Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Küresel Halkla İlişkiler Şirketlerinin Sosyal Medya Platformlarındaki İçerikleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2024, , 337 - 353, 30.08.2024
https://doi.org/10.18506/anemon.1309479

Öz

Küreselleşme olgusu, günümüzde üzerinde çok konuşulan ve tartışılan bir kavramdır. Yeni ağ teknolojilerinin küreselleşmeyi hızlandırmasıyla birlikte dünya hızla değişmiş, bu durum içinde yaşadığımız toplumları ve bu toplumların kurumlarını etkisi altına alarak dönüşüme uğratmıştır. Küreselleşmenin yarattığı yeni pazar anlayışında kurumlar, yaşanan bu hızlı değişime ayak uydurabilmek için halkla ilişkiler şirketlerinden yararlanma yoluna girmişlerdir. Halkla ilişkiler, bir yönetim fonksiyonu olarak şirketler ile kamuları arasındaki iletişimi kurmak ve bu iletişimi sürdürebilmek adına yeni ağ teknolojilerinin etkileşim gücünden yararlanmakta, aynı zamanda sosyal ağları iletişim yönetimine katarak, halkla ilişkiler yönetiminin bir parçası olma niteliği kazandırmaktadır. Sosyal ağların iletişimi kolaylaştıran ve iki yönlü iletişimi sağlayan bir yapıya sahip olması, küresel halkla ilişkiler şirketleri açısından kamularıyla iletişime geçmenin yanı sıra, kamuoyu oluşturma, güven ve saygınlık elde etmeye yönelik stratejilerin uygulanmasını da kolaylaştırmaktadır. Bu açıdan çalışma, küreselleşmenin getirilerinden biri olan sosyal medyanın halkla ilişkiler şirketleri açısından nasıl ve ne kadar değerlendirildiğini belirlemek amacıyla ele alınmıştır. Çalışmada ilk olarak, küreselleşme ve halkla ilişkiler bağlantısı kurulmaya çalışılmış, sonrasında küreselleşmenin bir çıktısı olan sosyal medya kavramı irdelenmeye çalışılmıştır. Son olarak, örneklem olarak belirlenen şirketlerin sosyal medya platformlarına yönelik veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak yorumlanmıştır. Küreselleşmenin bir getirisi olan sosyal medyanın, örneklem olarak belirlenen şirketler tarafından etkin bir düzeyde kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alikılıç, Ö., & Atabek, Ü. (2012). Social media adoption among Turkish public relations professionals: a survey of practitioners. Public Relations Review 38(1), 56–63. DOI:10.1016/j.pubrev.2011.11.002
  • Altay, D. (2005). McLuhan. N. Rigel, G. Batuş, G. Yücedoğan & B. Çoban (Ed.) Kadife karanlık: 21. yüzyıl iletişim çağını aydınlatan kuramcılar içinde ( 9-48). İstanbul: Su Yayınevi.
  • Aşkun, İ. C. (1989). Kamu kuruluşlarında halkla ilişkiler. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 25- 47.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 5(2), 368-388. http://dx.doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Bauman, Z. (2010). Küreselleşme: toplumsal sonuçları. (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M., & Ince, M. (2006). Manuel Castells’le söyleşiler. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ceylan, C. (2020). Sosyal medya tasarımı ve ihtiyaç. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 6(11), 43-52. http://dx.doi.org/10.17932/IAU.SANAT.2015.015/sanat_v06i11005
  • Çakır, M. (2014). Yeni medya ve küresel şirketler ilişkisinde sanal ekipler ve crowdsourcing etkisi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 5(16), 43-70. http://dx.doi.org/10.5824/1309-1581.2014.3.004.x
  • Çalışkan, M., & Mencik, Y. (2015). Değişen dünyanın yeni yüzü: sosyal medya. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (50), 254-277. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32944/366052
  • Erdoğan, İ. (2006). Teori ve pratikte halkla ilişkiler. İzmir: Erk Yayınları.
  • Fox, J. (2002). Chomsky ve küreselleşme. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: Everest Yayınları.
  • Giddens, A. (2000). Üçüncü yol- sosyal demokrasinin yeniden dirilişi. (M. Özay, Çev.) İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Görpe, S. (2001). Halkla ilişkiler kavramları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Harlow, R. F. (1976). Building a public relations definition. Public Relations Review, 2 (4), 34-42. https://dx.doi.org/10.1016/S0363-8111(76)80022-7
