Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Master and Doctoral Theses Made in Turkey about Digital Citizenship

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 6, 1063 - 1069, 02.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.412740

Öz

The
aim of this study is to reveal general trends of master and doctoral theses
prepared related to digital citizenship in Turkey. The research was carried out
in screening model. Theses related to the field of digital citizenship were
obtained from the Database of National Thesis Center of the Council of Higher
Education. In this direction, 16 authorized theses prepared between the years
of 2004-2017, were examined based on content analysis method. The data obtained
through the “Thesis Analysis Form” was tabulated and interpreted with frequency
and percentage calculations. As a result of the research, it was determined
that most of the theses related to digital citizenship were prepared at the
institute of educational sciences and as a master thesis. Also it was
determined that primary and secondary school students were preferred mostly as
sampling group, researches were mostly done on the basis of mixed (quantitative
+ qualitative)  and quantitative research
methods and mostly scales were used as data tools.  

Kaynakça

  • Ahi, B., & Kıldan, O. (2013). Türkiye’de okulöncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 23-46.
  • Akyol, B., & Akçay, R. C. (2015). Analysis of organizational behavior studies in turkey, Journal of Theory and Practice in Education, 11(1), 149-170.
  • Akyol, B., & Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de lisansüstü tezlerde eğitim denetimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 908-926.
  • Alkan, G. (2014), Türkiye’de muhasebe alanında yapılan lisansüstü tez çalışmaları üzerine bir araştırma (1984-2012), Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61, 41-52.
  • Alpaydın, Y., & Erol, İ. (2017). Türkiye’de eğitim ekonomisi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45, 23-41.
  • Benligiray, S. (2012). Araştırmacıların bankacılık alanına bilimsel katkıları: Bankacılık konusunda yapılan lisansüstü tezlere ilişkin bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(6), 26-46.
  • Can Yaşar, M. & Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 70-90.
  • Chayko, M. (2017). Superconnected: The internet, digital media, and techno-social life. California: SAGE Publications, Inc.
  • Çanakçı, A. A. (2015). Din eğitimi anabilim dalı 17. koordinasyon toplantısı, 1-3 Mayıs 2015, Diyarbakır. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 24(1), 185-193.
  • Çelik, N. (2016). Yenilikçilik konusunda yapılan doktora tezlerinin içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 2(1), 29-42.
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 445-462.
  • Greenhow, C. (2010). A new concept of citizenship for the digital age. Learning & Leading with Technology, 37(6), 24-25.
  • Şahin, M., Gögebakan Yıldız, D., & Duman, R. (2011). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırma Dergisi, 2(2), 96-121.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. (23. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti.
  • Kutluca, T., Hacıömeroğlu, G., & Gündüz, S. (2016). Türkiye’de bilgisayar destekli matematik öğretimini temel alan çalışmaların değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1253-1272.
  • Mossberger, K. (2009). Routledge handbook of internet politic. A. Chadwick, & P. N. Howard (Ed.), Toward digital citizenship: Addressing inequality in the information age. (pp.173-185). New York: Routledge.
  • Musgrave, M. L. (2016). Digital citizenship in twenty-first-century young adult literature. New York: Palgrave Macmillan.
  • Ohler, J. B. (2010). Digital community, digital citizen. California: Corwin Press.
  • Özenç, M., & Gül Özenç, E. (2013). Türkiye’de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 13-28.
  • Reynolds, L., & Scott, R. (2016). Digital citizens: Countering extremism online. London: Demos.
  • Ribble, M. (2008). Passport to digital citizenship: Journey toward appropriate technology use at school and at home. Washington DC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Ross, T. W., Bailey, G. D., & Ribble, M. S. (2004). Appropriate technology use. Learning & Leading with Technology, 32(1), 6-12.
  • Tarman, B., Acun, İ. & Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725-746.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). İçerik analiz ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Tavşancıl, E., Erdem, D., Yalçın, N., Yıldırım, Ö., & Bilican, S. (2010). Examination of data analyses used for master’s theses in educational sciences. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1467-1474.
  • Ulutaş, E. (2014). Türkiye’de vatandaşlık ve anayasal süreç. Akademik İncelemeler Dergisi, 9(1), 73-102.
  • Vizenor, K. V. (2013). Binary lives: Digital citizenship and disability participation in a user content created virtual world. (Unpublished doctoral dissertation). University at Buffalo, New York.

Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 6, 1063 - 1069, 02.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.412740

Öz

Bu
çalışmanın amacı, Türkiye’de dijital vatandaşlık konusuyla ilgili hazırlanmış
yüksek lisans ve doktora tezlerinin genel eğilimlerini ortaya çıkarmaktır.
Araştırma, tarama modeline dayalı olarak yapılmıştır. Dijital vatandaşlığa
yönelik tezler, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanından
faydalanılarak elde edilmiştir. Bu doğrultuda, 2004-2017 yılları arasında
hazırlanan 16 adet izinli tez, içerik analizi yöntemine dayalı olarak
incelenmiştir. “Tez Çözümleme Formu” aracılığıyla elde edilen veriler, frekans
ve yüzde hesaplamalarıyla tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırma
sonucunda, dijital vatandaşlıkla ilgili tezlerin çoğunluğunun eğitim bilimleri
enstitüsü bünyesinde ve yüksek lisans seviyesinde çalışıldığı saptanmıştır.
Ayrıca tezlerde en çok ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin örneklem grubu olarak
tercih edildiği, çalışmaların çoğunlukla karma (nicel + nitel) ve nicel
araştırma yöntemine dayalı olarak yapıldığı ve veri toplama aracı olarak en çok
ölçeklerden faydalanıldığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Ahi, B., & Kıldan, O. (2013). Türkiye’de okulöncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 23-46.
  • Akyol, B., & Akçay, R. C. (2015). Analysis of organizational behavior studies in turkey, Journal of Theory and Practice in Education, 11(1), 149-170.
  • Akyol, B., & Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de lisansüstü tezlerde eğitim denetimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 908-926.
  • Alkan, G. (2014), Türkiye’de muhasebe alanında yapılan lisansüstü tez çalışmaları üzerine bir araştırma (1984-2012), Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61, 41-52.
  • Alpaydın, Y., & Erol, İ. (2017). Türkiye’de eğitim ekonomisi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45, 23-41.
  • Benligiray, S. (2012). Araştırmacıların bankacılık alanına bilimsel katkıları: Bankacılık konusunda yapılan lisansüstü tezlere ilişkin bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(6), 26-46.
  • Can Yaşar, M. & Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 70-90.
  • Chayko, M. (2017). Superconnected: The internet, digital media, and techno-social life. California: SAGE Publications, Inc.
  • Çanakçı, A. A. (2015). Din eğitimi anabilim dalı 17. koordinasyon toplantısı, 1-3 Mayıs 2015, Diyarbakır. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 24(1), 185-193.
  • Çelik, N. (2016). Yenilikçilik konusunda yapılan doktora tezlerinin içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 2(1), 29-42.
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 445-462.
  • Greenhow, C. (2010). A new concept of citizenship for the digital age. Learning & Leading with Technology, 37(6), 24-25.
  • Şahin, M., Gögebakan Yıldız, D., & Duman, R. (2011). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırma Dergisi, 2(2), 96-121.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. (23. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti.
  • Kutluca, T., Hacıömeroğlu, G., & Gündüz, S. (2016). Türkiye’de bilgisayar destekli matematik öğretimini temel alan çalışmaların değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1253-1272.
  • Mossberger, K. (2009). Routledge handbook of internet politic. A. Chadwick, & P. N. Howard (Ed.), Toward digital citizenship: Addressing inequality in the information age. (pp.173-185). New York: Routledge.
  • Musgrave, M. L. (2016). Digital citizenship in twenty-first-century young adult literature. New York: Palgrave Macmillan.
  • Ohler, J. B. (2010). Digital community, digital citizen. California: Corwin Press.
  • Özenç, M., & Gül Özenç, E. (2013). Türkiye’de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 13-28.
  • Reynolds, L., & Scott, R. (2016). Digital citizens: Countering extremism online. London: Demos.
  • Ribble, M. (2008). Passport to digital citizenship: Journey toward appropriate technology use at school and at home. Washington DC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Ross, T. W., Bailey, G. D., & Ribble, M. S. (2004). Appropriate technology use. Learning & Leading with Technology, 32(1), 6-12.
  • Tarman, B., Acun, İ. & Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725-746.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). İçerik analiz ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Tavşancıl, E., Erdem, D., Yalçın, N., Yıldırım, Ö., & Bilican, S. (2010). Examination of data analyses used for master’s theses in educational sciences. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1467-1474.
  • Ulutaş, E. (2014). Türkiye’de vatandaşlık ve anayasal süreç. Akademik İncelemeler Dergisi, 9(1), 73-102.
  • Vizenor, K. V. (2013). Binary lives: Digital citizenship and disability participation in a user content created virtual world. (Unpublished doctoral dissertation). University at Buffalo, New York.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İsmail Sari 0000-0002-8592-7758

Seyit Taşer 0000-0002-2236-4644

Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2018
Kabul Tarihi 9 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Sari, İ., & Taşer, S. (2018). Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 1063-1069. https://doi.org/10.18506/anemon.412740

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.