Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Class Teachers' Level of Teacher Efficiency and Teacher Leadership

Yıl 2017, , 715 - 728, 01.11.2017
https://doi.org/10.18506/anemon.292596

Öz

The aim of this study is to evaluate the level of teacher efficiency and teacher leadership, determine the relationship between views on teacher qualification and expectations and perceptions of teacher leadership roles, identify the predictive situation of expectations and perceptions of views on teacher qualification related to teacher leadership roles. In this study, the relational survey of descriptive research model which is a qualitative research method was used. Data collection tools are Teacher Efficacy Scale and Teacher Leadership Scale. As a result of study, it has been found that the level of teacher efficiency of classroom teachers is midlevel; the level of teacher leadership is high level. A low level positive relationship between classroom teachers' expectations and perceptions of views on teacher qualification related to teacher leadership roles has also been detected. It has been precipitated that classroom teachers' views on teacher qualification is low level predictor of expectations and perceptions of teacher leadership roles.

Kaynakça

  • Aslan, M. (2011). Öğretmen Liderliği Davranışları ve Sınıf İklimi: Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Bağlamında Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Atıcı, M. (2001). Öğretmen Yetkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(26), 195-209.
  • Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim Okullarında Öğretmenlerin Sergiledikleri Liderlik Rollerine İlişkin Bir Değerlendirme (Hatay İli Örneği). Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Beycioğlu, K. & Aslan, B. (2010). Öğretmen Liderliği Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online Dergisi. 9(2), 764-775. (Erişim: 11.02.2015), http://ilkogretim-online.org.tr/vol9say2/v9s2m26.pdf
  • Can, N. (2009). Öğretmenlerin Sınıfta ve Okulda Liderlik Davranışları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 385-399.
  • Canlı, S. (2011). Resmi ve Özel İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sergiledikleri Liderlik Rollerine İlişkin Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Constance, B. A. (2012). Teachers’ Perceptions of Teacher Leadership and Teacher Efficacy. Doctorate’s Thesis. USA: Walden University.
  • Çoklar, M. (2012). Genel Öğretmen Yeterlikleri İçerisinde Bilgi ve İletişim Teknolojileri: Afyonkarahisar İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Dağ, İ. ve Göktürk, T. (2014). Sınıf Yönetiminde Liderlik ve Liderliğin Sınıf Yönetimine Katkıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 171-184.
  • Diken, İ. H. (2004). Öğretmen Yeterlik Ölçeği: Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16, 102-112.
  • Dursun, F. (2013). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Yeterliklerinin Öğretim Elemanı, Öğretmen Adayı ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Elliott, S.E. (2000). The Relationship between Teacher Efficacy and Principal Leadership Behaviors and Teacher Background Variables in Elementary Schools. Doctoral Thesis. USA: University of Connecticut. (Erişim: 11.10.2015), http://search.proquest.com/docview/304595453?accountid=8403
  • Gelen, İ. & Özer, B. (2008). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine Sahip Olma Düzeyleri Hakkında Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 40-55.
  • Gibson, S. & Dembo, M. H. (1984). Teacher Efficacy: A Construct Validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  • Gönüllü, Y. (2009). Bürokrasi ile Öğretmen Yeterliği Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 4, 63–69.
  • Guskey, T. R., & Passaro, P. D. (1994). Teacher Efficacy: A Study of Construct Dimensions. American Educational Research Journal, 31, 627-643.
  • Gül, R. (2010). Cumhuriyet’ten Günümüze Öğretmenin Liderliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Güven, Y. (2015). Lider Öğretmenlerin Okul Kültürüne Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Harchar L. R. & Hyle E. A. (1996), Collaborative Power. A grounded theory of administrative instructional leadership in the elementary school. Journal of Educational Administration, 34(3), 15-29.
  • Kahramanoğlu, R. ve Ay, Y. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Özel Alan Yeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından Analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 285-301.
  • Kalkan, G. D. (2012). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Kendi Sınıf Öğretmenlerinin Yeterliliklerini Değerlendirmeleri. Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (23.Basım). Ankara: Nobel.
  • Kölükçü, D. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğini Gösteren Davranışlarının Gereklilik ve Sergilenme Derecesine İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • MEB. (2008). Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri. (Erişim: 15.02.2015), http://otmg.meb.gov.tr/alansinif.html
  • MEB. (2010). Öğretmen Yeterlikleri. (Erişim: 19.02.2015), http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html
  • MEB. (2015). Eğitim İstatistikleri. (Erişim: 05.08.2015), http://ankara.meb.gov.tr/www/egitim-istatistikleri/icerik/24
  • Neck, C. P., Neck, H. M., Manz, C. C. & Godwin, J. (1999). “I think I can; I think I can”: A Self‐Leadership Perspective toward Enhancing Entrepreneur Thought Patterns, Self‐Efficacy, and Performance, Journal of Managerial Psychology, 14(6), 477-501.
  • Özçetin, S. (2013). Öğretmen Liderliğinin Okulun Liderlik Kapasitesinin Gelişimine Etkisi: Bir Durum Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Özgüven, İ. E. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Phillips, D. R. (2009). Quantitative Study of The Correlation of Teacher Leadership and Teacher Self-Efficacy On Student Reading Outcomes. Doctoral Thesis. USA: University of Phoenix.
  • Prussia, G., Anderson, J., & Manz, C. (1998). Self-Leadership and Performance Outcomes: The Mediating Influence of Self-Efficacy. Journal of Organizational Behavior, 19(5), 523-538.
  • Rice, R. O. (2014). Examining the moderating effect of tenure on the relationship between self-leadership strategies and general self-efficacy (Order No. 3630452). (Erişim: 19.12.2016), http://search.proquest.com/docview/1562273732?accountid=8403
  • Stein, M. K., & Wang, M. C. (1988). Teacher development and school improvement: The process of teacher change. Teaching and Teacher Education, 4, 171–187.
  • Şallı, F. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öz Yeterlikleri İle Matematik Öğretimi Yeterliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Taşdemir, M. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Okul, Meslektaşları ve Kendi Mesleki Yeterliliklerini Algılamaları, Milli Eğitim Dergisi,174, 171-192.
  • Tomlinson, C. A. & Germundson, A. (2007). Teaching as Jazz. Educational Leadership, 64(8), 27-31.
  • Wynne, J. (2002). Teacher Leadership in Education Reform, ERIC Digest. (Erişim: 10.09.2015), http://www.ericdigests.org/2002-4/teachers
  • Yılmaz, K. & Bökeoğlu, Ç. Ö. (2008). Primary School Teachers’ Belief of Efficacy. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(2), 143-167.

