Aim: The aim of this study was to enhance primary school students' knowledge levels concerning health literacy and awareness of emergency department services through the use of bibliotherapy.
Material and Methods: This study employed a pre-test and post-test, one-group quasi-experimental design. The study sample consisted of 62 fourth-grade primary school students. Data were collected using the "Personal Information Form", "Health Literacy Scale for School-Age Children", and "Structured Questions on Emergency Service Awareness". A paired samples t-test was used to compare the dependent groups. The relationship between dependent categorical variables was examined using the McNemar test. A significance level of 0.05 was used as the criterion for interpreting whether the obtained values were statistically significant.
Results: A statistically significant difference was found between the pre-test and post-test scores of primary school students regarding their knowledge levels related to emergency department awareness (t61= -2.29; p<0.05). The increase in students' knowledge about triage colors in the emergency department and their understanding of the concept of triage was also statistically significant following bibliotherapy intervention (p<0.05). The improvement in knowledge regarding appropriate situations for emergency department visits was also found to be statistically significant (p<0.05). However, bibliotherapy was not found to have a statistically significant effect on the health literacy levels of primary school students, as there was no significant difference between their pre-test and post-test scores (p>0.05).
Conclusion: It was concluded that bibliotherapy was effective in increasing primary school students' knowledge about the appropriate use of emergency services. In line with the topics covered in the bibliotherapy text, students were found to have learned the emergency department triage color codes, understood the concept of triage, and improved their knowledge of situations that require emergency care. These findings suggest that bibliotherapy-based course content can be developed to raise awareness among children—beginning from primary education—regarding the appropriate and effective use of healthcare services. Such initiatives should be supported by a multidisciplinary approach that integrates emergency medicine, psychiatric nursing, and educational sciences.
bibliotherapy emergency service awareness health literacy primary school
Amaç: Bu çalışmada bibliyoterapi ile ilkokul öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı ve acil servis farkındalıklarına yönelik bilgi düzeylerini geliştirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu araştırma, ön test ve son test, tek grup yarı deneysel desende yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 4. sınıfa giden 62 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri "Kişisel Bilgi Formu", "Okul Çağındaki Çocuklar için Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği" ve "Acil Servis Farkındalığına Yönelik Yapılandırılmış Sorular" ile toplanmıştır. Bağımlı iki grup karşılaştırmasında bağımlı örneklem t-testi kullanılmıştır. Bağımlı kategorik değişkenler arası ilişkiye McNemar testi ile bakılmıştır. Elde edilen değerlerin anlamlı olup olmadığının yorumlanmasında 0,05 anlamlılık düzeyi ölçüt olarak kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada yer alan ilkokul öğrencilerinin acil servis farkındalığına yönelik bilgi düzeyleri ön test ve son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edildi (t61=-2,29; p<0,05). Bibliyoterapi sonrasında öğrencilerin acil serviste bulunan triaj renklerine ilişkin ve triajın ne olduğunu anlamalarına yönelik bilgi düzeylerindeki artışın anlamlı olduğu sonucuna ulaşıldı (p<0,05). Acil servise hangi durumlarda başvurulması gerektiğine ilişkin bilgi düzeylerindeki artışın da anlamlı olduğu saptandı (p<0,05). İlkokul öğrencilerinde bibliyoterapinin sağlık okuryazarlığı üzerinde ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşıldı (p>0,05).
Sonuç: Bibliyoterapinin ilkokul öğrencilerinin acil servis kullanımına yönelik bilgi düzeylerini arttırmakta etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bibliyoterapi metni içerisinde ele alınan konular doğrultusunda öğrencilerin acil serviste bulunan triaj renk kodlarını öğrendikleri, triaj uygulamasının ne olduğunu anladıkları ve acil servislere hangi durumlarda başvurulması gerektiğine yönelik bilgi düzeylerinin arttığı belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, acil tıp, psikiyatri hemşireliği ve eğitim bilimlerinin multidisipliner yaklaşımı temel alınarak, ilköğretim düzeyinden itibaren çocuklara sağlık hizmeti sunan kurumların doğru ve etkili kullanımına yönelik farkındalık kazandırmayı amaçlayan, bibliyoterapi temelli ders içerikleri geliştirilebilir.
Bibliyoterapi acil servis sağlık okuryazarlığı ilkokul farkındalık
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Acil Tıp |
Bölüm | Orijinal Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |