Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Mawlid Written in 1951: Yeni Tulu’at-ı Mevludü’n-Nebi of Ali Baki

Yıl 2018, , 503 - 510, 12.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.375323

Öz

Mawlid,
meaning birth, birthplace and birthtime, as a term is the name given to the
works dealing with birth, birthtime, birthplace, life, miracles, holy wars,
morals, death and aspects etc. of Islamic prophet. The most well-known piece of
mawlid type is Vesiletü’n-Necat written by Süleyman Çelebi. Other poets have
also written the same kind of works by taking this work as an example in time.
Thus, a mawlid writing tradition has emerged reaching today. The latest work
whose existence is known within the written mawlid type works is Yeni Tulu’at-ı
Mevludü’n-Nebi, written in Arabic letters and talik writing style in 1951 by
Ali Baki (Gül). In this study, above mentioned mawlid of Ali Baki has been
introduced and transcriptional text of the work is also presented by means of
the single available copy.   

Kaynakça

  • Akkuş, M. (2007). Klasik Türk Şiirinin Anlam Dünyası Edebi Türler ve Tarzlar. Erzurum: Fenomen Yayınları. Altınok, B. Y. (2017). Sıdkî Baba’nın Oğlu Ali Bâkî Gül Baba Dîvânı. İstanbul: Helke Yayıncılık. Çağbayır, Y. (2007). Ötüken Türkçe Sözlük. 3. Cilt, İstanbul: Ötüken Neşriyat. Günaydın, Y. T. (2008). Amasyalı Bir Bektaşî Şairi Ali Bakî Gül. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi, 45, 155-164. Hüseyin Vassâf (1999). Mevlid, Süleyman Çelebi ve Vesiletü’n-Necât’ı, (Haz. Cemâl Kurnaz-Mustafa Tatcı). Ankara: Akçağ Yayınları. Köksal, M. F. (2011). Mevlid-nâme. Ankara: TDV Yayınları. Köksal, M. F. (2016). Türünün İlginç ve Aykırı Bir Örneği: Şeyh Ahmed Hüsâmeddin Mevlidi. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran 2016, Cilt: 40, Sayı: 1, 1-26. Kütük, R. (2016). Fetih Öncesinde Yazılmış Bir Mevlid: Ayasofya Müezzini Kemâl’in Mevlidü’n-Nebî’si. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran 2016, Cilt: 40, Sayı: 1, 27-95. Mütercim Âsım Efendi (2013). el-Okyânûsu’l-Basît fî Tercemeti’l-Kâmûsi’l-Muhît, Kâmûsu’l-Muhît Tercümesi. 2. Cild, (Birinci Baskı), (Haz.: Mustafa Koç ve Eyyüp Tanrıverdi), İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları. Süleyman Çelebi (1980). Mevlid. (Haz. Faruk K. Timurtaş). İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları. Süleyman Çelebi (2014). Mevlid. (Haz. İskender Pala). (4. Basım). İstanbul: Kapı Yayınları. Süleyman Çelebi (2013). Mevlid. (Haz. Neclâ Pekolcay). (4. Baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları. Şemsettin Sami (2010). Kamus-ı Türkî. (Haz. Paşa Yavuzarslan). Ankara: TDK Yayınları. Ünver, İ. (1993). Çevriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler. AÜDTCF Türkoloji Dergisi, C. XI, S.1, Ankara, 51-89. Yekbaş, H. (2012). Türk Edebiyatında Hz. Ali ve Hz. Fâtıma Mevlidleri. Ankara: Asitan Kitap.

