Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Transmedia Storytelling Practices In Marketing Public Relations: The Sample of Turkcell "Emocanlar" Campaign

Yıl 2020, , 9 - 21, 18.12.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.668780

Öz

In this study, the use of transmedia storytelling in marketing and public relations was analyzed by Turkcell Emocanlar campaign, in the context of the questions of how multi-media applications in the formation of brand image and brand awareness were effective in the expansion of the target audience, with which themes and with which characters the subject was tried to be explained while creating the story.
In the study, it was concluded that brand awareness was created in the marketing and public relations activities carried out by using the trans-media narrative for the consumer, the dialogical communication environment increased with the participation of the consumer in the story and a special bond was formed between them and the brand. In terms of the brand, it has been determined that the brand, which expands its target audience with its transmedia storytelling, has increased its market share, and the more similarities the characters selected in the story formation have with the consumers, the more the story allows to be adopted and stand out from its competitors.

Kaynakça

  • Akbaba Resuloğlu, F. (2014). Yakınsama Kültürü ve Transmedya Hikâye Anlatımı Uygulamaları Üzerine Bir Çözümleme: Propp’un İşlevler Kuramı ve Taht Oyunları (Game Of Thrones ) Dizisi. Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Nurdan Öncel Taşkıran, Kocaeli Üniversitesi, S.B.E. İletişim Bilimleri
  • Aktan, E. (2018). Sosyal Ağlar ve Transmedya Hikâyeciliği: Kullanıcı Paylaşımları Üzerinden Transmedyal Hikâye Etkinliğinin Değerlendirilmesi. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Aytemur, S. (2012). Hikâye Oksijendir. İstanbul: Medicat Yayınları .
  • Bayraktar, S. (2018). Moda Sektöründe Transmedya Hikâye Anlatımı: Barbie Bebek Transmedya Uygulamaları Örneği. Erciyes İletişim Dergisi .
  • Bolat, N. (2018). ''Fatmagül'ün Suçu Ne? Anlatısının Transmedya Hikaye Anlatıcılığı Bağlamında İncelenmesi. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Buckner, B & Rutledge, P. (2011). Transmedia Storytelling for Marketing and Branding: It’s Not Entertainment, It’s Survival. http://www.kcommhtml.com/ima/2011_03/transmedia_storytelling (E.T. 06.7.2019)
  • Büyükbaykal, G. N. (2012). Pazarlama Halkla İlişkileri Nedir ? İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal .
  • Çakmak, V. (2018). Dijital Oyunlar ve Transmedya Hikâyeciliği. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Çetinkaya, Ö. A. (2017). Marka Sadakati Oluşturma Aracı Olarak Transmedya Hikâye Anlatımının Yeri ve Değeri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi , 559-576.
  • Dönmez M, (2015). Pazarlama İletişiminde Transmedya Uygulamaları: Örnek Olay İncelemeleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Dönmez, M., & Güler, Ş. (2016). Transmedya Hikâyeciliği “Doritos Akademi” Örneği İncelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi .
  • Duğan, Ö. (2018). Transmedya Hikâye Anlatımının Halkla İlişkilerde Kullanımı. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Engin, E. (2013). Fisher'ın Anlatı Paradigması Bağlamında Kurum Hikâyeleri Üzerinden Kurumsal Değerlerin Anlamlandırılması: Bir Anlatı Analizi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Fidan, Z. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Transmedya. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Gürel, E., & Tığlı, Ö. (2013). Sosyal Medyayla Yaratılan Yeni Dünya: Transmedya Anlatım. C. Bilgili içinde, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu 1: Kitle İletişiminde Yaşanan Değişimler. İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Güven, G. Ö. (2018). Dijital Çağın Eğlenceli Dili Emojiler: Reklamcılıkta Emoji Kullanımları Üzerine Bir Değerlendirme. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi . İpekli, Y. (1994). Pazarlama Karışımı İçinde PR. Marketing Türkiye Dergisi .
  • İzgi, H. İ. (2014) https:// https://medium.com/storytelling-yaz-lar/halkla-iliskilerin-gelece-i-ve-storytelling-b8f876f7e777 E.T:1.9.2019
  • Jenkins, H. (2016 ). Cesur Yeni Medya: Teknolojiler ve Hayran Kültürü. (İ. İ. Nihan Yeğengil, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Karcı, H. D. (2018). Markalaşma ve Transmedya Hikayeciliği: Bir Uygulama Örneği. Doktora Tezi Selçuk Üniversitesi Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Karpuz, A. (2017) Transmedya Markalama ve Etkileşimli Reklam İlişkisi Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Kaya, İ. (2014). Pazarlama Bi Tanedir! İstanbul. : Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Koçyiğit, A. (2018). Transmedya ve Dijital Reklam Anlatısı. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği . Konya:
  • Koçyiğit, M. (2018). Dijital Çağın İletişim Sanatı: Transmedya Hikayeciliği ve Dijital Halkla İlişkiler. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği . Konya: Literatürk Academia.
  • Nizam, F., & Çalık, M. (2018). Transmedya Hikâyeciliği Bağlamında ‘Söz’ Dizisinin Analizi . E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği . Konya : Literatürk academia.
  • Pratten, R. (2015). Getting Started with Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Ramazanov Huseynoğlu, R. (2016).“Transmedya Hikâye Anlatımının Kullanıcı Kitle İle Ortak Üretimi: Beyazıt Akman’ın “İmparatorluk III’’ Romanının Tanıtım Filmi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sarı, G. (2017). Transmedya hikâye anlatıcılığı: Kötü Çocuk örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi (AKAR) , 71-79.
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication
  • Sezen, D. (2014). Transmedya Hikâyeciliği. (Ed. S. Karaçor, D. Aydın & A. Gülerarslan) içinde, Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Silvia, T., & Anzur, T. (2011). Power Performance Multimedia Storytelling For Journalism And Public Relations. Wiley & Sons, Ltd., Publication.
  • Sutherland, K., & Barker, R. (2014). The Influence of Transmedia Storytelling Portfolio Examples on Employer Perceptions of Public Relations Graduate Employability- A Pilot Study. Asia Pacific Public Relations Journal | Vol. 15, No. 1 .
  • www.turkcell.com.tr/emocanlar E.T. 12.8.2019
  • https://www.haberturk.com/medya/haber/1342887-turkcellin-emocanlari-reklam-arkasinda E.T.10.8.2019
  • https://www.campaigntr.com/E.T. 15.8.2019
  • https://vimeo.com/23823271 /E.T.02.07.2019
  • https://www.chip.com.tr/haber/bip-ile-hediye-avina-cik-surprizleri-kazan_75508.html/E.T.01.07.2019
  • https://www.youtube.com/watch?v=LM_qCktK6v8 E.T. 12.8.2019
  • https://twitter.com/Turkcell/E.T.05.07.2019

