Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Sektör Olarak Sporun Değerlendirilmesi: Küresel Perspektifte Bir Bakış

Yıl 2021, , 849 - 867, 31.08.2021
https://doi.org/10.18506/anemon.975418

Öz

Etkilediği parametreler, yükselen katma değeri, istihdam potansiyeli, sosyal uyum ve sosyal içermeye katkısı gibi faktörler spor faaliyetlerini sektörleştirmiştir. Günümüzde temel sektörlerle rekabet edebilecek potansiyeli yakalamış olan spor sektörünün bu gelişim seyrini koruyacağı düşünülmektedir. Vurgulanan büyüme potansiyelinin gerçekleşmesi ulusal vizyon belgelerinde de taahhüt altına alınmıştır. Gerçekleştirilen çalışma ile sektör kavramı analiz edilerek sektörleşme süreçleri tartışılmış dünyada ve Türkiye’de spor sektörünün diğer sektörlerle olan ilişkisi incelenmiş, spor sektörünün sosyo-ekonomik anlamda sağladığı katma değer sektörün sağladığı istihdam, ticaret hacmi ve yatırım potansiyeli perspektifinde incelenerek “Spor Sektör Müdür?” tartışması gerekçelendirilmeye çalışılmıştır. Yapılan analizler sonucunda spor sektörünün istihdam faktörü, katma değeri ve diğer sektörlerle etkileşimi anlamında temel sektörler ile rekabet edebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Yine gerçekleştirilen çalışma ile Türkiye özelinde spora ilişkin gerçekleştirilen yatırımların nitelik ve nicelik anlamında yıllar itibariyle artış seyrinde olduğu gözlemlenmiştir. Nihayetinde çok yönlü yapısı itibariyle ülkemizin sosyo-ekonomik yönden kalkınmasında bir dinamo vazifesi görebilecek potansiyele sahip olan spor sektöründen söz konusu faydanın sağlanabilmesi ise spora, sporcuya ve spor alt yapısına gerekli yatırımların yapılması ile doğrudan ilişkilidir.

Kaynakça

  • Alkibay, S. (2005). Profesyonel Spor Kulüplerinin Taraftar İlişkileri Yoluyla Marka Değeri Yaratmaları Üzerine Bir Araştırma, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 83-108.
  • Altunbaş, H. (2007). Sporun Pazarlaması ve Pazarlama İletişiminde Spor, Selçuk İletişim, 5, 89-105.
  • Atalay, A, Boztepe, E. (2020), E-Spor Endüstrisi ve Ekonomik Çıktıları Üzerine Bir Değerlendirme, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 6(3), 19-35.
  • Atasoy, B, Kuter, F, Ö. (2005). Küreselleşme ve Spor, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
  • Biçer, T. (1994). Spor Yönetimi Organizasyonu, Ekonomik Birim Olarak Spor İşletmeleri ve Uygulamadan Örnek, T.C. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Bölümü Yönetim Organizasyon Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Bulgu, N. (2005). Sporda Şiddet Ve Alt-Kültür, Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Sciences, 16 (4), 229-250.
  • Dağlı Ekmekçi, A., Ekmekçi, R., & İrmiş, A. (2013), Küreselleşme ve Spor Endüstrisi, Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(1), 91-117.
  • Devecioğlu, S. (2004). Sporun Ekonomik Boyutu, Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 511, 63-70.
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye’de Spor Sektörü Stratejilerinin Geliştirilmesi, Verimlilik Dergisi, 2, 117-134.
  • Ergeç, E. (2013). Spor Endüstrisinin Ekonomik Etkileri, (Ed.Nilgün Çağlarırmak Uslu), Spor Ekonomisi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2974, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1928.
  • Johnson, B. (2017). The Economic, Social, and Emotional Impacts of Sports in the United States, Integrated Studies, BIS 437 Senior Project, Murray State University.
