Tourism Research. 11 (3) , 479-502.
- Taş, Y. H., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017).Geleceğimiz Olan Z Kuşağının Çalışma Hayatına Muhtemel Etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi.7(13), 1031-1048.
- Turan Ş. (2010). Türk Kültür Tarihi. Türk Kültüründen Türkiye Kültürlüğüne ve Evrenselliğe. Bilgi Yayın Evi. Ankara.
- Tunçözgür, Ü. (2012). Dünden Bugüne Safranbolu. Safranbolu Belediyesi Kültür Yayınları.
- Ünal, G. Z (2014). Kültürel Mirasın Korunması. T.C. İstanbul Valiliği.
- Üstün, M. ve Taş, A. (2021).X ve Y Kuşağı Öğretmenlerin Kullandıkları Motivasyon Tür ve Araçları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (KÜSBD).11 (1), s. 251 - 267.
- Yelgen, E. & Uyar, S. (2018). Muhasebe Eğitimi ve Y Kuşağı. Journal of Accounting and Taxation Studies, 10. Yıl Özel Sayısı, s. 148-168.
- Yıldız, S. ve Derman, E. (2017). Kültürel Miras: UNESCO Dünya Miras Listesi Türkiye Örneği. Uluslararası Kültürel Miras ve Turizm Kongresi.
- Ziyagil, E. H. (2021).Türk Müziği Dinleme Kültürünün, Günümüz Z Kuşağı Nesline Aktarılmasına Dair Bir Öneri. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi.5 (2), s. 114-133.
- Yilmaz, D., ve Işınkaralar, Ö. How Can Natural Environment Scoring Tool (Nest) be Adapted for Urban Parks?. Kastamonu University Journal of Engineering and Sciences, 7(2), 127-139.
- İNTERNET KAYNAKLARI
URL-1: https://www.manpower.com.tr/blog/z-kusagi-nedir-z-kusagi-ozellikleri-nelerdir. Erişim tarihi 22 /04/2022.
URL-2: https://tr.wikipedia.org/wiki/Safranbolu#K%C3%BClt%C3%BCr Erişim Tarihi 25/04/2022.