  • Kalender, A (2011). Halkla ilişkiler: kavramlar, tanımlar ve uygulama alanları. A. Kalender & M. Fidan (Ed.). Halkla ilişkiler içinde (11-49). Konya: Tablet Yayınları.
  • Kamacı, A., & Turan, M. (2018). Küreselleşme sürecinde çokuluslu şirketlerin ekonomik açıdan değerlendirilmesi. Yönetim, Ekonomi, Edebiyat, İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 3(2), 81-92. https://dx.doi.org/10.24013/jomelips.490328
  • Kaplan, A., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizons, (53), 59-68. https://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Kayışoğlu, D. (1998). Küreselleşme sürecinde işletmelerde uygulanan halkla ilişkiler çalışmalarının yeri ve önemi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Kocabaş, İ. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medya: Arçelik ve Bosch markalarının kurumsal Facebook ve Twitter hesapları üzerine bir inceleme, Selçuk İletişim, 9(2), 69-91. https://dx.doi.org/10.18094/si.66046
  • Ledingham, J., & Bruning S. (1998). Relationship management in public relations: dimensions of an organization-public relationship. Public Relations Review, 24(1), 55-65. https://dx.doi.org/10.1016/S0363-8111(98)80020-9
  • Polat, H., & Öcal, D. (2018). Küresel ve yerel markaların sosyal medya kullanımları: Twitter üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 851-863. DOI:10.17719/jisr.20185639053
  • Ritzer, G. (2011). Küresel dünya. (M. Pekdemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tanyeri Mazıcı, E. (2017). Küreselleşme perspektifinden insan doğası ve halkla ilişkiler faaliyetlerinin dönüşümü üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (27), 97-115. https://dx.doi.org/10.31123/akil.437295
  • The Holmes Report (PRovoke Media). (2022). Top 10 global pr agency ranking 2022. (Erişim: 02.02.2023),https://www.provokemedia.com/ranking-and-data/global-pr-agency-rankings/2022-pr-agency-rankings/top-10
  • Tufan Yeniçıktı, N. (2016). Hakla ilişkiler aracı olarak Instagram: sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 92-115. https://dergipark.org.tr/en/pub/josc/issue/19032/201215
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2022a). sözcük arama: “küreselleşme”. (Erişim: 02.05.2022), https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2022b). sözcük arama: “ilişki”. (Erişim: 01.05.2022), https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2022c). sözcük arama: “medya”. (Erişim: 02.05.2022), https://sozluk.gov.tr/
  • Türkal, İ., & Güllüpunar, H. (2017). Diyalogsal halkla ilişkiler bağlamında sosyal medya kullanımı: Türkiye’de ilk 100’de yer alan şirketler üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 591-618. DOI: 10.19145/e-gifder.330682
  • Ustakara, F. (2014). Küreselleşmenin sürükleyici gücü halkla ilişkiler ve halkla ilişkileri dönüştüren küreselleşme. Global Media Journal: Tr Edition, 5(9), 338-351.
  • Ustakara, F. (2019). Küreselleşme ve halkla ilişkiler: kuramlar eşliğinde. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Ustakara, F., & Göksu. O. (2018). Halkla ilişkiler meslek örgütlerinin sosyal medya iletişimi üzerine bir inceleme: Facebook örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (73), 58-71. DOI:10.16992/ASOS.13896
  • Vural, Z., & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 5(20), 3348-3382. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jyasar/issue/19132/203023
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis. Sage Publications.
  • Wright, D. K., & Hinson, M. D. (2009). Examining how public relations practitioners actually are using social media. Public Relations Journal, 3(3), 1-33.
  • Yalçın, M. (2021). Halkla ilişkiler meslek örgütlerinin Twitter hesaplarının halkla ilişkiler modelleri bağlamında değerlendirilmesi, 3. Uluslararası İletişim ve Teknoloji Kongresi, İstanbul.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldırım, N. (1997). Küreselleşme. Öneri Dergisi, 1(6), 171-175.