  • Katırcı, H, Argan, M. (2012). Spor Endüstrisi ve Pazarlama, (Ed. Sevgi Ayşe Öztürk), Spor Pazarlaması, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2481, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1452.
  • Oğuz, T. (2005). Popüler Kültür ve Sporun Endüstrileşme Süreci, Kurgu Dergisi, 21, 195-204.
  • Opolska, I, Proskına, L. (2017). Sports Role In Economics, International Conference Economic Science For Rural Development, Jelgava, 27-28 April, 322-329.
  • Osenieks, J, Jansons, G. (2012). The Impact Of Sports On The Economy, Lase Journal Of Sport Science, 1(3), 125-146.
  • Pılus, A. M, Hussın, H. (2018). Sports Industry Career Opportunities: The Athletes Perception, International Journal of Science and Research (IJSR), 7(6), 1310-1329.
  • Pıtts, B. G., Fıelding, Lawrence W. M, Lori K. (1994). Industry Segmentation Theory and the Sport Industry: Developing a Sport Industry Segment Model, Sport Marketing Quarterly, 3(1), 15-29.
  • Razvan, B. M. C., Bogdan, B. G, Roxana, D, C, Popescu, M. (2020). The Contribution Of Sport To Economic And Social Development, Studia UBB Educatio Artis Gymn., LXV, 1, 27-38.
  • Savıc, Z, Randelovıc, N, Stojanovic, N, Stankovic, V, Sıljak, V. (2017). The Sports Industry And Achieving Top Sports Results, Physical Education and Sport, 15(3), 513 -522.
  • Serarslan, Z. (2009). Futbol Pazarlaması, İstanbul: TFF-FGM Futbol Eğitim Yayınları.
  • Sivrikaya, K, Demir, A. (2019). Türkiye’de 2001 Yılı ve Sonrasında Uygulanan Spor Ekonomisi Politikalarına Yönelik Bir Değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(23), 126-136.
  • Smıth, A .(2008). Introduction to Sport Marketing, London: Elsevier
  • Şimşek, K. Y. (2011). Erzurum Dünya Üniversitelerarası Kış Oyunlarının Erzurum Şehrine Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Etkisi, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 13 (3), 383–393.
  • T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Spor Genel Müdürlüğü Stratejik Plan 2015-2019, https://shgm.gsb.gov.tr/Public/Edit/images/SGM/StratejiB%C3%BCt%C3%A7e/SGM_Stratejik%20Plan%20_%202015-2019_(04,01).pdf, ET: 15.06.2021.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol Değil İş: Endüstriyel Futbol, İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 26, 89-114. Tekin, Z, Karakuş, K. (2018). Gelenekselden Akıllı Üretime Spor Endüstrisi 4.0, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(3), 2110-2138.
  • Tınderet, R. (2018), Effect Of Sports Marketing On Sales Performance Of Manufacturing Firms In Kenya, Master Of Business Administration (Marketing Option) Kca University, (http://41.89.49.13:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1383/Tinderet-Effect%20Of%20Sports%20Marketing%20On%20Sales%20Performance%20Of%20Manufacturing%20Firms%20In%20Kenya.pdf?sequence=1&isAllowed=y, ET: 05.06.2021).
  • Turley, L.W., Shannon, J. (2000). The Impact And Effectiveness Of Advertisements In A Sports Arena, Journal Of Services Marketing, 14(4), 323-336.
  • Vardi, A. (2020). Pazarlamada Sponsorluk Kavramının Önemi ve Spor Endüstrisi Açısından Bir Değerlendirme: Türkiye Basketbol Ligi, Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi Ve Pazarlama Bilim Dalı, Malatya.
  • Yetim, A. A. (2000). Sporun Sosyal Görünümü, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 63-72.
  • Yoon, S-J, Choı, Y-G. (2005). Determinants Of Successful Sports Advertisements: The Effects Of Advertisement Type, Product Type And Sports Model, Brand Management, 12(3), 191–205. Eurostat Veri Tabanı, https://ec.europa.eu/eurostat/data/database, (ET: 15.06.2021)

