Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Günlük Gazetelerde Yayınlanan Eğitimle İlgili Dava Haberlerinin İncelenmesi

Yıl 2018, , 405 - 411, 11.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.366710

Öz

Geniş
bir kitleye hizmet sunan eğitim sistemi içerisinde gerek hizmet sunanlardan
gerekse hizmet alanlardan kaynaklanan bir takım anlaşmazlıklar ya da istenmeyen
durumlar ortaya çıkabilmektedir. Bu anlaşmazlıklar çözülemeyince bir hukuk
devleti olmanın gereği olarak hukuka başvurulmaktadır ve kişiler ya da kurumlar
haklarını dava yoluyla aramaya çalışmaktadır. Bu çalışmanın amacı günlük
gazetelerde yayınlanmış olan eğitimle ilgili dava haberlerini incelemektir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır.
Çalışmada Türkiye’de en çok satılan ve okunan üç gazetede 01 Ocak 2010 - 31
Aralık 2014 tarihleri arasında yayınlanan eğitimle ilgili dava haberleri içerik
analizine tabi tutulmuştur. Eğitimle ilgili dava haberleri yapılan içerik
analizi neticesinde; kurumları konu alan dava haberleri, bireyleri konu alan
dava haberleri ve yapılan uygulamaları konu alan dava haberleri olmak üzere üç
tema altında toplanmıştır. Bu çalışmada elde edilen bulgular doğrultusunda
günlük gazetelerin eğitimle ilgili dava haberlerinin aktarılmasında çocuk
haklarına ve öğretmenlik mesleğinin itibarına yönelik daha dikkatli ve hassas
davranması gerektiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Akdoğan, Y. (1994). Temel özellikleri açısından gazete-televizyon etkileşimi ve gazete-televizyon etkileşimini yansıtan uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Akyüz, E. (2012). Çocuk hukuku: Çocukların hakları ve korunması, Ankara: PegemA Yayınları.
  • Avcı, A. (2011). Çocuk haklarının medya boyutu-sözleşmeler ve yasal düzenlemeler. İçinde: Çocuk hakları ve medya el kitabı, (ss. 89-105). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Ayvaz, Ö., Tümerdem, Y., Özel, S., Önal, E., & Erdoğan, A. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinde kazalar. İçinde: 8. Halk Sağlığı Günleri Bildiri Özetleri Kitabı, (ss.79-80), Sivas.
  • Bayram, F. (2008). Gazete okurlarının okuma motivasyonları ve doyumları üzerine bir kullanımlar ve doyumlar araştırması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 8(1), 321-336.
  • Bursalıoğlu, Z. (1998). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Action research, Research Methods in Education, 5, 226-244.
  • Dilber, F. (2014). Kitle iletişim araçları ve suç olgusu. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(Özel Sayı 1), 60-66,
  • Dilmaç, B. (2004). “Sınıfta etkili iletişim”. İçinde: Sınıf yönetimi, (Ed: Musa Gürsel, Hakan Sarı & Bülent Dilmaç). Konya: Eğitim Yayıncılık.
  • Dönmez, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 7(1), 63-74.
  • Erdoğan, İ. (2002). Eğitimde yeni yönelimler. İçinde: Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (Ed. Ö. Demirel & Z. Kaya). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ertürk, Y. D. (2011). Çocukluk çağı gelişim dönemlerine göre medya kullanımı. İçinde: Çocuk hakları ve medya el kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Gencel Bek, M. (2011). Medyada çocuk hakları ve etik ilkeler. İçinde: Çocuk hakları ve medya el kitabı, (Haz. Mustafa Ruhi Şirin). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Gökçe, O. (1998). İletişim bilimine giriş: insanlar arası ilişkilerin sosyolojik bir analizi. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Gören, Z. (2012). Çocukların temel haklarının anayasal garantisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(22), 45-105.