Pazarlama Halkla İlişkilerinde Transmedya Hikâyeciliği Uygulamaları: Turkcell "Emocanlar" Kampanyası Örneği

Yıl 2020, , 9 - 21, 18.12.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.668780

Öz

Bu çalışmada transmedya hikâyeciliğinin pazarlama ve halkla ilişkilerde kullanımı; marka imajı ve marka farkındalığı oluşumunda çoklu ortamda yapılan uygulamaların hedef kitlenin genişlemesinde nasıl etkili olduğu, hikâye oluşturulurken konunun hangi temalar ve hangi karakterler ile anlatılmaya çalışıldığı soruları bağlamında “Turkcell Emocanlar” kampanyası örneğiyle analiz edilmiştir.
Çalışmada tüketici açısından transmedyal anlatı kullanılarak yürütülen pazarlama ve halkla ilişkiler faaliyetlerinde marka farkındalığı oluştuğu, tüketicinin hikâyeye katılması ile diyalojik iletişim ortamının arttığı ve marka ile aralarında özel bir bağ oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Marka açısından ise transmedya hikâyeciliği ile hedef kitlesini genişleten markanın pazar payını arttırdığı, hikâye oluşumunda seçilen karakterlerin tüketicilerle ne kadar çok benzer yönleri olursa hikâyenin daha çok benimsenip rakipleri arasından sıyrılarak dikkat çekmesine olanak sağladığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaba Resuloğlu, F. (2014). Yakınsama Kültürü ve Transmedya Hikâye Anlatımı Uygulamaları Üzerine Bir Çözümleme: Propp’un İşlevler Kuramı ve Taht Oyunları (Game Of Thrones ) Dizisi. Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Nurdan Öncel Taşkıran, Kocaeli Üniversitesi, S.B.E. İletişim Bilimleri
  • Aktan, E. (2018). Sosyal Ağlar ve Transmedya Hikâyeciliği: Kullanıcı Paylaşımları Üzerinden Transmedyal Hikâye Etkinliğinin Değerlendirilmesi. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Aytemur, S. (2012). Hikâye Oksijendir. İstanbul: Medicat Yayınları .
  • Bayraktar, S. (2018). Moda Sektöründe Transmedya Hikâye Anlatımı: Barbie Bebek Transmedya Uygulamaları Örneği. Erciyes İletişim Dergisi .
  • Bolat, N. (2018). ''Fatmagül'ün Suçu Ne? Anlatısının Transmedya Hikaye Anlatıcılığı Bağlamında İncelenmesi. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Buckner, B & Rutledge, P. (2011). Transmedia Storytelling for Marketing and Branding: It’s Not Entertainment, It’s Survival. http://www.kcommhtml.com/ima/2011_03/transmedia_storytelling (E.T. 06.7.2019)
  • Büyükbaykal, G. N. (2012). Pazarlama Halkla İlişkileri Nedir ? İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal .
  • Çakmak, V. (2018). Dijital Oyunlar ve Transmedya Hikâyeciliği. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Çetinkaya, Ö. A. (2017). Marka Sadakati Oluşturma Aracı Olarak Transmedya Hikâye Anlatımının Yeri ve Değeri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi , 559-576.
  • Dönmez M, (2015). Pazarlama İletişiminde Transmedya Uygulamaları: Örnek Olay İncelemeleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Dönmez, M., & Güler, Ş. (2016). Transmedya Hikâyeciliği “Doritos Akademi” Örneği İncelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi .
  • Duğan, Ö. (2018). Transmedya Hikâye Anlatımının Halkla İlişkilerde Kullanımı. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Engin, E. (2013). Fisher'ın Anlatı Paradigması Bağlamında Kurum Hikâyeleri Üzerinden Kurumsal Değerlerin Anlamlandırılması: Bir Anlatı Analizi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Fidan, Z. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Transmedya. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Literatürk Academia.