Sınıf Öğretmenlerinin Öğretmen Yeterlik ve Öğretmen Liderlik Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2017, , 715 - 728, 01.11.2017
https://doi.org/10.18506/anemon.292596

Öz

Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin, öğretmen yeterlik ve öğretmen liderlik düzeylerinin değerlendirilmesi, öğretmen yeterliğine ilişkin görüşleri ile öğretmen liderlik rollerine ilişkin beklenti ve algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi, öğretmen yeterliğine ilişkin görüşlerinin öğretmen liderlik rollerine ilişkin beklenti ve algılarını yordama durumunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi olan betimsel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Öğretmen Yeterlik Ölçeği (Diken, 2004)  ve Öğretmen Liderlik Ölçeği (Beycioğlu ve Aslan, 2010)  kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin öğretmen yeterlik düzeylerinin orta; öğretmen liderlik düzeylerinin yüksek olduğu bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri ve öğretmen liderlik rollerine ilişkin beklenti ve algıları arasında düşük düzeyde pozitif bir ilişki olduğu saptanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşlerinin, öğretmen liderlik rollerine ilişkin beklenti ve algılarının, düşük düzeyde anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşmıştır.

Kaynakça

  • Aslan, M. (2011). Öğretmen Liderliği Davranışları ve Sınıf İklimi: Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Bağlamında Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Atıcı, M. (2001). Öğretmen Yetkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(26), 195-209.
  • Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim Okullarında Öğretmenlerin Sergiledikleri Liderlik Rollerine İlişkin Bir Değerlendirme (Hatay İli Örneği). Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Beycioğlu, K. & Aslan, B. (2010). Öğretmen Liderliği Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online Dergisi. 9(2), 764-775. (Erişim: 11.02.2015), http://ilkogretim-online.org.tr/vol9say2/v9s2m26.pdf
  • Can, N. (2009). Öğretmenlerin Sınıfta ve Okulda Liderlik Davranışları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 385-399.
  • Canlı, S. (2011). Resmi ve Özel İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sergiledikleri Liderlik Rollerine İlişkin Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Constance, B. A. (2012). Teachers’ Perceptions of Teacher Leadership and Teacher Efficacy. Doctorate’s Thesis. USA: Walden University.
  • Çoklar, M. (2012). Genel Öğretmen Yeterlikleri İçerisinde Bilgi ve İletişim Teknolojileri: Afyonkarahisar İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Dağ, İ. ve Göktürk, T. (2014). Sınıf Yönetiminde Liderlik ve Liderliğin Sınıf Yönetimine Katkıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 171-184.
  • Diken, İ. H. (2004). Öğretmen Yeterlik Ölçeği: Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16, 102-112.
  • Dursun, F. (2013). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Yeterliklerinin Öğretim Elemanı, Öğretmen Adayı ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Elliott, S.E. (2000). The Relationship between Teacher Efficacy and Principal Leadership Behaviors and Teacher Background Variables in Elementary Schools. Doctoral Thesis. USA: University of Connecticut. (Erişim: 11.10.2015), http://search.proquest.com/docview/304595453?accountid=8403
  • Gelen, İ. & Özer, B. (2008). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine Sahip Olma Düzeyleri Hakkında Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 40-55.
  • Gibson, S. & Dembo, M. H. (1984). Teacher Efficacy: A Construct Validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  • Gönüllü, Y. (2009). Bürokrasi ile Öğretmen Yeterliği Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 4, 63–69.
  • Guskey, T. R., & Passaro, P. D. (1994). Teacher Efficacy: A Study of Construct Dimensions. American Educational Research Journal, 31, 627-643.
