Son
asırlarda, oryantalist yaklaşıma sahip Avrupalı araştırmacıların çoğu ‘Müslümanların
erken devirde Hıristiyanlardan fetih yoluyla aldığı bazı şehirlerdeki, halen
transeptli plana sahip, önemli cami yapılarının önceden kilise oldukları ve
sonradan tamamen camiye tahvil edilinceye kadar Hıristiyanlarla paylaşılarak ortak
kullanıldıkları’ türden iddiaları yayınlarında sürekli tekrar ederek gündemde
tutmuşlardır. Bu iddialarına delil olarak da ‘Şam Emeviyye Câmii’nin önceden
Temenos yapısı olarak bilinen Roma/Pagan Jüpiter Tapınağının avlusundaki
Vaftizci Yahya (St. John The Baptist) Kilisesi olduğu’ şeklinde erken devir
Müslüman müelliflerin kitaplarında da yazılı olduğu söylenen rivayetleri
göstermişlerdir[1].
Bu
iddia daha sonra Diyarbakır Ulucâmii ilavesiyle C.Warzinger ve K.
Wulzinger tarafından 1921’de yayınlanan ‘Damascus I’ isimli kitapta
ciddi bir şekilde tekrar dile getirilerek, gerçeğe en yakın ihtimal olarak
yerleştirilmeye çalışılmıştır. Gerçekte tarihî bir belgesi olmayan bu görüşler
1940’ların sonunda Avrupalı yayınlardan yapılmış olan özet tercümeler yoluyla
Türkçe literatüre de girip ‘alternatifi olmayan/gerçeğe en yakın rivayetler’
olarak yerleşmiş ve sonraki yayınlarda tekrar edilmiştir. İngiliz araştırmacı K.A.C.
Creswell (1876-1974), dünya çapında meşhur olan 1932 ve1969 tarihli ‘Erken İslâm
Mimarisi’ isimli kitaplarında bunları ele alıp tutarsızlıklarını tarihî ve
mimarî delillerle ortaya koymuştur. Ancak, Creswell’in cevapları ve bu konuda
yazdığı çok önemli bilgiler, söz konusu iddiaların alternatifi olarak henüz
Türkçe yayınlara girmemiştir.
Bu
makalede, oryantalistlerin propagandasını yaptığı tutarsız iddialarla, bunlara alternatif
olarak K.A.C. Creswell’in cevapları ve aktardığı bazı önemli bilgiler, sanat tarihi
ve İslâm mimarisi eğitimi müzakerelerinde, yardımcı kaynaklarında ve bundan
sonra yapılacak yayınlarda yerini alması ümidiyle araştırmacıların dikkatine
sunulmuştur.
Emeviyye Şam Ulucamii Diyarbakır Ulu Camii Creswell Oryantalist
During the last few centuries, majority of European (orientalist) researchers
have been (and still) claiming through their publicaitons and repeated
at every opportunity that many of the mosques (with basilical plans) had been
Christian churhes before the cities they were in conquered by Muslims in early
years and these church buildings had been co-used with Christians till they were
converted to mosques at later stages. This claim has been supported with an
example that the very building of the Umayyad Mosque of Damascus was the
Church of St. John the Baptist, which was in courtyard of the Roman / Pagan
Temple of Jupiter (so called Temenos building) in the center of Damascus. This
legend about ‘Umayyad Mosque of Damascus, was carried on and repeated
quite seriously with an addition of the Great Mosque of Diyarbakir by the co-authors
C. Warzinger and K. Wulzinger in their book titled ‘Damascus I’, published
in 1921, was also tried to establish it as “the legend, nearest to the truth”
behind the history of these buildings.
These views with no trustworthy historic or architectural evidences, were
transphered via the summarised translation works from the European books in
late 1940’s, acquired the top place in Türkish literatures and were repeated in
all later publications as the truest “legend” without an alternative. Against these
claims, English researcher Keppel Archibald Cameron Creswell (1879-1974),
in his famous books titled ‘Early Muslim Architecture’ published in 1932 (updated
and re-printed in 1969), put forward few historic and architectural evidences
which invalidated these claims. Unfoutunately his replies and the valuable information
he put forward, have not been given the space and voice they deserved
in Turkish publications as yet.
In this article, these orientalist claims, and Mr. Creswell’s replies have
been put forward with hope and intentions that these alternative informations
may find their way into study materials, future publications and discussion circles
of Islamic architecture as well as History of Arts education at all levels in
Turkey.
Umayyad Great Mosque of Damascus and Great Mosque of Diyarbakir Creswell Orientalist
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 4 |