  • Gullatt, D. E., & Tollett, J. R. (1997). Educational law: A requisite course for preservice and inservice teacher education programs. Journal of Teacher Education, 48(2), 129-135.
  • İlbuğa, E. U. (2010). Medya pedagojisi öğretmen eğitiminde. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(38), 65-74.
  • Kara, T. (2011). Görsel medyanın aile bireyleri üzerindeki etkisi üzerine bir araştırma. TÜİK Uzmanlık Tezi. Manisa: Türkiye İstatistik Kurumu.
  • Kaziaj, E. (2016) ‘The adult gaze’: Exploring the representation of children in television news in Albania. Journal of Children and Media, 10(4), 395-412.
  • Keane, J. (2010). Medya ve demokrasi. (H. Şahin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kuş, Z., Karatekin, K., Öztürk, D., & Elvan, Ö. (2016). When the child gets in the news? A case study on the national written media in Turkey, Educational Media International, 53(2), 118-138.
  • Lansdown, G., & Karkara, R. (2006). The view of children rights. Lancet, 367, 690-692.
  • Levent, F. (2011). Üstün yetenekli çocukların hakları. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Levent, F. (2013). Günlük gazetelerde üstün yetenekli çocuklara yönelik haberlerin incelenmesi. İçinde: 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı/1, (ss.321-334). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Livingstone, S., & Bulger, M. E. (2013). A global agenda for children’s rights in the digital age. Italy: UNICEF Office of Research. (Erişim: 10.12.2017), http://eprints.lse.ac.uk/54276/1/livingstone_global_agenda_childrens_digital_2014_author.pdf
  • Mercin, L. (2010). 1992’den günümüze yaz olimpiyat oyunları afişlerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 2(4), 1-15.
  • Okçu, D. (2007). Eğitim hakkı ve tarihsel gelişimi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 45-59.
  • Özden, Y. (2005). Eğitim ve okul yöneticiliği. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni medya ve gazetecilik. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Rivers, W. L. (1982). The other government: power and the Washington media. New York: Universe Books.
  • Savaş, G. (2006). Kitle iletişim araçlarına eleştirel bir yaklaşım. International Journal of Human Sciences, 1(1), 1-5.
  • Şirin, M. R., Oktay, N., & Altun, A. (2013). I. Türkiye Çocuk ve Medya Stratejisi ve Uygulama Planı 2014-2018. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • T.C. İçişleri Bakanlığı (2017). Okul Servis Araçları Yönetmeliği. (Erişim: 10.01.2018), http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/10/20171025-2.htm
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği. (Erişim: 10.12.2017), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26627_0.html
  • Turam, E. (1994). Medyanın siyasi hayata etkileri. İstanbul: İrfan Yayıncılık.
  • UNICEF (2007). Çocuk hakları ve gazetecilik uygulamaları: hak temelli perspektif. Dublin: UNICEF Dublin Teknoloji Enstitüsü. (Erişim: 10.12.2017), http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/Cocuk%20Haklari%20ve%20Gazetecilik.pdf
  • UNICEF (2012). Children’s rights and business principles. (Erişim: 10.12.2017), https://www.unicef.org/ indonesia/CHILD_RIGHTS_AND_BUSINESS_PRINCIPLES.pdf
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (1996). Kütüphanecilikte halkla ilişkiler ve kitle iletişim araçları. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Examining the Lawsuit News Related to Education in Daily Newspapers

