Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Evaluation on the Law Number 5018

Yıl 2017, , 493 - 505, 01.07.2017
https://doi.org/10.18506/anemon.293419

Öz

As well as the developments in the World economies, the national conjuncture in 1980 and 90ies has required process of fiscal structural reform that Turkey needs. In this content, in Turkey, important regulations were made referring to management, finance and controlling with Public Finance Management and Control Law of item 5018. It can be said that the most important reforms, which came into force with Public Finance Management and Control Law of item 5018, are changing the kinds of budget and content, the period of expenditure, founding the balance between authority and responsibility in expenditure period, and forming a sound accountability mechanism. In this study,  the reforms, which came into force to Turkish Budget System according to law of item 5018, are emphasized and then above-mentioned law is tried to be assessed from the point of legal, structural and budgeting aspects.

Kaynakça

  • Akdeniz, İ. (2010). Kamu Mali Yönetimi Reformunda Strateji Geliştirme Birimleri, Maliye Dergisi, 159, 463-475.
  • Altay, A., & Kaplan, E. (2006). Türkiye’de Performansa Dayalı Yönetim Uygulamasına Geçiş ve IMF’nin Rolü, Maliye Dergisi, 151, 1-15.
  • Arcagök, M. S. (2004). Kamu Mali Yönetimi Kontrol Kanununda Öngörülen Düzenlemeler, Devlet Bütçe Uzmanları Derneği Yayın Organı, 18 (2), 5.
  • Arslan, A. (2004). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu Harcama Sisteminde Yapılan Düzenlemeler, Maliye Dergisi, 145, 1.
  • Arslan, M. (2004). Orta Vadeli Harcama Sistemi (Çok Yıllı Bütçeleme) ve Türkiye’de Uygulanabilirliği, Sayıştay Dergisi, 54, 3-36.
  • Çölgezen, Ö. (2006). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Kapsamında Bütçeleme Sisteminde Meydana Gelen Değişiklikler, Vergi Dünyası, 294, 135-141.
  • DPT (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Kamu Mali Yönetiminin Yeniden Yapılandırılması ve Mali Saydamlık Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara.
  • Edizdoğan, N. (2008). Kamu Bütçesi, (7. Baskı), Bursa: Ekin Basım Yayım Dağıtım.
  • Fölscher, A. (2007). “Budget Methods and Practices”, Budgeting and Budgetary Institutions, Washington D.C.: The World Bank Public Sector Governance and Accountability Series.
  • Hançer, S. N. (2003). Ekonomik Kodlama Açısından Analitik Bütçe Sınıflandırması, Devlet Bütçe Uzmanları Derneği Yayın Organı,16 (2), 8-12.
  • Kara, H., & Karakılçık, Y. (2016). 5018 Sayılı Kanun Kapsamında Yerel Yönetimlerin Denetimi: Getirdiği Yenilikler, Uygulamalar ve Karşılaşılan Eksiklikler, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 727-738.
  • Karluk, R. (1997). Türkiye Ekonomisi, İstanbul, Beta Yayınları.
  • Kayalı, A., & Gökbunar, R. (2005). Kamu Yönetiminde Toplam Kalite Uygulamasının Olanakları. (Erişim: 11.02.2011), http://www.canaktan.org/yonetim/toplam_ kalite/kamuda-toplam-kalite/gokbunar-toplamkalite.pdf
  • Kesik, A. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Kamu Mali Yönetiminin Yeniden Yapılandırılması: Çok yıllı Bütçelemenin Uygulanabilirliği, Sosyo-Ekonomi Dergisi, 1, 127-142.
  • Kızıltaş, E. (2003). Çok Yıllı Bütçeleme Sistemi, Bütçe Dünyası Dergisi,16, 13.
  • KMYK (2003). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu. Resmi Gazete, 25326.
  • Koçberber, S. (2015). Kamu Zararı Kavramı Üzerine Yargı Kurumları Arasındaki Hüküm Uyuşmazlıklarında Uyuşmazlık Mahkemesinin Rolü ve Önemi, Sayıştay Dergisi̇, 97, 55-75.
  • Kolçak, M. (2006). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Türk Mali Sistemine Getirdikleri, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7 (1), 378.
  • Kömürcüler, E. (2011). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda Küreselleşmenin İzleri, H.Ü. İİBF Dergisi, 29 (1), 127-151.
  • Lamba, M. (2006). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun Türk Bütçe Sistemine Getirdiği Yenilikler ve Kamu Mali Yönetimine Olası Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi.
  • Leblebici, N. D, Ömürgönülşen, U., & Aydın, M. D. (2001). Yeni Kamu İşletmeciliği Yaklaşımında Önemli Bir Araç; Toplam Kalite Yönetimi, Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 19 (16), 39.
  • Mutluer, K. (2011). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Genel Değerlendirmesi ve AB Normları ve Diğer Mevzuatla İlişkisi, Kamu Mali Yönetimi ve Denetimi Sempozyumu, İzmir.
  • Özkan, Y. (2007). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa Göre Hesap Verme Sorumluluğu, Mali Çözüm, İSMMMO Yayın Organı, 83, 247-255.
  • Özkan, Y. (2008). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Kapsamında İç Denetimin Değerlendirilmesi ve Öneriler. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Özyıldız, R. H. (2000). Kamu Harcama Politikalarının Denetlenmesi, Performansa Dayalı Bütçe, Hazine Dergisi, 13, 77-87.
  • Sağbaş, İ. (2011). Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu’nun Mali Disiplin Üzerinde Etkisi, Kamu Mali Yönetimi ve Denetimi Sempozyumu, İzmir.
  • Saraç, O. (2005). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Yapılan Düzenlemelerin Değerlendirilmesi, Maliye Dergisi, 148, 124.
  • Söyler, İ. (2012). Yeni Kamu Mali Yönetim ve Denetim Sistemi Çerçevesinde Sayıştay’ın Rolü, Sayıştay Dergisi̇, 87, 61-96.
  • TCMB (2002), Küreselleşmenin Türkiye Ekonomisine Etkileri. (Erişim: 23.01.2011), http://www.tcmb.gov.tr/yeni/evds/yayin/kitaplar/kuresel.pdf
  • Toprak, D. (2008). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 24 Ocak 1980 Kararları Işığında Değerlendirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 13 (2), 313-333.
  • Tosun, E. (2003). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Tasarısına İlişkin Değerlendirme, Devlet Bütçe Uzmanları Yayın Organı, 16 (29), 20.
  • Tuncer, S. (2006). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler, Vergi Dünyası Dergisi, 295, 4-7.
  • Tüğen, K. (2005). Devlet Bütçesi, İzmir.
  • Tüğen, K., & Özen, A. (2011). Türkiye’de Performans Esaslı Bütçeleme Sistemi Uygulamasının Değerlendirilmesi, Kamu Mali Yönetimi ve Denetimi Sempozyumu, İzmir.
  • Usta, E. (2011). Mali Reform Süreci ve 5018 Sayılı Kanunun Genel Değerlendirmesi, Kamu Mali Yönetimi ve Denetimi Sempozyumu, İzmir.
  • Yenice, E. (2006). Kamu Kesiminde Performans Değerlendirmesi, Maliye Dergisi, 150, 122-132.

