Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reklamlarda Ünlü Kullanımın Tüketiciler Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: ICEESS’ 18, 121 - 127, 15.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.452741

Öz

İşletmeler
arası rekabetin yoğunlaşma neticesinde tutundurma elemanları önemini
arttırmaktadır. Özellikle reklamlar için harcanan para her geçen gün daha
fazlalaşmakta, farklı mecralarda yayınlanan reklamların sayısı çok büyük
boyutlara ulaşmaktadır. Bu durum tüketicileri reklamlara karşı daha kayıtsız
kalmaya itmektedir. Firmalar insanların ilgisini çekebilmek için reklamlarda
tanınmış kişilerin imajından yararlanmak istemekte ve onlarla birlikte reklam
kampanyaları düzenlemektedir. Bu çalışmada ünlü kullanımının tüketiciler
tarafından nasıl algılandığı konusuna değinilmiştir. İnsanların tanınmış
kişileri reklamlarda gördüklerinde neler düşündükleri ve bunun satın alma
tercihlerini nasıl şekillendirdiği çalışmanın ana konularını oluşturmaktadır.
Bu amaçla tüketiciler üzerine bir anket çalışması uygulanmış ve reklamda ünlü
kullanımı konusu araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre reklamlarda
tanınmış kişilerin kullanımının tüketicilerin ilgisini çekmektedir. Ancak bunun
sağlanması için işletmelerin bazı konulara dikkat etmeleri gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aaker, J. (1997). Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Research, 34(3), 347-356.
  • Aggarwal-Gupta, M., & Dang, P. J. (2009). Examining Celebrity Expertise and Advertising Effectiveness in India. South Asian Journal of Management, 16(2), 61–75.
  • Bilgeoğlu, B. M. (2004). Televizyon Reklamlarının Lise Gençliği Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Doğru, E., Avşarlıgil N., & Kıtlık, Ö. H. (2013). Reklamlarda Oynayan Ünlülerin Banka Tercihleri Üzerine Etkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 56.
  • Elden, M. (2004). Reklamların İzleyici Üzerindeki Etkileri Paneli. (s.59-74). Ankara: RTÜK.
  • Erdogan, Z., Baker, M., & Tagg Stephen (2001). Selecting Celebrity Endorsers: The Practitioner’s Perspective. Journal of Advertising Research, 41 (3), 39-48.
  • Erkal, E. (2013). Reklamlarda Ünlü Kullanımının Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Hakimi, B., Abedniya, A., & Zaeim, M. (2011). Investigate the Impact of Celebrity Endorsement on Brand Image. European Journal of Scientific Research, 58(1), 116-132.
  • Keel, A., & Nataraajan, R. (2012). Celebrity Endorsements and Beyond: New Avenues for Celebrity Branding. Psychology and Marketing, 29(9), 690-703.
  • Kocabaş, F., & Elden, M. (1997). Reklam ve Yaratıcı Strateji. İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Kotler, P., & Keller Kevin, L. (2009). Marketing Management. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Okay, A., & Okay, A. (2005). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Ortancil, G. (2002). Reklamlarda Star Stratejisi. (Erişim: 02.01.2018), http://danismend.com/kategori/altkategori/ reklamlarda-star-stratejisi/
  • Özdamar, K. (1999). SPSS ile Biyoistatistik. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, G. (2017). Reklamlarda Ünlü Kullanımının Marka Güveni Ve Marka İtibarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Petty, R., & D’Rozario, D. (2009). The Use of Dead Celebrities In Advertising and Marketing. Journal of Advertising, 38(4), 37–49.
  • Rodriguez, K. (2008). Apparel Brand Endorsers and Their Effects on Purchase Intentions: A Study Of Philippine Consumers. Philippine Management Review, (15), 83-99.
  • Sandage, C. H. (1983). Advertising Theory and Practice. Illionis: Irwin.
  • Seimiene, E., & Jankovic, T. (2014). Impact of Congruence Between Sports Celebrity And Brand Personality on Purchase Intention: The Case of Mineral Water Category In Lithuania. Organizations and Markets in Emerging Economies, 5(1), 90-104.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, S., & Çinko, M. (2006). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Taşyürek, N. (2010). Reklam ve Reklamın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Atılım Üniversitesi.
  • Ulu, B.B. (2007). Televizyon Reklamlarında Star Kullanımının Tüketiciler Üzerine Etkisi: İzmir İlinde Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi.
  • Vardarlı, G. (2014). The Impact of Celebrity Endorsements in Advertising on Brand Image and Consumer Purchasıng Behavior. Master Thesis. Ankara: Çankaya University.
  • Wells, W., Moriarty, S., & Burnett, J. (2006). Advertising Principles and Practice. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Yüksel, A. N. (2000). Toplumu Yansıtan Bir Öğe Olarak Yıldız Olgusuna Genel Bir Bakış. Kurgu Dergisi: Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (17), 55- 72.
  • Yükselen, C. (2000). Pazarlama Araştırmaları. Ankara: Detay Yay.

