Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MASKOT KULLANIMININ MARKA KİŞİLİĞİ ÜZERİNDEKİ ROLÜ

Yıl 2020, Sayı: 12, 131 - 147, 31.05.2020
https://doi.org/10.33404/anasay.722248

Öz

Günümüzde yoğun rekabet koşulları nedeniyle birbirine benzer ürün ve hizmetlerin arzı artış göstermektedir. Buna bağlı olarak işletme sahipleri pazarlama iletişimi stratejilerini belirlerken, kendi markalarını ön plana çıkarabilmek için tüketicilerin zihninde kaliteli ve güçlü bir imaj oluşturmaya çalışmaktadırlar. Bu bağlamda, işletme sahipleri satın alma sürecinde tüketicilerin duygu ve deneyimlerine hitap edebilmek için maskot kullanmaya başlamışlardır. Pazarlama iletişimi ve markanın bir parçası olan marka maskotları, hedef kitlenin duygularına seslenmesiyle birlikte en etkili ve yaratıcı varlıklar olarak karşımıza çıkmıştır.
Bu çalışmanın birinci ve ikinci bölümünde, marka kavramından ve stratejik marka yönetimine yönelik konulardan bahsedilerek markanın maskotlarla nasıl bir bağa sahip olduğu ayrıntılı olarak incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise maskot kullanımının özellikle bankacılık sektöründe fazla tercih edilmesinden dolayı Yapı Kredi, İş Bankası ve Garanti Bankası’nın maskotları reklam filmleri üzerinden göstergebilimsel yöntemle incelenmiştir.

Kaynakça

  • Aaker, Jennifer (1997), Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Research, Vol.34, 347-356.
  • Aktuğlu, Işıl Karpat (2014), Marka Yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler, 5. bs., İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Chithran, Sibu (2012), Winning Customer Hearts Through Mascot Ads, Deecee School Journal. 4, 2: 1-20.
  • Çengel, Tansel (2006), Marka Yönetiminde Hedef Tüketicilerin Maskot Kullanılan Markalı Ürünlere Yönelik Algısı Üzerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Ve Temizlik Ürünleri Sektöründe Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Davis, John (2011), Rekabetçi Başarı : Markalaşma Nasıl Değer Katar?, İstanbul: Brandage Yayınları.
  • Demireli, Cemalettin-vd. (2014), Marka - Maskot Bütünleşmesi Turkcell Örneği, Suleyman Demirel University Journal Of Faculty Of Economics & Administrative Sciences, 19(1), 159-166.
  • https://www.tbb.org.tr/modules/banka-bilgileri/banka_sube_bilgileri.asp, Erişim Tarihi: 10.02.2020.
  • İslamoğlu, Hamdi - Fırat, Duygu (2016), Stratejik Marka Yönetimi, 3. Baskı. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kalyoncu, Zeynep Özge (2015), Marka Farkındalığında Maskot Kullanımının Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi .Marmara Üniversitesi.
  • Karadağ, Harun. Emre. (2015), Marka Kahramanları Maskotlar Tüketiciler ile Markaların Sinerjik İletişim Dili, İstanbul: Detay Yayıncılık.
  • Ouwersloot, Hans - Tudorica, Anamaria. (2001), Brand Personality Creation Through Advertising. Maastricht University School of Business and Economics. METEOR Research Memorandum, No. 015.
  • Öymen, Gözde (2016), Sosyal Ağlarda Eğlence Faktörü Kullanımının Marka Kişiliğine Etkisi: Starbucks Türkiye Örneği, TRT Akademi, 1(1), 154–169.
  • Rıfat, Mehmet (1997), XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları,. İstanbul: YKY.
  • Tek Ömer. Baybars (2004), Bütünleşik Pazarlama İletişiminde ve Markaların Yerleşiminde Maskotların Rolü ve Önemi, Pazarlama Dünyası. 2004, 4: 28-32.
  • Yakın, Volkan - Ay, Canan (2012), Markaların Kişilik Arketiplerinin Algılanması Üzerine Bir Araştırma. The Turkish Online Journal of Design, 2(3).
  • Yılmaz, Eda (2011), Sağlık hizmetlerinde ağızdan ağıza pazarlama. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1.

