Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YOKSULLUK KÜLTÜRÜ KAPSAMINDA “SİLAH ve NAMUS” FİLMİNİN SOSYOLOJİK ANALİZİ

Yıl 2017, Sayı: 1, 117 - 136, 31.08.2017

Öz

Çalışmanın amacı, bir yaşam tarzı haline gelmiş olan yoksulluk kültürünün,
yerel anlamda işleyiş düzeni ve etkisinin sanatsal açıdan ele alınan bir
film ile sosyolojik görünümünü ortaya çıkarmaktır. “Yoksulluk Kültürü” kuramı
çevresinde ele alınacak eserde, yoksulluk kavramının yansımaları üzerinde
çalışmak hareket noktasını oluşturmaktadır. Temel olarak yoksulluğun sonucu
olarak meydana getirmiş olduğu demografik hareketlerle kentlere yığılmaların
olması ve bununla birlikte gecekondulaşma ile çarpık yapılaşmanın bir sonucu
olarak kültürel farklılaşmalar, aile yapısı ve toplumsal anlamda oluşa gelmiş
değişim ve oluşumlar dikkate alınmaktadır. Bu anlamda kent ve kır kültürel
normları arasında sıkışmış ve güvensizlik ortamında varlığını korumaya çalışan
ailenin sürece karşı duruşunu gerçek hayatta karşılaşılacak olay ve olguları barındırması
açısından seçilen eserle incelemeye çalışılmaktadır.

Kaynakça

  • AKSAN, Gamze (2012), “Yoksulluk Ve Yoksulluk Kültürünün Toplumsal Görünümleri”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27: 9-19.
  • AKYÜZ, Hüseyin (2008), Kurumlar Sosyolojisi: “Tanımlar, Kuramlar ve Uygulamalar”, Ankara: Siyasal Kitabevi BAL, Hüseyin (1999), Kent Sosyolojisi, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • CANATAN, Kadir.. YILDIRIM, Ergün (2009), Aile Sosyolojisi, İstanbul: Açılım Kitabevi.
  • KUYUCAK, ESEN, Şükran (2010), Türk Sinemasının Kilometre Taşları. İstanbul: Agora.
  • GİDDENS, Anthony (2000), Sociology/ Sosyoloji, (çev. Hüseyin Özel, Talip Kabadayı, Mine Turhan Kara, Nursen Oral, Işıl Bayar ve Hamdi Bravo), Ankara: Ayraç Yayınevi, (2008).
  • GÜNEY, Yılmaz (2003), Siyasal Yazılar. İstanbul: Güney Yayınları.
  • HAVİLAND William –vd. (2006), Cultural Antropology/ Kültürel Antropoloji, ( çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu), İstanbul: Kaknüs Yayıncılık,(2008).
  • KARA, Mesut (2003), Yeşilçam’da Unutulmayan Yüzler. İstanbul: An Yayıncılık.
  • KAYALI, Kurtuluş (2015), “Metin Erksan, Lütfi Akad ve Yılmaz Güney Türk Sinemasından Öte Deli Dahisi, Bilgesi Gündelik Hayattan Fırlayıp Gelen Efsanesidir”. Doğu Batı. 72: 11-27.
  • KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI (2011), YEŞİLÇAM’DAN SERPİNTİLER, İstanbul: FİLM-SAN VAKFI.
  • ONARAN, Alim Şerif (1995), Türk Sineması Cilt II, Kitle Yayınları.
  • SCOGNAMİLLO, Giovanni (2003), Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • SOYKAN, Ömer Naci (2009), Sanat Sosyolojisi Kuram ve Uygulama, İstanbul: Dönence Basım ve Yayın Hizmetleri.
  • LEWİS, Oscar (1965), La Vida/ İşte Hayat: “ Yokluk Kültürü İçindeki Bir Porto Riko’lu Aile Üzerine İnceleme”. (Çev. Vahit Çelikbaş), İstanbul: e Yayınları.
  • ÖZDOĞAN, Fatih (2010), «Yoksulluk Kültürü Yaklaşımı Üzerine Bir Değerlendirme», Yardım ve Dayanışma Dergisi. 1: 97-115.
  • ÖZGÜÇ, Agâh (2005), Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • T.C. BAŞBAKANLIK AİLE VE SOSYAL ARAŞTIRMALAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (2010), Sosyal Yardım Algısı ve Yoksulluk Kültürü, Ankara: Asagem Yayınları.
  • TEZCAN, Mahmut (2011), Sanat Sosyolojisi, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • TÜGEN, Bahar (2014), “1960-1980 Darbeleri Arasında Türk Sinemasında Düşünce Oluşumu ve Filmlerin Sosyolojik Görünümleri”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum. C 3 (7): 159-175.
  • TÜRKDOĞAN, Orhan (1974), “Yoksulluk Kültürü: “Gecekonduların Toplumsal Yapısı”, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Basımevi.
  • YILDIRIM, Tunç (2015), “Türk Sinema Tarih Yazımı ve Türler: Yeşilçam’ın Oluşu Döneminde Başat Türlerin Eleştirel Söylem Üzerinden Tanımlanması”, Doğu Batı. 72: 27-67.
  • YILDIZ, Engin (2008), Gecekondu Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap.
  • UÇAKAN, Mesut (1977), Türk Sinemasında İdeoloji, İstanbul: Düşünce Yayınevi.
  • Elektronik Kaynaklar
  • GÖREÇ, Ertem (2017. 05.10) “Silah ve Namus”, Erişim Tarihi: 2017.05.05, htpp://www.sinematurk.com/5136-silah-venamus/