A Research About The Contents Of Socıal Medıa Platforms Of The Global Publıc Relatıons Companıes

Yıl 2024, , 337 - 353, 30.08.2024
https://doi.org/10.18506/anemon.1309479

Öz

The phenomenon of globalization is a concept that is talked about and discussed a lot today. With the new network technologies accelerating globalization, the world has undergone rapid change, this situation has transformed the societies we live in and the institutions of these societies by affecting them. In the new market understanding created by globalization, companies have started to benefit from public relations companies in order to keep up with this rapid change. Public relations, as a management function, takes advantage of the interaction power of new network technologies in order to establish and maintain communication between companies and their publics, and also makes it a part of public relations management by incorporating social networks into communication management. The fact that social networks facilitate communication and have a structure that provides two-way communication facilitates the implementation of strategies for creating public opinion, gaining trust and prestige, as well as communicating with the public for global public relations companies. In this respect the study, has been discussed in order to determine how and how much social media, which is one of the benefits of globalization, is evaluated in terms of public relations companies. Based on the information that determines the framework of the study, it has been tried to establish a connection between globalization and public relations; next the concept of social media, which is an output of globalization, has been tried to be examined. Finally, the research part, which includes the examination of the social media platforms of the global public relations companies determined as the sample, was passed and the collected data were interpreted using the content analysis method. As a result, it has been seen that social media, which is a result of globalization, is used effectively by global public relations companies determined as samples.

