BibTex RIS Kaynak Göster

İKİNCİ DİL EDİNİMİNDE KÜLTÜREL ETKİLEŞİM MODELİ: İNCELEME VE TARTIŞMA

Yıl 2015, , 79 - 86, 03.07.2015
https://doi.org/10.18506/anemon.90563

Öz

Dil ve kültürün toplum içindeki rolü sadece dil bilimciler, antropologlar ve iletişim bilimcilerin değil sosyologlar, bilişimciler ve eğitimcilerin de ilgi alanı olmuştur. Dil ve kültür ilişkisi çeşitli disiplinler tarafından odak noktalarına bağlı olarak farklı bakış açılarıyla ele alınıp incelenmiştir.  İkinci dil edinimi alanındaki çalışmalar dil ve kültür arasındaki ilişkinin doğasını incelerken çeşitli teoriler, modeller, yaklaşımlar ve ilkelerin oluşmasına katkı sağlamıştır. Bu bağlamda oluşturulmuş modellerden biri Schumann’ın (1978) ikinci dil ediniminde Kültürel Etkileşim Modeli’dir. Bu çalışma deneysel bulgular ışığında Kültürel Etkileşim Modeli’ni incelemeyi, değerlendirmeyi ve eleştirel bir bakış açısıyla tartışmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada öncelikle dil ve kültür ilişkisine değinilmiş, Kültürel Etkileşim Modeli’nin ana ilkeleri ve varsayımları incelenmiş ve son olarak da bu modelin kritiği yapılmıştır.

Anahtar Sözcükler: İkinci Dil, Kültür, Kültürel Etkileşim, Sosyal Mesafe

Kaynakça

  • Berry, J. W. (1997), “Immigration, Acculturation and Adaptation”, Applied psychology: An International Review, 46 (1), 5-68.
  • Brown, H.D. (2007), Principles of Language Learning And Teaching, (5th ed.), Pearson Education, New York.
  • Cabassa, L. J. (2003), “Measuring Acculturation: Where We Are And Where We Want To Go”, Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 25, 127-146.
  • Crozet, C., and Liddicoat, A.J. (2000), “Teaching Culture As An Integrated Part Of Language: Implications For The Aims, Approaches And Pedagogies Of Language Teaching”, In A.J. Liddicoat & C. Crozet (Eds.), Teaching Languages, Teaching Cul- tures (pp. 1-18), Melbourne: Applied Linguistics Association of Australia.
  • Damen, L. (1987), Culture Learning: The Fifth Dimension in the Language Classroom, Addison-Wesley Publishing, U.S.A.
  • Ellis, R. (1994), The Study Of Second Language Acquisition, OUP, Oxford.
  • Hansen, D. (1995), “A Study Of Effect Of Acculturation Model On Second Language Ac- quisition”, In F. Eckman, d. Highland, P. Lee, J. Milcham, and R. Weber (eds.): Sec- ond Language Acquisition Theory ad Pedagogy, Manwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.
  • Howell, W. R. and Vetter, J. H. (1976), Language in Behaviour, New York: Human Sci- ences Press.
  • Larsen-Freeman, D. and Long, M. H. (1991), An Introduction to Second Language Acqui- sition Research, New York: Longman.
  • Maple, R. (1982), Social Distance and Acquisition of English as a Second Language Acquisition: A Study Of Spanish-Speaking Adult Learners, Unpublished PhD disser- tation, University of Texas at Austin.
  • Mistrík, E., Haapanen, S., Heikkinen, H., Jazudek, R., and Ondrušková, N. (1999), Kultşra a multikultşrnavýchova/Culture and multicultural Education, Bratislava: IRIS.
  • Navas, M., Garcia, M. C., Sanchaz, J., Rojas, A., Pumares, P., and Fernandez, J. S. (2005), “Relative Acculturation Extended Model (RAEM): New Contributions With Regard To The Study Of Acculturation”, International Journal of Intercultural relation, 29, 21- 37.
  • Norton Pierce, B. (1995), “Social Identity, Investment and Language Learning”, TESOL Quarterly, 29(1), 9-31.
  • Peck, D. (1998), Teaching Culture: Beyond Language, Yale: New Haven Teachers Insti- tute.
  • Samovar L. A., Porter E., and Jain N. C., (1981), Understanding Intercultural Communi- cation, Belmont, CA, Wandsworth Inc.
  • Saville-Troike, M. (2006), Introducing Second Language Acquisition, Cambridge: Cam- bridge University Press.
  • Schumann, J. H. (1978), The Pidgination Process: A Model for Second Language Acqui- sition, Rowley, MA: Newbury House.
  • Schumann, J. H. (1986), “Research of the Acculturation Model for Second Language Acquisition”, Journal of Multilingual and Multicultural Development.

