Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Upon Confirmation of Akreboglu Osman Nuri Taskent

Yıl 2020, , 503 - 512, 16.03.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.642400

Öz

Confirmations, which has a long-established place and history in the Islamic science tradition, is not only a licence that the teacher allows his student to teach on certain subjects. In this context, the author's sentences, which express respect for his teachers and wish them to have mercy, shed light on his approach to both his educational background and teachers. Equally, the expression of a teacher to identify and reward a student in diploma as ordering his advice and expectations may also be a reflection of his world of value. In this article, Osman Nuri Tashkent, was sent to Adapazarı as a Qur'an teacher in 1936, gives an analysis of the licence given to Himmet Babalıoğlu, one of his students.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed eş-Şeybânî, (1421/2001). Müsned, thk. Şuayb el-Arnaûd, Adil Mürşid ve diğerleri, ed. Abdullah b. Abdilmuhsin et-Türkî, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle,
  • Akpınar, C. (2000). İcazet. TDVİA. İstanbul: TDV Yayınları.
  • Alparslan, R. (2014). İstanbul Ehl-i Kur’an ve Mevlithanları, İstanbul: Acar Basım ve Cilt San. Tic. AŞ.
  • Atay, H. (1981): Medreselerin Gerilemesi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24, 15-56.
  • Atay. H, (1983). Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Birışık, A. (2009). es Seb’u’l Mesânî TDVİA. İstanbul: TDV Yayınları.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail el-Cu‛fî, (1422). el-Câmi‛u’s-Sahîh, thk. Muhammed Züheyr b. Nâsır, Beyrut: Dâru Tavkı’n-Necât,
  • Çelebi, A. (1998). İslam’da Eğitim-Öğretim Tarihi. Ali Yardım (Çev.). İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Durmuş, A. (2003). Kıraat İlminde İcazetname Geleneği ve Bir İcazetname Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7, 291-317.
  • Hamidullah, M. (1995). İslam Peygamberi. Salih Tuğ (Çev.). İstanbul: İrfan Yayınevi.
  • Hatipoğlu, İ. (2008). Rihle. TDVİA. İstanbul: TDV Yayınları.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, Sünen, thk. Muhammed Fuâd Abdulbaki, Dimeşk: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-‛Arabiyye, t.y.
  • İbnMübârek, Ebû Abdirrahmân Abdullah b. Mübârek et-Türkî, ez-Zühdve’r-Rakāik, thk. Habîburrahmân el-A‛zamî, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‛İlmiyye, t.y.
  • İhsanoğlu, E. (1999). Osmanlı Medeniyeti Tarihi, İçinde:Ekmeleddin, İhsanoğlu (Ed.),Osmanlı Eğitim ve Bilim Müesseseleri (s. 223-361). İstanbul: Zaman.
  • Karaman, Hayrettin – Çağrıcı, Mustafa – Dönmez, İ. Kâfi, Gümüş, Sadrettin. Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir. 2. Baskı. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları. 2006.
  • Öztürk, H. (2018). Kur’an-ı Kerim Kıraatinde Dâd Harfi ve Dudak Talimi. İstanbul: Ensar Neşriyat A.Ş.
  • Pakalın, M. Z. (1993). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: M.E. B. Yayınları.
  • Sarı, M. A. (2000). İcâzet. TDVİA. İstanbul: TDV Yayınları.
  • Tirmizi, İlim 19; İbn Mâce, Zühd 17
  • Tok, İ. (2018). Son Dönem Karadenizli Merhûm Kurrâlar Sempozyumu, içinde: Hayrettin Öztürk (Ed.), Akreboğlu Hâfız Osman Nûri Taşkent’in Hayâtı, Görev ve Kur’ânî Hizmetleriyle Öğretim Metodolojisi (s,156-166). Samsun: Erkam Yayınları.
  • Yeğin, A., Badıllı, A., İsmail, H., Çalım, İ. (1985). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Büyük Lügat, İstanbul: Türdav Yayınları.

