Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A.İ. KUPRİN’İN “GRANAT BİLEZİK” İLE H. Z. UŞAKLIGİL’İN “MAİ VE SİYAH” ESERLERİNDE “AŞK” KAVRAMI

Yıl 2022, Sayı: 20, 203 - 214, 31.05.2022
https://doi.org/10.33404/anasay.1082127

Öz

Bu çalışmada Rus edebiyatının ünlü yazarlarından olan Aleksandr İvanoviç Kuprin tarafından 1910 yılında yayımlanan “Granat Bilezik” öyküsü ile
Türk edebiyatının usta romancısı Halit Ziya Uşaklıgil’in 1889 yılında kaleme aldığı “Mâi ve Siyah” adlı romanında “aşk” kavramı karşılaştırılarak ortaya
konulmaya çalışılmıştır. Çalışmada ele aldığımız aşk kavramı, yazımızın temelini oluşturmaktadır.

Aşk, gelişen, ilerleyen ve son bulabilen bir duygudur. Bir kişinin içinde ki
sevme yeteneği her zaman var olmuştur ve bu duygu kişinin hayatındaki gelişim
süreci ile doğru orantılıdır.
Âşık olmak bir insanın sevdiği kişiye ve dünyaya olan bakışını değiştirdiği
gibi bir insana coşku ve depresyon gibi uç duygular da yaşatabilir. Aşk
zıtlıklarla doludur: belirsizdir- Aşk bazen kişinin partnerine karşı duyduğu bir
sevgide nefret barındırırken, bazen de verdiği hazla birlikte kişiye ıstırap çektirebilir.
Genel olarak aşkın yaşattığı hissiyatın doruk noktasının zevk olduğuna
ve özünün tamamlayıcılıkta yattığına inanılmaktadır. Bu çalışmada ele aldığımız
“Granat Bilezik” ile “Mai ve Siyah” eserlerinde yazarlar tarafından duygusal
bağlamda işlenmiş aşk ele alınacaktır.
Çalışmanın amacı: Rus ve Türk edebiyatındaki önemli yazarlar tarafından
kaleme alınmış iki eserde incelenen konunun ortak ve farklı yönlerini ortaya
koymaktır. Aleksandr İvanoviç Kuprin’in “Granat Bilezik” ve Halit Ziya Uşaklıgil’in
“Mai ve Siyah” eserleri üzerine karşılaştırmalı olarak aşk kavramının ilk
defa incelenmesi ise çalışmanın yeniliğidir. Bu çalışmada; tanımlama, karşılaştırma,
genelleme ve çeviri yöntemleri kullanılmıştır.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Afanasyev V. N. (1960). Kuprin A.İ. Kritiko-Biografiçeskiy oçerk-M.: Hudojestvennaya literatura.
  • Büyükşahin A., Hovardaoğlu S. (2004) Çiftlerin Aşka İlişkin Tutumlarının Lee’nin Çok Boyutu Aşk Biçimleri Kapsamında İncelenmesi, Türk Psikoloji Dergisi: 19 (54).
  • Cidaryan İ. A. (2001). Predstavleniye o şaste v rossiyskom mentalitete. CPB.
  • Çalova C. (2000). “Granatovıy Braslet” Kuprina (Nikatorıye zameçaniya k probleme formıy i soderjaniya), Literatura, No:36
  • Çelik, S. (2019). “Babalar ve Oğullar” ile “Mai ve Siyah” Adlı Romanların Tipolojik Yöntemle Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (66)
  • Ferney, A. (2005) “Sevmekte Özgür Müyüz?”, Aşkın En Güzel Tarihi. Dominique, Simonnet vd. Çev. Saadet Özen. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Glotkina A.A. (2010). “Analiz hudojestvennovo teksta na primere otrıvka iz romana A. Kuprina “Granatovıy Braslet”, Moskova
  • Kuprin A.İ. (2014). “Granatovıy Braslet”, (1910) “Da Medya” Ministerstva Kulturıy Rossiskoy Federatsi. Makeyçik A.A. (2004). Aksiologiya. Monografiya. SPB.
  • Özcan, N (2014). Ahmet Cemil ile Mümtaz’ın Benzerlikleri. Türklük Bilimi Araştırmaları, (15)
  • Solomon R.C. (1976). The passions: The myth and nature of human emotion. NY et.: Anchor Press
  • Ştilman S. O (2002). Masterstve pisatelya. Povest A. Kuprina “Granatovıy Braslet” // Literatura
  • Telci, Ş. (2010). Aşk Nedir? Neden Aşık Oluruz? Aşkın Kimyası Nedir?
  • Tanpınar, A. H. (2011), “H.Z. Uşaklıgil (Mâi ve Siyah ve Aşk-ı Memnu)”, Edebiyat Üzerine Makaleler, 9. Baskı, Dergâh Yayınları, İstanbul
  • Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (2012). 42, İstanbul
  • Uşaklıgil H.Z. (2019) “Mai ve Siyah”, Can Yayınları, İstanbul.
  • Vorkaçev S.G. (2007). Lyubof kak lingvokulturnıy konsept. M.