  • Gül, R. (2010). Cumhuriyet’ten Günümüze Öğretmenin Liderliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Güven, Y. (2015). Lider Öğretmenlerin Okul Kültürüne Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Harchar L. R. & Hyle E. A. (1996), Collaborative Power. A grounded theory of administrative instructional leadership in the elementary school. Journal of Educational Administration, 34(3), 15-29.
  • Kahramanoğlu, R. ve Ay, Y. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Özel Alan Yeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından Analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 285-301.
  • Kalkan, G. D. (2012). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Kendi Sınıf Öğretmenlerinin Yeterliliklerini Değerlendirmeleri. Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (23.Basım). Ankara: Nobel.
  • Kölükçü, D. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğini Gösteren Davranışlarının Gereklilik ve Sergilenme Derecesine İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • MEB. (2008). Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri. (Erişim: 15.02.2015), http://otmg.meb.gov.tr/alansinif.html
  • MEB. (2010). Öğretmen Yeterlikleri. (Erişim: 19.02.2015), http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html
  • MEB. (2015). Eğitim İstatistikleri. (Erişim: 05.08.2015), http://ankara.meb.gov.tr/www/egitim-istatistikleri/icerik/24
  • Neck, C. P., Neck, H. M., Manz, C. C. & Godwin, J. (1999). “I think I can; I think I can”: A Self‐Leadership Perspective toward Enhancing Entrepreneur Thought Patterns, Self‐Efficacy, and Performance, Journal of Managerial Psychology, 14(6), 477-501.
  • Özçetin, S. (2013). Öğretmen Liderliğinin Okulun Liderlik Kapasitesinin Gelişimine Etkisi: Bir Durum Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Özgüven, İ. E. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Phillips, D. R. (2009). Quantitative Study of The Correlation of Teacher Leadership and Teacher Self-Efficacy On Student Reading Outcomes. Doctoral Thesis. USA: University of Phoenix.
  • Prussia, G., Anderson, J., & Manz, C. (1998). Self-Leadership and Performance Outcomes: The Mediating Influence of Self-Efficacy. Journal of Organizational Behavior, 19(5), 523-538.
  • Rice, R. O. (2014). Examining the moderating effect of tenure on the relationship between self-leadership strategies and general self-efficacy (Order No. 3630452). (Erişim: 19.12.2016), http://search.proquest.com/docview/1562273732?accountid=8403
  • Stein, M. K., & Wang, M. C. (1988). Teacher development and school improvement: The process of teacher change. Teaching and Teacher Education, 4, 171–187.
  • Şallı, F. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öz Yeterlikleri İle Matematik Öğretimi Yeterliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Taşdemir, M. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Okul, Meslektaşları ve Kendi Mesleki Yeterliliklerini Algılamaları, Milli Eğitim Dergisi,174, 171-192.
  • Tomlinson, C. A. & Germundson, A. (2007). Teaching as Jazz. Educational Leadership, 64(8), 27-31.
  • Wynne, J. (2002). Teacher Leadership in Education Reform, ERIC Digest. (Erişim: 10.09.2015), http://www.ericdigests.org/2002-4/teachers
  • Yılmaz, K. & Bökeoğlu, Ç. Ö. (2008). Primary School Teachers’ Belief of Efficacy. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(2), 143-167.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nesibe Ağırman Bu kişi benim

Muhammet Hanifi Ercoşkun

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2017
Kabul Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Ağırman, N., & Ercoşkun, M. H. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretmen Yeterlik ve Öğretmen Liderlik Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 715-728. https://doi.org/10.18506/anemon.292596

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.