  • Gürel, E., & Tığlı, Ö. (2013). Sosyal Medyayla Yaratılan Yeni Dünya: Transmedya Anlatım. C. Bilgili içinde, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu 1: Kitle İletişiminde Yaşanan Değişimler. İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Güven, G. Ö. (2018). Dijital Çağın Eğlenceli Dili Emojiler: Reklamcılıkta Emoji Kullanımları Üzerine Bir Değerlendirme. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi . İpekli, Y. (1994). Pazarlama Karışımı İçinde PR. Marketing Türkiye Dergisi .
  • İzgi, H. İ. (2014) https:// https://medium.com/storytelling-yaz-lar/halkla-iliskilerin-gelece-i-ve-storytelling-b8f876f7e777 E.T:1.9.2019
  • Jenkins, H. (2016 ). Cesur Yeni Medya: Teknolojiler ve Hayran Kültürü. (İ. İ. Nihan Yeğengil, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Karcı, H. D. (2018). Markalaşma ve Transmedya Hikayeciliği: Bir Uygulama Örneği. Doktora Tezi Selçuk Üniversitesi Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Karpuz, A. (2017) Transmedya Markalama ve Etkileşimli Reklam İlişkisi Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Kaya, İ. (2014). Pazarlama Bi Tanedir! İstanbul. : Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Koçyiğit, A. (2018). Transmedya ve Dijital Reklam Anlatısı. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği . Konya:
  • Koçyiğit, M. (2018). Dijital Çağın İletişim Sanatı: Transmedya Hikayeciliği ve Dijital Halkla İlişkiler. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği . Konya: Literatürk Academia.
  • Nizam, F., & Çalık, M. (2018). Transmedya Hikâyeciliği Bağlamında ‘Söz’ Dizisinin Analizi . E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği . Konya : Literatürk academia.
  • Pratten, R. (2015). Getting Started with Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Ramazanov Huseynoğlu, R. (2016).“Transmedya Hikâye Anlatımının Kullanıcı Kitle İle Ortak Üretimi: Beyazıt Akman’ın “İmparatorluk III’’ Romanının Tanıtım Filmi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sarı, G. (2017). Transmedya hikâye anlatıcılığı: Kötü Çocuk örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi (AKAR) , 71-79.
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication
  • Sezen, D. (2014). Transmedya Hikâyeciliği. (Ed. S. Karaçor, D. Aydın & A. Gülerarslan) içinde, Transmedya Hikâyeciliği. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Silvia, T., & Anzur, T. (2011). Power Performance Multimedia Storytelling For Journalism And Public Relations. Wiley & Sons, Ltd., Publication.
  • Sutherland, K., & Barker, R. (2014). The Influence of Transmedia Storytelling Portfolio Examples on Employer Perceptions of Public Relations Graduate Employability- A Pilot Study. Asia Pacific Public Relations Journal | Vol. 15, No. 1 .
  • www.turkcell.com.tr/emocanlar E.T. 12.8.2019
  • https://www.haberturk.com/medya/haber/1342887-turkcellin-emocanlari-reklam-arkasinda E.T.10.8.2019
  • https://www.campaigntr.com/E.T. 15.8.2019
  • https://vimeo.com/23823271 /E.T.02.07.2019
  • https://www.chip.com.tr/haber/bip-ile-hediye-avina-cik-surprizleri-kazan_75508.html/E.T.01.07.2019
  • https://www.youtube.com/watch?v=LM_qCktK6v8 E.T. 12.8.2019
  • https://twitter.com/Turkcell/E.T.05.07.2019
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Merve Çalık 0000-0002-8040-5352

Feridun Nizam 0000-0002-4215-6973

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Çalık, M., & Nizam, F. (2020). Pazarlama Halkla İlişkilerinde Transmedya Hikâyeciliği Uygulamaları: Turkcell "Emocanlar" Kampanyası Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(İktisadi ve İdari Bilimler), 9-21. https://doi.org/10.18506/anemon.668780

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.