Yıl 2018, Cilt 6 , Sayı 5, Sayfalar 707 - 712 2018-04-13

The Effect of the Month of Ramadan in Turkish Islamic Markets
Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi

Erkan ALSU [1] , Ahmet TAŞDEMİR [2] , Hatice Kübra ÖZYURT [3]


Within the scope of this study, the effect of the month of Ramadan on the Turkish Islamic markets will be scrutinized. Participation 30 (KAT30) index, which is calculated by BIST representing the Islamic markets of Turkey, was taken into account and the daily returns for this index between the dates of 17 February 2011 and 30 December 2016 were used. In this study, three dummy variables were generated by dividing the month of Ramadan into ten days and the effect of these dummy variables on modeling was investigated. In the study, 3 EGARCH model was set up; dummy variables in the first model are added to the mean equation, to the variance equation in the second model, and both the mean and variance equation in the third model. As a result of the study, it was observed that the findings obtained indicated the presence of Ramadan effect in Turkish Islamic markets.   

Bu çalışma kapsamında Ramazan ayının Türkiye İslami piyasalar üzerindeki etkisi incelenecektir. Türkiye İslami piyasalarını temsilen BİST tarafından hesaplanan Katılım 30 (KAT30) endeksi, ele alınmış ve bu endekse ait 17 Şubat 2011 ile 30 Aralık 2016 tarihleri arasındaki döneme ilişkin günlük getiriler kullanılmıştır. Çalışma da Ramazan Ayı on günlük dilimlere ayrılarak üç kukla değişken oluşturulmuş ve oluşturulan bu kukla değişkenlerin modeldeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada 3 EGARCH modeli kurulmuştur; birinci modelde kukla değişkenler ortalama denklemine, ikinci modelde varyans denklemine, üçüncü modelde ise ortalama ve varyans denklemine eklenmiştir. Çalışma neticesinde, elde edilen bulguların Türkiye İslami piyasalarında Ramazan ayı etkisinin varlığını işaret ettiği görülmüştür.
  • Referans 1 Akrami, H., Garkaz, M. And Mehzarin, A. (2012). “The Effect Of Ramadhan Month On Stocks Abnormak Return of The Companies Accepted in Tehran Stock Exchange”, Economics and Financial Review, 2(5), 45-51.
  • Referans 2 Al-Ississ, M. (2010). ''The Impact of Religious Experience on Financial Markets''. Working Paper. Harvard Kennedy School Of Government.
  • Referans 3 Almudhaf, F. (2012). “The İslamic Calender Effects: Evidence From Twelve Stock Markets”, International Research Journal of Finance And Economics, 87, 185-191.
  • Referans 4 Alper, C. Emre And Aruoba, S. Boragan.(2001) "Deseasonalizing Macroeconomic Data: A Caveat to Applied Researchers In Turkey." Istanbul Stock Exchange Review 5.18: 33-52.
  • Referans 5 Dağlı, H., & Arslantürk Çöllü, D. (2016). ''Stock Return Anomalies: Evıdence From Borsa Istanbul'', Journal Of International Social Research, 9(47).
  • Referans 6 Fama, E. F. (1965). ''The Behavior of Stock-Market Prices'', The Journal of Business, 38(1), 34-105.
  • Referans 7 Fama, E. F.(1970).'' Efficient Capital Markets: A Review of Theory and Empirical Work'', Journal of Finance 25, 383-417
  • Referans 8 Halari, A., Tantisantiwong, N., Power, D. M. And Helliar, C. (2015). “Islamic Calendar Anomalies: Evidence From Pakistani Firm-Level Data”, The Quarterly Review of Economics and Finance, 58. 64-73.
  • Referans 9 Khalid, M. (2008). "The Islamic Calendar Effect On Karachi Stock Market." 8th International Business Research Conference.
  • Referans 10 Küçüksille, E., And Ozmutaf Nezih M. (2015) "Is There Ramadan Effect in Turkish Stock Market?." Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7.3
  • Referans 11 Majeed, U., Raheman, A., Sohail, M. K., Bhatti, G. A. And Zulfiqar, B. (2015). “Islamic Calender Events and Stock Market Reaction: Evidence From Pakistan”, Science International(Lahora), 27(3), 2559-2567.
  • Referans 12 MacKinnon, J. G. (1991). ''Critical Values for Cointegration Tests'', Chapter 13 in Long-run Economic Relationships: Readings in Cointegration, EdRF Engle and CWJ Granger.
  • Referans 13 Mitchell, M.C., Rafi, M.I.M.R., Severe, S. And Kappen, J. A. (2014). “Conventional Vs. İslamic Finance: The Impact Of Ramadan Upon Sharia-Comliant Markets”, Organizations and Markets In Emerging Economies, 1(9), 105-124.
  • Referans 14 Muazzam A., Shakeel A., and Khan A.(2015). “Impact Of Islamic Events On Stock Market: Evidence From Karachi Stock Exchange Of Pakistan”, American Journal Of Sevice Science And Management, 2(6), 63-66.
  • Referans 15 Ramezani, A. (2013). “Studying Impact of Ramadan on Stock Exchange Index: Case of Iran.” World of Science Journal 46-54.
  • Referans 16 Seyyed, F., Abraham, A., And Al-Hajji, M. (2005). “Seasonality in Stock Returns and Volatility: The Ramadan Effect.” Research in International Business and Finance 19(3): 374-383.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Yayımlanma Tarihi Ekim 2018
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yazar: Erkan ALSU
Kurum: GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Ahmet TAŞDEMİR
Kurum: GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Hatice Kübra ÖZYURT
Kurum: GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Trinidad and Tobago