1951 Yılında Yazılmış Bir Mevlid: Ali Bakî’nin Yeni Tulû’ât-ı Mevlûdü’n-Nebî’si

Yıl 2018, , 503 - 510, 12.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.375323

Öz

Sözlük
anlamıyla “doğum, doğum yeri ve doğum vakti” anlamlarına gelen mevlid, terim
olarak, İslam peygamberinin doğumunu, doğduğu zaman ve yeri, hayatını,
mucizelerini, gazalarını, ahlakını, vefatını vb. yönlerini konu alan eserlere
verilen addır. Mevlid türünün en tanınmış ürünü, Süleyman Çelebi tarafından
yazılan Vesîletü’n-Necât’tır. Zamanla diğer şairler de bu eseri örnek alıp aynı
türde eserler kaleme almıştır. Böylece günümüze kadar süren bir mevlid yazma
geleneği meydana gelmiştir. Mevlid türünde yazıldığı bilinen son eser, Ali Bakî
(Gül) tarafından 1951 yılında Arap harfleri ve talik yazı stiliyle kaleme
alınan Yeni Tulû’ât-ı Mevlûdü’n-Nebî’dir. Bu çalışmada, Ali Bakî’nin
biyografisine dair bilgiler verildikten sonra şairin mevlidi tanıtılmış ve
eldeki tek nüshadan hareketle transkripsiyonlu metni verilmiştir.

Kaynakça

  • Akkuş, M. (2007). Klasik Türk Şiirinin Anlam Dünyası Edebi Türler ve Tarzlar. Erzurum: Fenomen Yayınları. Altınok, B. Y. (2017). Sıdkî Baba’nın Oğlu Ali Bâkî Gül Baba Dîvânı. İstanbul: Helke Yayıncılık. Çağbayır, Y. (2007). Ötüken Türkçe Sözlük. 3. Cilt, İstanbul: Ötüken Neşriyat. Günaydın, Y. T. (2008). Amasyalı Bir Bektaşî Şairi Ali Bakî Gül. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi, 45, 155-164. Hüseyin Vassâf (1999). Mevlid, Süleyman Çelebi ve Vesiletü’n-Necât’ı, (Haz. Cemâl Kurnaz-Mustafa Tatcı). Ankara: Akçağ Yayınları. Köksal, M. F. (2011). Mevlid-nâme. Ankara: TDV Yayınları. Köksal, M. F. (2016). Türünün İlginç ve Aykırı Bir Örneği: Şeyh Ahmed Hüsâmeddin Mevlidi. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran 2016, Cilt: 40, Sayı: 1, 1-26. Kütük, R. (2016). Fetih Öncesinde Yazılmış Bir Mevlid: Ayasofya Müezzini Kemâl’in Mevlidü’n-Nebî’si. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran 2016, Cilt: 40, Sayı: 1, 27-95. Mütercim Âsım Efendi (2013). el-Okyânûsu’l-Basît fî Tercemeti’l-Kâmûsi’l-Muhît, Kâmûsu’l-Muhît Tercümesi. 2. Cild, (Birinci Baskı), (Haz.: Mustafa Koç ve Eyyüp Tanrıverdi), İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları. Süleyman Çelebi (1980). Mevlid. (Haz. Faruk K. Timurtaş). İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları. Süleyman Çelebi (2014). Mevlid. (Haz. İskender Pala). (4. Basım). İstanbul: Kapı Yayınları. Süleyman Çelebi (2013). Mevlid. (Haz. Neclâ Pekolcay). (4. Baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları. Şemsettin Sami (2010). Kamus-ı Türkî. (Haz. Paşa Yavuzarslan). Ankara: TDK Yayınları. Ünver, İ. (1993). Çevriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler. AÜDTCF Türkoloji Dergisi, C. XI, S.1, Ankara, 51-89. Yekbaş, H. (2012). Türk Edebiyatında Hz. Ali ve Hz. Fâtıma Mevlidleri. Ankara: Asitan Kitap.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sedat Kardaş 0000-0002-3444-0106

Yayımlanma Tarihi 12 Nisan 2018
Kabul Tarihi 19 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Kardaş, S. (2018). 1951 Yılında Yazılmış Bir Mevlid: Ali Bakî’nin Yeni Tulû’ât-ı Mevlûdü’n-Nebî’si. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 503-510. https://doi.org/10.18506/anemon.375323

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.