THE ROLE OF MASCOTS ON BRAND PERSONALITY

Yıl 2020, Sayı: 12, 131 - 147, 31.05.2020
https://doi.org/10.33404/anasay.722248

Öz

Today, the supply of similar goods and services has increased because of the intense competition. Correspondingly, while the business owners specify their marketing communication strategies, they try to create a qualitative and strongimage on their consumer’s mind to feature their brands. In this context, business owners started using mascots during purchase process to appeal to emotions and experiences of the consumers. By this way, the brand mascots became the most efficient and creative elements of the marketing communication and branding strategies.In the first and second part of the study, brand and brand personality concepts were explained and then the relation with the mascots was analyzed deeply. In the third part, Garanti Bank, İş Bank, and Yapı Kredi Bank’s mascots were investigated with semiotics method via the advertising films.

Kaynakça

  • Aaker, Jennifer (1997), Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Research, Vol.34, 347-356.
  • Aktuğlu, Işıl Karpat (2014), Marka Yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler, 5. bs., İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Chithran, Sibu (2012), Winning Customer Hearts Through Mascot Ads, Deecee School Journal. 4, 2: 1-20.
  • Çengel, Tansel (2006), Marka Yönetiminde Hedef Tüketicilerin Maskot Kullanılan Markalı Ürünlere Yönelik Algısı Üzerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Ve Temizlik Ürünleri Sektöründe Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Davis, John (2011), Rekabetçi Başarı : Markalaşma Nasıl Değer Katar?, İstanbul: Brandage Yayınları.
  • Demireli, Cemalettin-vd. (2014), Marka - Maskot Bütünleşmesi Turkcell Örneği, Suleyman Demirel University Journal Of Faculty Of Economics & Administrative Sciences, 19(1), 159-166.
  • https://www.tbb.org.tr/modules/banka-bilgileri/banka_sube_bilgileri.asp, Erişim Tarihi: 10.02.2020.
  • İslamoğlu, Hamdi - Fırat, Duygu (2016), Stratejik Marka Yönetimi, 3. Baskı. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kalyoncu, Zeynep Özge (2015), Marka Farkındalığında Maskot Kullanımının Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi .Marmara Üniversitesi.
  • Karadağ, Harun. Emre. (2015), Marka Kahramanları Maskotlar Tüketiciler ile Markaların Sinerjik İletişim Dili, İstanbul: Detay Yayıncılık.
  • Ouwersloot, Hans - Tudorica, Anamaria. (2001), Brand Personality Creation Through Advertising. Maastricht University School of Business and Economics. METEOR Research Memorandum, No. 015.
  • Öymen, Gözde (2016), Sosyal Ağlarda Eğlence Faktörü Kullanımının Marka Kişiliğine Etkisi: Starbucks Türkiye Örneği, TRT Akademi, 1(1), 154–169.
  • Rıfat, Mehmet (1997), XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları,. İstanbul: YKY.
  • Tek Ömer. Baybars (2004), Bütünleşik Pazarlama İletişiminde ve Markaların Yerleşiminde Maskotların Rolü ve Önemi, Pazarlama Dünyası. 2004, 4: 28-32.
  • Yakın, Volkan - Ay, Canan (2012), Markaların Kişilik Arketiplerinin Algılanması Üzerine Bir Araştırma. The Turkish Online Journal of Design, 2(3).
  • Yılmaz, Eda (2011), Sağlık hizmetlerinde ağızdan ağıza pazarlama. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Gözde Öymen 0000-0003-3997-5983

Derya Çokyaşar 0000-0001-6418-6199

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Öymen, G., & Çokyaşar, D. (2020). MASKOT KULLANIMININ MARKA KİŞİLİĞİ ÜZERİNDEKİ ROLÜ. Anasay(12), 131-147. https://doi.org/10.33404/anasay.722248