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 13 Nisan 2018

Bibtex @araştırma makalesi { anemon347913, journal = {Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {}, eissn = {2149-4622}, address = {}, publisher = {Muş Alparslan Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {6}, pages = {707 - 712}, doi = {10.18506/anemon.347913}, title = {Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi}, key = {cite}, author = {ALSU, Erkan and TAŞDEMİR, Ahmet and ÖZYURT, Hatice Kübra} }
APA ALSU, E , TAŞDEMİR, A , ÖZYURT, H . (2018). Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 6 (5) , 707-712 . DOI: 10.18506/anemon.347913
MLA ALSU, E , TAŞDEMİR, A , ÖZYURT, H . "Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6 (2018 ): 707-712 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/anemon/issue/36491/347913>
Chicago ALSU, E , TAŞDEMİR, A , ÖZYURT, H . "Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6 (2018 ): 707-712
RIS TY - JOUR T1 - Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi AU - Erkan ALSU , Ahmet TAŞDEMİR , Hatice Kübra ÖZYURT Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.18506/anemon.347913 DO - 10.18506/anemon.347913 T2 - Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 707 EP - 712 VL - 6 IS - 5 SN - -2149-4622 M3 - doi: 10.18506/anemon.347913 UR - https://doi.org/10.18506/anemon.347913 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi %A Erkan ALSU , Ahmet TAŞDEMİR , Hatice Kübra ÖZYURT %T Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi %D 2018 %J Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi %P -2149-4622 %V 6 %N 5 %R doi: 10.18506/anemon.347913 %U 10.18506/anemon.347913
ISNAD ALSU, Erkan , TAŞDEMİR, Ahmet , ÖZYURT, Hatice Kübra . "Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6 / 5 (Nisan 2018): 707-712 . https://doi.org/10.18506/anemon.347913
AMA ALSU E , TAŞDEMİR A , ÖZYURT H . Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 6(5): 707-712.
Vancouver ALSU E , TAŞDEMİR A , ÖZYURT H . Türkiye İslami Piyasalarında Ramazan Ayı Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 6(5): 712-707.