Yıl 2018, , 405 - 411, 11.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.366710

Öz

In
Turkish educational system which provides services to masses of people, there
can be disputes or unwanted conditions stemming either from service providers
or recipients. When these disputes cannot be resolved, they are referred to the
law system as a requisite of living in a state of law and the rights of an
individual or an institution are defended through lawsuits. The purpose of this
study is to examine the lawsuit news related to education in daily newspapers.
Document analysis which is one of the qualitative research methods was used in
the study. In the study, the lawsuit news published related to education
between 01 January 2010 and 31 December 2014 in the first three of the most
widely sold and read newspapers in Turkey were evaluated by content analysis
method. Results were presented under three themes: the lawsuits regarding
institutions, the lawsuits regarding individuals and the lawsuits regarding
practices. The results of the study shows that the daily newspapers need to be
more sensitive about children’s rights and the reputation of the teaching
profession while publishing the lawsuit news related to education.   

Kaynakça

  • Akdoğan, Y. (1994). Temel özellikleri açısından gazete-televizyon etkileşimi ve gazete-televizyon etkileşimini yansıtan uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Akyüz, E. (2012). Çocuk hukuku: Çocukların hakları ve korunması, Ankara: PegemA Yayınları.
  • Avcı, A. (2011). Çocuk haklarının medya boyutu-sözleşmeler ve yasal düzenlemeler. İçinde: Çocuk hakları ve medya el kitabı, (ss. 89-105). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Ayvaz, Ö., Tümerdem, Y., Özel, S., Önal, E., & Erdoğan, A. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinde kazalar. İçinde: 8. Halk Sağlığı Günleri Bildiri Özetleri Kitabı, (ss.79-80), Sivas.
  • Bayram, F. (2008). Gazete okurlarının okuma motivasyonları ve doyumları üzerine bir kullanımlar ve doyumlar araştırması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 8(1), 321-336.
  • Bursalıoğlu, Z. (1998). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Action research, Research Methods in Education, 5, 226-244.
  • Dilber, F. (2014). Kitle iletişim araçları ve suç olgusu. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(Özel Sayı 1), 60-66,
  • Dilmaç, B. (2004). “Sınıfta etkili iletişim”. İçinde: Sınıf yönetimi, (Ed: Musa Gürsel, Hakan Sarı & Bülent Dilmaç). Konya: Eğitim Yayıncılık.
  • Dönmez, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 7(1), 63-74.
  • Erdoğan, İ. (2002). Eğitimde yeni yönelimler. İçinde: Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (Ed. Ö. Demirel & Z. Kaya). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ertürk, Y. D. (2011). Çocukluk çağı gelişim dönemlerine göre medya kullanımı. İçinde: Çocuk hakları ve medya el kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Gencel Bek, M. (2011). Medyada çocuk hakları ve etik ilkeler. İçinde: Çocuk hakları ve medya el kitabı, (Haz. Mustafa Ruhi Şirin). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Gökçe, O. (1998). İletişim bilimine giriş: insanlar arası ilişkilerin sosyolojik bir analizi. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Gören, Z. (2012). Çocukların temel haklarının anayasal garantisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(22), 45-105.
  • Gullatt, D. E., & Tollett, J. R. (1997). Educational law: A requisite course for preservice and inservice teacher education programs. Journal of Teacher Education, 48(2), 129-135.
  • İlbuğa, E. U. (2010). Medya pedagojisi öğretmen eğitiminde. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(38), 65-74.
  • Kara, T. (2011). Görsel medyanın aile bireyleri üzerindeki etkisi üzerine bir araştırma. TÜİK Uzmanlık Tezi. Manisa: Türkiye İstatistik Kurumu.
  • Kaziaj, E. (2016) ‘The adult gaze’: Exploring the representation of children in television news in Albania. Journal of Children and Media, 10(4), 395-412.
  • Keane, J. (2010). Medya ve demokrasi. (H. Şahin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kuş, Z., Karatekin, K., Öztürk, D., & Elvan, Ö. (2016). When the child gets in the news? A case study on the national written media in Turkey, Educational Media International, 53(2), 118-138.
  • Lansdown, G., & Karkara, R. (2006). The view of children rights. Lancet, 367, 690-692.
  • Levent, F. (2011). Üstün yetenekli çocukların hakları. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Levent, F. (2013). Günlük gazetelerde üstün yetenekli çocuklara yönelik haberlerin incelenmesi. İçinde: 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı/1, (ss.321-334). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Livingstone, S., & Bulger, M. E. (2013). A global agenda for children’s rights in the digital age. Italy: UNICEF Office of Research. (Erişim: 10.12.2017), http://eprints.lse.ac.uk/54276/1/livingstone_global_agenda_childrens_digital_2014_author.pdf
  • Mercin, L. (2010). 1992’den günümüze yaz olimpiyat oyunları afişlerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 2(4), 1-15.
  • Okçu, D. (2007). Eğitim hakkı ve tarihsel gelişimi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 45-59.
  • Özden, Y. (2005). Eğitim ve okul yöneticiliği. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni medya ve gazetecilik. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Rivers, W. L. (1982). The other government: power and the Washington media. New York: Universe Books.
  • Savaş, G. (2006). Kitle iletişim araçlarına eleştirel bir yaklaşım. International Journal of Human Sciences, 1(1), 1-5.
  • Şirin, M. R., Oktay, N., & Altun, A. (2013). I. Türkiye Çocuk ve Medya Stratejisi ve Uygulama Planı 2014-2018. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • T.C. İçişleri Bakanlığı (2017). Okul Servis Araçları Yönetmeliği. (Erişim: 10.01.2018), http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/10/20171025-2.htm
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği. (Erişim: 10.12.2017), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26627_0.html
  • Turam, E. (1994). Medyanın siyasi hayata etkileri. İstanbul: İrfan Yayıncılık.
  • UNICEF (2007). Çocuk hakları ve gazetecilik uygulamaları: hak temelli perspektif. Dublin: UNICEF Dublin Teknoloji Enstitüsü. (Erişim: 10.12.2017), http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/Cocuk%20Haklari%20ve%20Gazetecilik.pdf
  • UNICEF (2012). Children’s rights and business principles. (Erişim: 10.12.2017), https://www.unicef.org/ indonesia/CHILD_RIGHTS_AND_BUSINESS_PRINCIPLES.pdf
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (1996). Kütüphanecilikte halkla ilişkiler ve kitle iletişim araçları. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Faruk Levent

Semih Çayak

Yayımlanma Tarihi 11 Nisan 2018
Kabul Tarihi 6 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Levent, F., & Çayak, S. (2018). Günlük Gazetelerde Yayınlanan Eğitimle İlgili Dava Haberlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 405-411. https://doi.org/10.18506/anemon.366710

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.