Bu çalışma başkanın halk tarafından seçildiği başkancı sistem,
başbakanlı başkanlık ve başkancı parlamenter sistem olarak adlandırılan
sistemlerdeki devlet başkanının fesih yetkisini incelemektedir. Genel
kabul, yürütmenin fesih yetkisinin parlamenter sisteme ait olduğudur.
Bununla birlikte özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısının başlamasından
itibaren başkanın halk tarafından seçildiği ve güçlü anayasal yetkilerinin
olduğu sistemlerde başkanın görev süresi dolmadan parlamentoyu
feshedebildiği görülmektedir. Bu anayasal tercihin amacı ise genelde
siyasi kilitlenmeleri yeni seçimler vasıtasıyla çözmektir. Çünkü bu siyasi
krizler kuvvetler ayrılığından kaynaklandığı için başkan ve parlamento
çoğunlukla bir anlaşmaya varamamaktadır. Fransa ve Portekiz gibi bazı
ülkelerde, başkanın parlamentoyu feshetmesi konusunda anayasada
herhangi bir sebepsel sınırlandırma bulunmamaktadır. Bununla
birlikte Peru, Ukrayna gibi ülkelerde başkan yalnızca bir hükûmet krizi
olduğunda parlamentoyu feshedebilir. Son olarak Ekvador, Namibya ve
Türkiye (2017 sonrası) gibi ülkelerde anayasa, başkanın parlamentoyu
feshetmesi durumunda hem başkalık hem de parlamento seçimlerinin
birlikte yapılacağını düzenlemektedir.
fesih yetkisi seçimlerin yenilenmesi seçimlerin karşılıklı yenilenmesi başkancı sistemler başbakanlı başkanlık sistemi başkancı parlamenter sistem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 37 Sayı: 1 |