5018 Sayılı Kanun Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2017, , 493 - 505, 01.07.2017
https://doi.org/10.18506/anemon.293419

Öz

Dünya ekonomilerindeki gelişmelerin yanı sıra 80’li ve 90’lı yıllardaki ulusal konjonktür, Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu mali yapısal reform sürecini gerekli kılmıştır. Bu bağlamda, Türkiye’de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile yönetim, maliye ve denetime ilişkin önemli düzenlemelere gidilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun kamu mali sistemine getirdiği en önemli yenilikler; bütçe türleri ve kapsamının değiştirilmesi, harcama süreci, harcama sürecinde yetki sorumluluk dengesinin kurulması ve sağlıklı hesap verebilme mekanizmasının oluşturulması olduğu söylenebilir. Bu çalışmada; 5018 sayılı KMYK’nın Türk Bütçe Sistemine getirdiği yenilikler üzerinde durulmuş daha sonra anılan kanun yasal, yapısal ve bütçeleme açısından değerlendirilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akdeniz, İ. (2010). Kamu Mali Yönetimi Reformunda Strateji Geliştirme Birimleri, Maliye Dergisi, 159, 463-475.
  • Altay, A., & Kaplan, E. (2006). Türkiye’de Performansa Dayalı Yönetim Uygulamasına Geçiş ve IMF’nin Rolü, Maliye Dergisi, 151, 1-15.
  • Arcagök, M. S. (2004). Kamu Mali Yönetimi Kontrol Kanununda Öngörülen Düzenlemeler, Devlet Bütçe Uzmanları Derneği Yayın Organı, 18 (2), 5.
  • Arslan, A. (2004). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu Harcama Sisteminde Yapılan Düzenlemeler, Maliye Dergisi, 145, 1.
  • Arslan, M. (2004). Orta Vadeli Harcama Sistemi (Çok Yıllı Bütçeleme) ve Türkiye’de Uygulanabilirliği, Sayıştay Dergisi, 54, 3-36.
  • Çölgezen, Ö. (2006). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Kapsamında Bütçeleme Sisteminde Meydana Gelen Değişiklikler, Vergi Dünyası, 294, 135-141.
  • DPT (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Kamu Mali Yönetiminin Yeniden Yapılandırılması ve Mali Saydamlık Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara.
  • Edizdoğan, N. (2008). Kamu Bütçesi, (7. Baskı), Bursa: Ekin Basım Yayım Dağıtım.
  • Fölscher, A. (2007). “Budget Methods and Practices”, Budgeting and Budgetary Institutions, Washington D.C.: The World Bank Public Sector Governance and Accountability Series.
  • Hançer, S. N. (2003). Ekonomik Kodlama Açısından Analitik Bütçe Sınıflandırması, Devlet Bütçe Uzmanları Derneği Yayın Organı,16 (2), 8-12.
  • Kara, H., & Karakılçık, Y. (2016). 5018 Sayılı Kanun Kapsamında Yerel Yönetimlerin Denetimi: Getirdiği Yenilikler, Uygulamalar ve Karşılaşılan Eksiklikler, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 727-738.
  • Karluk, R. (1997). Türkiye Ekonomisi, İstanbul, Beta Yayınları.
  • Kayalı, A., & Gökbunar, R. (2005). Kamu Yönetiminde Toplam Kalite Uygulamasının Olanakları. (Erişim: 11.02.2011), http://www.canaktan.org/yonetim/toplam_ kalite/kamuda-toplam-kalite/gokbunar-toplamkalite.pdf
  • Kesik, A. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Kamu Mali Yönetiminin Yeniden Yapılandırılması: Çok yıllı Bütçelemenin Uygulanabilirliği, Sosyo-Ekonomi Dergisi, 1, 127-142.
  • Kızıltaş, E. (2003). Çok Yıllı Bütçeleme Sistemi, Bütçe Dünyası Dergisi,16, 13.
  • KMYK (2003). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu. Resmi Gazete, 25326.