İKİNCİ DİL EDİNİMİNDE KÜLTÜREL ETKİLEŞİM MODELİ: İNCELEME VE TARTIŞMA

Yıl 2015, , 79 - 86, 03.07.2015
https://doi.org/10.18506/anemon.90563

Öz

Dil ve kültürün toplum içindeki rolü sadece dil bilimciler, antropologlar ve iletişim bilimcilerin değil sosyologlar, bilişimciler ve eğitimcilerin de ilgi alanı olmuştur. Dil ve kültür ilişkisi çeşitli disiplinler tarafından odak noktalarına bağlı olarak farklı bakış açılarıyla ele alınıp incelenmiştir.  İkinci dil edinimi alanındaki çalışmalar dil ve kültür arasındaki ilişkinin doğasını incelerken çeşitli teoriler, modeller, yaklaşımlar ve ilkelerin oluşmasına katkı sağlamıştır. Bu bağlamda oluşturulmuş modellerden biri Schumann’ın (1978) ikinci dil ediniminde Kültürel Etkileşim Modeli’dir. Bu çalışma deneysel bulgular ışığında Kültürel Etkileşim Modeli’ni incelemeyi, değerlendirmeyi ve eleştirel bir bakış açısıyla tartışmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada öncelikle dil ve kültür ilişkisine değinilmiş, Kültürel Etkileşim Modeli’nin ana ilkeleri ve varsayımları incelenmiş ve son olarak da bu modelin kritiği yapılmıştır.

Kaynakça

  • Berry, J. W. (1997), “Immigration, Acculturation and Adaptation”, Applied psychology: An International Review, 46 (1), 5-68.
  • Brown, H.D. (2007), Principles of Language Learning And Teaching, (5th ed.), Pearson Education, New York.
  • Cabassa, L. J. (2003), “Measuring Acculturation: Where We Are And Where We Want To Go”, Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 25, 127-146.
  • Crozet, C., and Liddicoat, A.J. (2000), “Teaching Culture As An Integrated Part Of Language: Implications For The Aims, Approaches And Pedagogies Of Language Teaching”, In A.J. Liddicoat & C. Crozet (Eds.), Teaching Languages, Teaching Cul- tures (pp. 1-18), Melbourne: Applied Linguistics Association of Australia.
  • Damen, L. (1987), Culture Learning: The Fifth Dimension in the Language Classroom, Addison-Wesley Publishing, U.S.A.
  • Ellis, R. (1994), The Study Of Second Language Acquisition, OUP, Oxford.
  • Hansen, D. (1995), “A Study Of Effect Of Acculturation Model On Second Language Ac- quisition”, In F. Eckman, d. Highland, P. Lee, J. Milcham, and R. Weber (eds.): Sec- ond Language Acquisition Theory ad Pedagogy, Manwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.
  • Howell, W. R. and Vetter, J. H. (1976), Language in Behaviour, New York: Human Sci- ences Press.
  • Larsen-Freeman, D. and Long, M. H. (1991), An Introduction to Second Language Acqui- sition Research, New York: Longman.
  • Maple, R. (1982), Social Distance and Acquisition of English as a Second Language Acquisition: A Study Of Spanish-Speaking Adult Learners, Unpublished PhD disser- tation, University of Texas at Austin.
  • Mistrík, E., Haapanen, S., Heikkinen, H., Jazudek, R., and Ondrušková, N. (1999), Kultşra a multikultşrnavýchova/Culture and multicultural Education, Bratislava: IRIS.
  • Navas, M., Garcia, M. C., Sanchaz, J., Rojas, A., Pumares, P., and Fernandez, J. S. (2005), “Relative Acculturation Extended Model (RAEM): New Contributions With Regard To The Study Of Acculturation”, International Journal of Intercultural relation, 29, 21- 37.
  • Norton Pierce, B. (1995), “Social Identity, Investment and Language Learning”, TESOL Quarterly, 29(1), 9-31.
  • Peck, D. (1998), Teaching Culture: Beyond Language, Yale: New Haven Teachers Insti- tute.
  • Samovar L. A., Porter E., and Jain N. C., (1981), Understanding Intercultural Communi- cation, Belmont, CA, Wandsworth Inc.
  • Saville-Troike, M. (2006), Introducing Second Language Acquisition, Cambridge: Cam- bridge University Press.
  • Schumann, J. H. (1978), The Pidgination Process: A Model for Second Language Acqui- sition, Rowley, MA: Newbury House.
  • Schumann, J. H. (1986), “Research of the Acculturation Model for Second Language Acquisition”, Journal of Multilingual and Multicultural Development.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Eda Yuca

Yayımlanma Tarihi 3 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Yuca, E. (2015). İKİNCİ DİL EDİNİMİNDE KÜLTÜREL ETKİLEŞİM MODELİ: İNCELEME VE TARTIŞMA. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 79-86. https://doi.org/10.18506/anemon.90563

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.