Verdiği Bir İcâzetnâme Üzerinden Akreboğlu Osman Nuri Taşkent

Yıl 2020, , 503 - 512, 16.03.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.642400

Öz

İslam ilim geleneğinde oldukça köklü bir yeri olan icâzetnâmeler sadece hocanın öğrencisine belli konularda eğitim öğretim yapma izni verdiği bir izin belgesi değildir. İcâzetnâmeler bizzat hoca tarafından verildiğinden yazıldıkları alana ve tarihe ilave olarak hoca-talebe ilişkisine dair önemli ipuçları da barındırmaktadırlar. Bu bağlamda icâzeti veren hocanın kendi hocalarıyla ilgili saygı ifade eden ve rahmet temennisinde bulunduğu cümleler kurması onun hem eğitim geçmişine hem de hocalarına yaklaşımına ışık tutmaktadır. Diğer taraftan hocanın icâzetnâmede öğrencisini tanıtmaya ve taltif etmeye yönelik ifadelere yer vermesinin yanı sıra nasihat ve beklentilerini sıralaması da onun değer dünyasının bir yansıması olabilmektedir. Bu makalede 1936 yılında Adapazarı’na Kur’an öğretmeni olarak gönderilen Osman Nuri Taşkent’in öğrencilerinden Himmet Babalıoğlu’na verdiği icâzetnâmenin tahlili yapılmaktadır.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed eş-Şeybânî, (1421/2001). Müsned, thk. Şuayb el-Arnaûd, Adil Mürşid ve diğerleri, ed. Abdullah b. Abdilmuhsin et-Türkî, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle,
  • Akpınar, C. (2000). İcazet. TDVİA. İstanbul: TDV Yayınları.
  • Alparslan, R. (2014). İstanbul Ehl-i Kur’an ve Mevlithanları, İstanbul: Acar Basım ve Cilt San. Tic. AŞ.
  • Atay, H. (1981): Medreselerin Gerilemesi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24, 15-56.
  • Atay. H, (1983). Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Birışık, A. (2009). es Seb’u’l Mesânî TDVİA. İstanbul: TDV Yayınları.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail el-Cu‛fî, (1422). el-Câmi‛u’s-Sahîh, thk. Muhammed Züheyr b. Nâsır, Beyrut: Dâru Tavkı’n-Necât,
  • Çelebi, A. (1998). İslam’da Eğitim-Öğretim Tarihi. Ali Yardım (Çev.). İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Durmuş, A. (2003). Kıraat İlminde İcazetname Geleneği ve Bir İcazetname Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7, 291-317.
  • Hamidullah, M. (1995). İslam Peygamberi. Salih Tuğ (Çev.). İstanbul: İrfan Yayınevi.
  • Hatipoğlu, İ. (2008). Rihle. TDVİA. İstanbul: TDV Yayınları.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, Sünen, thk. Muhammed Fuâd Abdulbaki, Dimeşk: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-‛Arabiyye, t.y.
  • İbnMübârek, Ebû Abdirrahmân Abdullah b. Mübârek et-Türkî, ez-Zühdve’r-Rakāik, thk. Habîburrahmân el-A‛zamî, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‛İlmiyye, t.y.
  • İhsanoğlu, E. (1999). Osmanlı Medeniyeti Tarihi, İçinde:Ekmeleddin, İhsanoğlu (Ed.),Osmanlı Eğitim ve Bilim Müesseseleri (s. 223-361). İstanbul: Zaman.
  • Karaman, Hayrettin – Çağrıcı, Mustafa – Dönmez, İ. Kâfi, Gümüş, Sadrettin. Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir. 2. Baskı. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları. 2006.
  • Öztürk, H. (2018). Kur’an-ı Kerim Kıraatinde Dâd Harfi ve Dudak Talimi. İstanbul: Ensar Neşriyat A.Ş.
  • Pakalın, M. Z. (1993). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: M.E. B. Yayınları.
  • Sarı, M. A. (2000). İcâzet. TDVİA. İstanbul: TDV Yayınları.
  • Tirmizi, İlim 19; İbn Mâce, Zühd 17
  • Tok, İ. (2018). Son Dönem Karadenizli Merhûm Kurrâlar Sempozyumu, içinde: Hayrettin Öztürk (Ed.), Akreboğlu Hâfız Osman Nûri Taşkent’in Hayâtı, Görev ve Kur’ânî Hizmetleriyle Öğretim Metodolojisi (s,156-166). Samsun: Erkam Yayınları.
  • Yeğin, A., Badıllı, A., İsmail, H., Çalım, İ. (1985). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Büyük Lügat, İstanbul: Türdav Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurullah Aydeniz 0000-0003-0297-4717

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2020
Kabul Tarihi 24 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Aydeniz, N. (2020). Verdiği Bir İcâzetnâme Üzerinden Akreboğlu Osman Nuri Taşkent. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 503-512. https://doi.org/10.18506/anemon.642400

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.