Evaluation of the Use of Celebrities in Advertisements from the Viewpoint of Consumers

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: ICEESS’ 18, 121 - 127, 15.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.452741

Öz

The
importance of promotional elements has been increasing as a result of the
intensifying competition among businesses. Especially the amount of money spent
for ads has been steadily rising, and the number of ads circulating in
different environments has reached significant levels. This situation leads
consumers to remain ever more indifferent to ads. By organizing advertising
campaigns with celebrities, companies desire to benefit from their image in
their ads in order to attract more attention by people. The current study deals
with how the use of celebrities for this purpose is perceived by consumers. The
main themes of the study comprise what people think when they see famous people
in ads and how this shapes their buying preferences. In this context, a
questionnaire was administered to consumers to collect data about the utilization
of celebrities in ads. According to the findings of the study, the use of
famous people in ads attracts the attention of consumers. However, there are a
few points that businesses should consider to succeed in this.

Kaynakça

  • Aaker, J. (1997). Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Research, 34(3), 347-356.
  • Aggarwal-Gupta, M., & Dang, P. J. (2009). Examining Celebrity Expertise and Advertising Effectiveness in India. South Asian Journal of Management, 16(2), 61–75.
  • Bilgeoğlu, B. M. (2004). Televizyon Reklamlarının Lise Gençliği Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Doğru, E., Avşarlıgil N., & Kıtlık, Ö. H. (2013). Reklamlarda Oynayan Ünlülerin Banka Tercihleri Üzerine Etkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 56.
  • Elden, M. (2004). Reklamların İzleyici Üzerindeki Etkileri Paneli. (s.59-74). Ankara: RTÜK.
  • Erdogan, Z., Baker, M., & Tagg Stephen (2001). Selecting Celebrity Endorsers: The Practitioner’s Perspective. Journal of Advertising Research, 41 (3), 39-48.
  • Erkal, E. (2013). Reklamlarda Ünlü Kullanımının Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Hakimi, B., Abedniya, A., & Zaeim, M. (2011). Investigate the Impact of Celebrity Endorsement on Brand Image. European Journal of Scientific Research, 58(1), 116-132.
  • Keel, A., & Nataraajan, R. (2012). Celebrity Endorsements and Beyond: New Avenues for Celebrity Branding. Psychology and Marketing, 29(9), 690-703.
  • Kocabaş, F., & Elden, M. (1997). Reklam ve Yaratıcı Strateji. İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Kotler, P., & Keller Kevin, L. (2009). Marketing Management. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Okay, A., & Okay, A. (2005). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Ortancil, G. (2002). Reklamlarda Star Stratejisi. (Erişim: 02.01.2018), http://danismend.com/kategori/altkategori/ reklamlarda-star-stratejisi/
  • Özdamar, K. (1999). SPSS ile Biyoistatistik. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, G. (2017). Reklamlarda Ünlü Kullanımının Marka Güveni Ve Marka İtibarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Petty, R., & D’Rozario, D. (2009). The Use of Dead Celebrities In Advertising and Marketing. Journal of Advertising, 38(4), 37–49.
  • Rodriguez, K. (2008). Apparel Brand Endorsers and Their Effects on Purchase Intentions: A Study Of Philippine Consumers. Philippine Management Review, (15), 83-99.
  • Sandage, C. H. (1983). Advertising Theory and Practice. Illionis: Irwin.
  • Seimiene, E., & Jankovic, T. (2014). Impact of Congruence Between Sports Celebrity And Brand Personality on Purchase Intention: The Case of Mineral Water Category In Lithuania. Organizations and Markets in Emerging Economies, 5(1), 90-104.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, S., & Çinko, M. (2006). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Taşyürek, N. (2010). Reklam ve Reklamın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Atılım Üniversitesi.
  • Ulu, B.B. (2007). Televizyon Reklamlarında Star Kullanımının Tüketiciler Üzerine Etkisi: İzmir İlinde Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi.
  • Vardarlı, G. (2014). The Impact of Celebrity Endorsements in Advertising on Brand Image and Consumer Purchasıng Behavior. Master Thesis. Ankara: Çankaya University.
  • Wells, W., Moriarty, S., & Burnett, J. (2006). Advertising Principles and Practice. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Yüksel, A. N. (2000). Toplumu Yansıtan Bir Öğe Olarak Yıldız Olgusuna Genel Bir Bakış. Kurgu Dergisi: Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (17), 55- 72.
  • Yükselen, C. (2000). Pazarlama Araştırmaları. Ankara: Detay Yay.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Uyar 0000-0002-7481-4045

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Kabul Tarihi 4 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: ICEESS’ 18

Kaynak Göster

APA Uyar, A. (2018). Reklamlarda Ünlü Kullanımın Tüketiciler Açısından Değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ICEESS’ 18), 121-127. https://doi.org/10.18506/anemon.452741

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.