Evaluation Of Sports As An Sector: A View From Global Perspective

Yıl 2021, , 849 - 867, 31.08.2021
https://doi.org/10.18506/anemon.975418

Öz

It can contribute to the increasing added value and contribute to the development potential, social contribution and social contribution. Sport, which has the potential to compete with the main sectors in the world, will maintain its course of development in the future. Promised in planning to scale up the potential of highlighted growth. What will be realized and those related to the sports sectors in the world and in Turkey within the scope of sectoralization in the sector have been examined, the sports industry - the employment in the added sector in the economic sense, the trade volume - will be examined from an economic point of view and "Will it be evaluated within the scope of sectoral industrialization in Turkey?" redirect to redirect. Opportunities for competition are reached with the main sectors to be analyzed with the sports sector personnel factor, added value and sectors for other uses. Again with the study, it was observed that the course of evaluations regarding sports in Turkey, in terms of quality and quantity, will come to an end. Ultimately, if it is possible for sports to have the potential to be a dynamo owner in the economic development plan in a very beneficial participation, it will be about the athlete and the sub-goals of sports, if possible.

Kaynakça

  • Alkibay, S. (2005). Profesyonel Spor Kulüplerinin Taraftar İlişkileri Yoluyla Marka Değeri Yaratmaları Üzerine Bir Araştırma, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 83-108.
  • Altunbaş, H. (2007). Sporun Pazarlaması ve Pazarlama İletişiminde Spor, Selçuk İletişim, 5, 89-105.
  • Atalay, A, Boztepe, E. (2020), E-Spor Endüstrisi ve Ekonomik Çıktıları Üzerine Bir Değerlendirme, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 6(3), 19-35.
  • Atasoy, B, Kuter, F, Ö. (2005). Küreselleşme ve Spor, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
  • Biçer, T. (1994). Spor Yönetimi Organizasyonu, Ekonomik Birim Olarak Spor İşletmeleri ve Uygulamadan Örnek, T.C. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Bölümü Yönetim Organizasyon Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Bulgu, N. (2005). Sporda Şiddet Ve Alt-Kültür, Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Sciences, 16 (4), 229-250.
  • Dağlı Ekmekçi, A., Ekmekçi, R., & İrmiş, A. (2013), Küreselleşme ve Spor Endüstrisi, Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(1), 91-117.
  • Devecioğlu, S. (2004). Sporun Ekonomik Boyutu, Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 511, 63-70.
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye’de Spor Sektörü Stratejilerinin Geliştirilmesi, Verimlilik Dergisi, 2, 117-134.
  • Ergeç, E. (2013). Spor Endüstrisinin Ekonomik Etkileri, (Ed.Nilgün Çağlarırmak Uslu), Spor Ekonomisi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2974, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1928.
  • Johnson, B. (2017). The Economic, Social, and Emotional Impacts of Sports in the United States, Integrated Studies, BIS 437 Senior Project, Murray State University.
  • Katırcı, H, Argan, M. (2012). Spor Endüstrisi ve Pazarlama, (Ed. Sevgi Ayşe Öztürk), Spor Pazarlaması, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2481, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1452.
  • Oğuz, T. (2005). Popüler Kültür ve Sporun Endüstrileşme Süreci, Kurgu Dergisi, 21, 195-204.
  • Opolska, I, Proskına, L. (2017). Sports Role In Economics, International Conference Economic Science For Rural Development, Jelgava, 27-28 April, 322-329.
  • Osenieks, J, Jansons, G. (2012). The Impact Of Sports On The Economy, Lase Journal Of Sport Science, 1(3), 125-146.
  • Pılus, A. M, Hussın, H. (2018). Sports Industry Career Opportunities: The Athletes Perception, International Journal of Science and Research (IJSR), 7(6), 1310-1329.
  • Pıtts, B. G., Fıelding, Lawrence W. M, Lori K. (1994). Industry Segmentation Theory and the Sport Industry: Developing a Sport Industry Segment Model, Sport Marketing Quarterly, 3(1), 15-29.
  • Razvan, B. M. C., Bogdan, B. G, Roxana, D, C, Popescu, M. (2020). The Contribution Of Sport To Economic And Social Development, Studia UBB Educatio Artis Gymn., LXV, 1, 27-38.
  • Savıc, Z, Randelovıc, N, Stojanovic, N, Stankovic, V, Sıljak, V. (2017). The Sports Industry And Achieving Top Sports Results, Physical Education and Sport, 15(3), 513 -522.
  • Serarslan, Z. (2009). Futbol Pazarlaması, İstanbul: TFF-FGM Futbol Eğitim Yayınları.
  • Sivrikaya, K, Demir, A. (2019). Türkiye’de 2001 Yılı ve Sonrasında Uygulanan Spor Ekonomisi Politikalarına Yönelik Bir Değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(23), 126-136.
  • Smıth, A .(2008). Introduction to Sport Marketing, London: Elsevier
  • Şimşek, K. Y. (2011). Erzurum Dünya Üniversitelerarası Kış Oyunlarının Erzurum Şehrine Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Etkisi, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 13 (3), 383–393.
  • T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Spor Genel Müdürlüğü Stratejik Plan 2015-2019, https://shgm.gsb.gov.tr/Public/Edit/images/SGM/StratejiB%C3%BCt%C3%A7e/SGM_Stratejik%20Plan%20_%202015-2019_(04,01).pdf, ET: 15.06.2021.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol Değil İş: Endüstriyel Futbol, İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 26, 89-114. Tekin, Z, Karakuş, K. (2018). Gelenekselden Akıllı Üretime Spor Endüstrisi 4.0, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(3), 2110-2138.
  • Tınderet, R. (2018), Effect Of Sports Marketing On Sales Performance Of Manufacturing Firms In Kenya, Master Of Business Administration (Marketing Option) Kca University, (http://41.89.49.13:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1383/Tinderet-Effect%20Of%20Sports%20Marketing%20On%20Sales%20Performance%20Of%20Manufacturing%20Firms%20In%20Kenya.pdf?sequence=1&isAllowed=y, ET: 05.06.2021).
  • Turley, L.W., Shannon, J. (2000). The Impact And Effectiveness Of Advertisements In A Sports Arena, Journal Of Services Marketing, 14(4), 323-336.
  • Vardi, A. (2020). Pazarlamada Sponsorluk Kavramının Önemi ve Spor Endüstrisi Açısından Bir Değerlendirme: Türkiye Basketbol Ligi, Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi Ve Pazarlama Bilim Dalı, Malatya.
  • Yetim, A. A. (2000). Sporun Sosyal Görünümü, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 63-72.
  • Yoon, S-J, Choı, Y-G. (2005). Determinants Of Successful Sports Advertisements: The Effects Of Advertisement Type, Product Type And Sports Model, Brand Management, 12(3), 191–205. Eurostat Veri Tabanı, https://ec.europa.eu/eurostat/data/database, (ET: 15.06.2021)
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Muharrem Kasapoğlu 0000-0003-0346-8998

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 12 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kasapoğlu, M. M. (2021). Bir Sektör Olarak Sporun Değerlendirilmesi: Küresel Perspektifte Bir Bakış. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(4), 849-867. https://doi.org/10.18506/anemon.975418

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.