BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretiminde Karşılaşılan Öğretmen ve Öğrenci Kaynaklı Sorunlar: Muş İl Örneği

Yıl 2015, , 105 - 120, 14.09.2015
https://doi.org/10.18506/anemon.04701

Öz

Bu çalışmamızın amacı sosyal bilgiler öğretiminde öğretmen ve öğrenci kaynaklı yaşanan sorunları araştırmaktır. Muş ili özelinde değişik okullarda görev yapan öğretmenlerle nitel araştırma yöntemi kullanılarak mülakatlar yapılmak suretiyle bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerden ve öğrencilerden kaynaklı sorunların neler olduğu ile ilgili yapılan görüşmeler çalışmanın ana eksenini oluşturmuştur. Elde edilen araştırma bulguları ışığında sosyal bilgiler öğretiminde öğretmen ve öğrenci kaynaklı sorunlar saptanmıştır. Öğretmen kaynaklı sorunlar; deneyim ve uygulama eksikliği, lisans eğitiminin yetersizliği, hizmet içi eğitim yetersizliği, öğretmen sirkülâsyonu, öğretmenlerin kendilerini yenileyememeleri şeklinde saptanırken, öğrencilerle ilgili de; hazır bulunuşluk seviyesi, okuma ve yazmada sorun yaşama, motivasyon düşüklüğü, derse hazırlıksız gelme, veli ilgisizliği, ekonomik düzey farklılıkları, sınıf içi disiplinsizlik gibi sorunlar olarak saptanmıştır. Sosyal bilgiler öğretiminde başarı, bu sorunlardan dolayı sekteye uğramaktadır. Çalışmada saptanan bu sorunlara çözüm önerileri sunulmuş ve başarılı bir sosyal bilgiler öğretimine katkıda bulunmak amacıyla önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler Öğretimi, Öğretmen Kaynaklı Problemler, Öğrenci Kaynaklan Problemler, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Problemler

Kaynakça

  • Akar, Muhammed Said (2012), Fen ve teknoloji öğretmenlerinin işbirlikli öğrenme modeli hakkında bilgilendirilmesi, bu modelin sınıfta uygulamaları ve elde edilen sonuçların değerlendirilmesi: Kars il örneği, Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ata, Bayram (2012), Bilim teknoloji ve sosyal değişim, 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilgili, Ali Sinan (2010), Sosyal bilgilerin temelleri, 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiftçi, Ahmet (2008), Vatandaşlık bilgisi demokrasi ve insan hakları, 3. Baskı, Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Creswell, W. John (2013), Araştırma deseni, nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları, (Selçuk Beşir Demir (Ed.), Çev.), 4. Baskı, Ankara: Eğiten Kitap Yay.
  • Erdem, Aliye (2009), “Preservice teachers’ attitudes towards cooperative learning in mathematicscourse”, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 1, 1668-1672.
  • Ekiz, Durmuş (2003), Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güner, Halim, Akpınar, Burhan, Akkuş, Adem ve Abukan, Memet (2011), What are the Qualities of Ideal Teachers? Similarities and Differences in Perception of School Teachers and Students of Education Faculty, International Conference on New Horizons in Education, INTE 2011’de sunulanbildiri, Guarda, PORTEKİZ.
  • Kabapınar, Yücel (2012) Kurumdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi, 3. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Karaman ve Kepenekçi, Yasemin (2008), Eğitimciler için insan hakları ve vatandaşlık, Ankara: Ekinoks Yay.
  • Karasar, Niyazi, (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemi, 20. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Köken, Nevzat, (2002), “Sosyal bilgiler öğretiminde "soru sorma metodu"nun önemi”, Sosyal Bilimler Dergisi, 91-104.
  • Kuusisaari, Hanna (2013), “Teachers’ collaborative learning –development of teaching in group discussions”, Teachers and Teaching: Theory and Practice, 19(1), 50- 62.
  • MEB (2008), Öğretmen yetiştirme ve eğitimi genel müdürlüğü, öğretmen yeterlilikleri, öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlilikleri, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • Mıhladız, Gülcan ve Doğan, Alev (2011), “Pre-service Science Teachers’ Subject Matter Knowledge of Nature of Science”, Western Anatolia Journal of Educational Science, Special Issue, 311-316.
  • Misra, K., Grimes, Paul W., ve Rogers, Kevin E. (2012), “Does competition improve public school efficiency? A spatial analysis”, Economics of Education Review, 31, 1177 -1190.
  • Öztürk, Cemil (Ed.) (2009), Sosyal bilgiler öğretimi (demokratik vatandaşlık eğitimi, Ankara: Pegem A. Yayınları.
  • Safran, Mustafa (2012), Sosyal bilgiler öğretimi, 2.Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Tay, Bayram ve Öcal, Adem (Ed.) (2011), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi, 2. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Tay, Bayram (2004) “Sosyal bilgiler dersinde anlamlandırma stratejilerinin yeri ve önemi”, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 5(2), 1-12
  • Tozlu, Necmettin (2003), Eğitim felsefesi, MEB Bilim ve kültür eserleri, 2823-810, Ankara: MEB Yay.
  • Turan, Refik ve Ulusoy, Kadir (2010), Sosyal bilgilerin temelleri, 1. Baskı, Ankara: Maya Akademi.
  • Yeşil, Rüştü (2008), “Sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin sınıf içi öğretimde sorulardan yararlanma yeterlilikleri (AEÜ eğitim fakültesi örneği)”, KEFAD, 9(3), 161-174.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2013), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 9. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Kaya ve Tepebaş, F. (2011), “İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (1),157-177.
  • Yılmaz, Kaya (2009), “Lisans Düzeyinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri: Öğretmen adaylarının görüşleri”, OMÜ Eğitim Fakültesi dergisi, 31-53.
  • Yılmaz, Kaya ve Şeker, Mustafa (2011), “İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgilere karşı tutumlarını incelenmesi”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Fen Bilimleri, 10(3), 34-50.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şerafettin Yener

Yayımlanma Tarihi 14 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Yener, Ş. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Karşılaşılan Öğretmen ve Öğrenci Kaynaklı Sorunlar: Muş İl Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 105-120. https://doi.org/10.18506/anemon.04701

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.