  • Koçberber, S. (2015). Kamu Zararı Kavramı Üzerine Yargı Kurumları Arasındaki Hüküm Uyuşmazlıklarında Uyuşmazlık Mahkemesinin Rolü ve Önemi, Sayıştay Dergisi̇, 97, 55-75.
  • Kolçak, M. (2006). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Türk Mali Sistemine Getirdikleri, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7 (1), 378.
  • Kömürcüler, E. (2011). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda Küreselleşmenin İzleri, H.Ü. İİBF Dergisi, 29 (1), 127-151.
  • Lamba, M. (2006). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun Türk Bütçe Sistemine Getirdiği Yenilikler ve Kamu Mali Yönetimine Olası Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi.
  • Leblebici, N. D, Ömürgönülşen, U., & Aydın, M. D. (2001). Yeni Kamu İşletmeciliği Yaklaşımında Önemli Bir Araç; Toplam Kalite Yönetimi, Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 19 (16), 39.
  • Mutluer, K. (2011). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Genel Değerlendirmesi ve AB Normları ve Diğer Mevzuatla İlişkisi, Kamu Mali Yönetimi ve Denetimi Sempozyumu, İzmir.
  • Özkan, Y. (2007). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa Göre Hesap Verme Sorumluluğu, Mali Çözüm, İSMMMO Yayın Organı, 83, 247-255.
  • Özkan, Y. (2008). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Kapsamında İç Denetimin Değerlendirilmesi ve Öneriler. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Özyıldız, R. H. (2000). Kamu Harcama Politikalarının Denetlenmesi, Performansa Dayalı Bütçe, Hazine Dergisi, 13, 77-87.
  • Sağbaş, İ. (2011). Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu’nun Mali Disiplin Üzerinde Etkisi, Kamu Mali Yönetimi ve Denetimi Sempozyumu, İzmir.
  • Saraç, O. (2005). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Yapılan Düzenlemelerin Değerlendirilmesi, Maliye Dergisi, 148, 124.
  • Söyler, İ. (2012). Yeni Kamu Mali Yönetim ve Denetim Sistemi Çerçevesinde Sayıştay’ın Rolü, Sayıştay Dergisi̇, 87, 61-96.
  • TCMB (2002), Küreselleşmenin Türkiye Ekonomisine Etkileri. (Erişim: 23.01.2011), http://www.tcmb.gov.tr/yeni/evds/yayin/kitaplar/kuresel.pdf
  • Toprak, D. (2008). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 24 Ocak 1980 Kararları Işığında Değerlendirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 13 (2), 313-333.
  • Tosun, E. (2003). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Tasarısına İlişkin Değerlendirme, Devlet Bütçe Uzmanları Yayın Organı, 16 (29), 20.
  • Tuncer, S. (2006). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler, Vergi Dünyası Dergisi, 295, 4-7.
  • Tüğen, K. (2005). Devlet Bütçesi, İzmir.
  • Tüğen, K., & Özen, A. (2011). Türkiye’de Performans Esaslı Bütçeleme Sistemi Uygulamasının Değerlendirilmesi, Kamu Mali Yönetimi ve Denetimi Sempozyumu, İzmir.
  • Usta, E. (2011). Mali Reform Süreci ve 5018 Sayılı Kanunun Genel Değerlendirmesi, Kamu Mali Yönetimi ve Denetimi Sempozyumu, İzmir.
  • Yenice, E. (2006). Kamu Kesiminde Performans Değerlendirmesi, Maliye Dergisi, 150, 122-132.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Osman Cenk Kanca

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 14 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Kanca, O. C. (2017). 5018 Sayılı Kanun Üzerine Bir Değerlendirme. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 493-505. https://doi.org/10.18506/anemon.293419

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.