Kaynakça

  • Alikılıç, Ö., & Atabek, Ü. (2012). Social media adoption among Turkish public relations professionals: a survey of practitioners. Public Relations Review 38(1), 56–63. DOI:10.1016/j.pubrev.2011.11.002
  • Altay, D. (2005). McLuhan. N. Rigel, G. Batuş, G. Yücedoğan & B. Çoban (Ed.) Kadife karanlık: 21. yüzyıl iletişim çağını aydınlatan kuramcılar içinde ( 9-48). İstanbul: Su Yayınevi.
  • Aşkun, İ. C. (1989). Kamu kuruluşlarında halkla ilişkiler. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 25- 47.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 5(2), 368-388. http://dx.doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Bauman, Z. (2010). Küreselleşme: toplumsal sonuçları. (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M., & Ince, M. (2006). Manuel Castells’le söyleşiler. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ceylan, C. (2020). Sosyal medya tasarımı ve ihtiyaç. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 6(11), 43-52. http://dx.doi.org/10.17932/IAU.SANAT.2015.015/sanat_v06i11005
  • Çakır, M. (2014). Yeni medya ve küresel şirketler ilişkisinde sanal ekipler ve crowdsourcing etkisi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 5(16), 43-70. http://dx.doi.org/10.5824/1309-1581.2014.3.004.x
  • Çalışkan, M., & Mencik, Y. (2015). Değişen dünyanın yeni yüzü: sosyal medya. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (50), 254-277. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32944/366052
  • Erdoğan, İ. (2006). Teori ve pratikte halkla ilişkiler. İzmir: Erk Yayınları.
  • Fox, J. (2002). Chomsky ve küreselleşme. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: Everest Yayınları.
  • Giddens, A. (2000). Üçüncü yol- sosyal demokrasinin yeniden dirilişi. (M. Özay, Çev.) İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Görpe, S. (2001). Halkla ilişkiler kavramları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Harlow, R. F. (1976). Building a public relations definition. Public Relations Review, 2 (4), 34-42. https://dx.doi.org/10.1016/S0363-8111(76)80022-7
  • Kalender, A (2011). Halkla ilişkiler: kavramlar, tanımlar ve uygulama alanları. A. Kalender & M. Fidan (Ed.). Halkla ilişkiler içinde (11-49). Konya: Tablet Yayınları.
  • Kamacı, A., & Turan, M. (2018). Küreselleşme sürecinde çokuluslu şirketlerin ekonomik açıdan değerlendirilmesi. Yönetim, Ekonomi, Edebiyat, İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 3(2), 81-92. https://dx.doi.org/10.24013/jomelips.490328
  • Kaplan, A., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizons, (53), 59-68. https://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Kayışoğlu, D. (1998). Küreselleşme sürecinde işletmelerde uygulanan halkla ilişkiler çalışmalarının yeri ve önemi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Kocabaş, İ. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medya: Arçelik ve Bosch markalarının kurumsal Facebook ve Twitter hesapları üzerine bir inceleme, Selçuk İletişim, 9(2), 69-91. https://dx.doi.org/10.18094/si.66046
  • Ledingham, J., & Bruning S. (1998). Relationship management in public relations: dimensions of an organization-public relationship. Public Relations Review, 24(1), 55-65. https://dx.doi.org/10.1016/S0363-8111(98)80020-9
  • Polat, H., & Öcal, D. (2018). Küresel ve yerel markaların sosyal medya kullanımları: Twitter üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 851-863. DOI:10.17719/jisr.20185639053
  • Ritzer, G. (2011). Küresel dünya. (M. Pekdemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tanyeri Mazıcı, E. (2017). Küreselleşme perspektifinden insan doğası ve halkla ilişkiler faaliyetlerinin dönüşümü üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (27), 97-115. https://dx.doi.org/10.31123/akil.437295
  • The Holmes Report (PRovoke Media). (2022). Top 10 global pr agency ranking 2022. (Erişim: 02.02.2023),https://www.provokemedia.com/ranking-and-data/global-pr-agency-rankings/2022-pr-agency-rankings/top-10
  • Tufan Yeniçıktı, N. (2016). Hakla ilişkiler aracı olarak Instagram: sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 92-115. https://dergipark.org.tr/en/pub/josc/issue/19032/201215
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2022a). sözcük arama: “küreselleşme”. (Erişim: 02.05.2022), https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2022b). sözcük arama: “ilişki”. (Erişim: 01.05.2022), https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2022c). sözcük arama: “medya”. (Erişim: 02.05.2022), https://sozluk.gov.tr/
  • Türkal, İ., & Güllüpunar, H. (2017). Diyalogsal halkla ilişkiler bağlamında sosyal medya kullanımı: Türkiye’de ilk 100’de yer alan şirketler üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 591-618. DOI: 10.19145/e-gifder.330682
  • Ustakara, F. (2014). Küreselleşmenin sürükleyici gücü halkla ilişkiler ve halkla ilişkileri dönüştüren küreselleşme. Global Media Journal: Tr Edition, 5(9), 338-351.
  • Ustakara, F. (2019). Küreselleşme ve halkla ilişkiler: kuramlar eşliğinde. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Ustakara, F., & Göksu. O. (2018). Halkla ilişkiler meslek örgütlerinin sosyal medya iletişimi üzerine bir inceleme: Facebook örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (73), 58-71. DOI:10.16992/ASOS.13896
  • Vural, Z., & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 5(20), 3348-3382. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jyasar/issue/19132/203023
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis. Sage Publications.
  • Wright, D. K., & Hinson, M. D. (2009). Examining how public relations practitioners actually are using social media. Public Relations Journal, 3(3), 1-33.
  • Yalçın, M. (2021). Halkla ilişkiler meslek örgütlerinin Twitter hesaplarının halkla ilişkiler modelleri bağlamında değerlendirilmesi, 3. Uluslararası İletişim ve Teknoloji Kongresi, İstanbul.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldırım, N. (1997). Küreselleşme. Öneri Dergisi, 1(6), 171-175.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fuat Ustakara 0000-0003-2993-0239

Rabia Balcı 0000-0002-0827-444X

Erken Görünüm Tarihi 29 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 24 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Ustakara, F., & Balcı, R. (2024). Küresel Halkla İlişkiler Şirketlerinin Sosyal Medya Platformlarındaki İçerikleri Üzerine Bir Araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 337-353. https://doi.org/10.18506/anemon.1309479

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.