SOCIOLOGIAL ANALYSIS OF THE “SHOOT AND HONOR” FILM IN THE SCOPE OF POVERTY CULTURE

Yıl 2017, Sayı: 1, 117 - 136, 31.08.2017

Öz

In this study, it is aimed to find out the culture of poverty, which has become

a way of living, and its sociological progressive order in the sense of regional

level and its effect with a film is handled in the sense of art. It will be the starting point that studying on the reflection of the poverty concept in the work

which will be studied the concept of culture of poverty. It will be taken notice

of conglemarations in the cities as a result of demographic movements because

of poverty and because of differences in culture, family structure and society as

a result of squatting. In this respect, it will be triedtoanalyse this chosen work

which include sevents and facts which can be seen in daily routine that response

of family against the process which is stuck between the rural and urban norms

and tries to survive in an unsafe environment.

Kaynakça

  • AKSAN, Gamze (2012), “Yoksulluk Ve Yoksulluk Kültürünün Toplumsal Görünümleri”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27: 9-19.
  • AKYÜZ, Hüseyin (2008), Kurumlar Sosyolojisi: “Tanımlar, Kuramlar ve Uygulamalar”, Ankara: Siyasal Kitabevi BAL, Hüseyin (1999), Kent Sosyolojisi, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • CANATAN, Kadir.. YILDIRIM, Ergün (2009), Aile Sosyolojisi, İstanbul: Açılım Kitabevi.
  • KUYUCAK, ESEN, Şükran (2010), Türk Sinemasının Kilometre Taşları. İstanbul: Agora.
  • GİDDENS, Anthony (2000), Sociology/ Sosyoloji, (çev. Hüseyin Özel, Talip Kabadayı, Mine Turhan Kara, Nursen Oral, Işıl Bayar ve Hamdi Bravo), Ankara: Ayraç Yayınevi, (2008).
  • GÜNEY, Yılmaz (2003), Siyasal Yazılar. İstanbul: Güney Yayınları.
  • HAVİLAND William –vd. (2006), Cultural Antropology/ Kültürel Antropoloji, ( çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu), İstanbul: Kaknüs Yayıncılık,(2008).
  • KARA, Mesut (2003), Yeşilçam’da Unutulmayan Yüzler. İstanbul: An Yayıncılık.
  • KAYALI, Kurtuluş (2015), “Metin Erksan, Lütfi Akad ve Yılmaz Güney Türk Sinemasından Öte Deli Dahisi, Bilgesi Gündelik Hayattan Fırlayıp Gelen Efsanesidir”. Doğu Batı. 72: 11-27.
  • KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI (2011), YEŞİLÇAM’DAN SERPİNTİLER, İstanbul: FİLM-SAN VAKFI.
  • ONARAN, Alim Şerif (1995), Türk Sineması Cilt II, Kitle Yayınları.
  • SCOGNAMİLLO, Giovanni (2003), Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • SOYKAN, Ömer Naci (2009), Sanat Sosyolojisi Kuram ve Uygulama, İstanbul: Dönence Basım ve Yayın Hizmetleri.
  • LEWİS, Oscar (1965), La Vida/ İşte Hayat: “ Yokluk Kültürü İçindeki Bir Porto Riko’lu Aile Üzerine İnceleme”. (Çev. Vahit Çelikbaş), İstanbul: e Yayınları.
  • ÖZDOĞAN, Fatih (2010), «Yoksulluk Kültürü Yaklaşımı Üzerine Bir Değerlendirme», Yardım ve Dayanışma Dergisi. 1: 97-115.
  • ÖZGÜÇ, Agâh (2005), Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • T.C. BAŞBAKANLIK AİLE VE SOSYAL ARAŞTIRMALAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (2010), Sosyal Yardım Algısı ve Yoksulluk Kültürü, Ankara: Asagem Yayınları.
  • TEZCAN, Mahmut (2011), Sanat Sosyolojisi, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • TÜGEN, Bahar (2014), “1960-1980 Darbeleri Arasında Türk Sinemasında Düşünce Oluşumu ve Filmlerin Sosyolojik Görünümleri”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum. C 3 (7): 159-175.
  • TÜRKDOĞAN, Orhan (1974), “Yoksulluk Kültürü: “Gecekonduların Toplumsal Yapısı”, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Basımevi.
  • YILDIRIM, Tunç (2015), “Türk Sinema Tarih Yazımı ve Türler: Yeşilçam’ın Oluşu Döneminde Başat Türlerin Eleştirel Söylem Üzerinden Tanımlanması”, Doğu Batı. 72: 27-67.
  • YILDIZ, Engin (2008), Gecekondu Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap.
  • UÇAKAN, Mesut (1977), Türk Sinemasında İdeoloji, İstanbul: Düşünce Yayınevi.
  • Elektronik Kaynaklar
  • GÖREÇ, Ertem (2017. 05.10) “Silah ve Namus”, Erişim Tarihi: 2017.05.05, htpp://www.sinematurk.com/5136-silah-venamus/
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Sait Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, S. (2017). YOKSULLUK KÜLTÜRÜ KAPSAMINDA “SİLAH ve NAMUS” FİLMİNİN SOSYOLOJİK ANALİZİ. Anasay(1), 117-136.