THE CONCEPT OF “LOVE” IN A.I. KUPRIN’S “GRANAT BRACELET” AND H. Z. UŞAKLIGIL’S “MAI AND BLACK” WORKS

Yıl 2022, Sayı: 20, 203 - 214, 31.05.2022
https://doi.org/10.33404/anasay.1082127

Öz

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Afanasyev V. N. (1960). Kuprin A.İ. Kritiko-Biografiçeskiy oçerk-M.: Hudojestvennaya literatura.
  • Büyükşahin A., Hovardaoğlu S. (2004) Çiftlerin Aşka İlişkin Tutumlarının Lee’nin Çok Boyutu Aşk Biçimleri Kapsamında İncelenmesi, Türk Psikoloji Dergisi: 19 (54).
  • Cidaryan İ. A. (2001). Predstavleniye o şaste v rossiyskom mentalitete. CPB.
  • Çalova C. (2000). “Granatovıy Braslet” Kuprina (Nikatorıye zameçaniya k probleme formıy i soderjaniya), Literatura, No:36
  • Çelik, S. (2019). “Babalar ve Oğullar” ile “Mai ve Siyah” Adlı Romanların Tipolojik Yöntemle Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (66)
  • Ferney, A. (2005) “Sevmekte Özgür Müyüz?”, Aşkın En Güzel Tarihi. Dominique, Simonnet vd. Çev. Saadet Özen. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Glotkina A.A. (2010). “Analiz hudojestvennovo teksta na primere otrıvka iz romana A. Kuprina “Granatovıy Braslet”, Moskova
  • Kuprin A.İ. (2014). “Granatovıy Braslet”, (1910) “Da Medya” Ministerstva Kulturıy Rossiskoy Federatsi. Makeyçik A.A. (2004). Aksiologiya. Monografiya. SPB.
  • Özcan, N (2014). Ahmet Cemil ile Mümtaz’ın Benzerlikleri. Türklük Bilimi Araştırmaları, (15)
  • Solomon R.C. (1976). The passions: The myth and nature of human emotion. NY et.: Anchor Press
  • Ştilman S. O (2002). Masterstve pisatelya. Povest A. Kuprina “Granatovıy Braslet” // Literatura
  • Telci, Ş. (2010). Aşk Nedir? Neden Aşık Oluruz? Aşkın Kimyası Nedir?
  • Tanpınar, A. H. (2011), “H.Z. Uşaklıgil (Mâi ve Siyah ve Aşk-ı Memnu)”, Edebiyat Üzerine Makaleler, 9. Baskı, Dergâh Yayınları, İstanbul
  • Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (2012). 42, İstanbul
  • Uşaklıgil H.Z. (2019) “Mai ve Siyah”, Can Yayınları, İstanbul.
  • Vorkaçev S.G. (2007). Lyubof kak lingvokulturnıy konsept. M.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Elif Usta Bu kişi benim 0000-0003-0644-4414

Shalala, Shelale, Şelale Ramazanova 0000-0002-3252-6504

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Usta, E., & Ramazanova, S. S. Ş. (2022). A.İ. KUPRİN’İN “GRANAT BİLEZİK” İLE H. Z. UŞAKLIGİL’İN “MAİ VE SİYAH” ESERLERİNDE “AŞK” KAVRAMI. Anasay(20), 203-214. https://doi.org/10.33404/anasay.1082127