Yıl 2019, Cilt 7 , Sayı 4, Sayfalar 257 - 265 2019-08-27

Validity and Reliability of the Strengths Self Efficacy Scale Turkish Version
Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği

Cem DÖNMEZOĞULLARI [1] , Serap NAZLI [2]


The purpose of this study is to adapt Strengths Self Efficacy Scale (SSES) developed by Tsai, Chaichanasakul, Zhao, Flores ve Lopez (2014) into Turkish and to examine its reliability and validity. The study group consists of 289 undergraduate students (118 men, 171 women) studying in Ankara University and Recep Tayyip Erdoğan University in spring term of 2017-2018 academic year. As a result of confimatory factor analysis, goodness of fit test was χ2(df=44)= 114.96, p<.001, χ2/df=2.80, RMSEA=.079, CFI=.98, GFI=.93, NFI=.97, NNFI=.97, SRMR=.044.For determining divergent validity, the relationship between SSES and Life Satisfaction Scale was examined r=.271, p<.01. Cronbach Alpha coefficient was .899, test retest correlation was r=.735, p<.01, equal and unequal length Spearman Brown were .83 and Guttman was .82.

Bu araştırmanın amacı, Tsai, Chaichanasakul, Zhao, Flores ve Lopez (2014) tarafından geliştirilen “Strengths Self Efficacy Scale” Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesidir.Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde Ankara Üniversitesi ve Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi’nden 289 öğrenci (118 erkek, 171 kadın) oluşturmaktadır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum iyiliği değerleri χ2(df=44)= 114.96, p<.001, χ2/df=2.80, RMSEA=.079, CFI=.98, GFI=.93, NFI=.97, NNFI=.97, SRMR=.044’dür.Ayrılma geçerliği için ölçeğin, Yaşam Doyumu Ölçeği ile arasındaki ilişki r=.271, p<.01 olarak bulunmuştur. Ölçeğin bütünü için Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .899, test tekrar test korelasyonu r=.735, p<.01, eşit uzunluk ve eşit olmayan uzunluk Spearman Brown değeri .83 ve Guttman yarı test değeri de .82 olarak bulunmuştur.

  • Austin, D. B. (2006). Building on a Foundation of Strengths. Educational Horizons, 84(3), 176-182.
  • Bakker, A., B., Hetland, J., Olsen, O., K. and Espevik, R. (2018). Daily strengths use and employee well-being: The moderating role of personality. Journal of Occupational and Organizational Psychology , 15, 1-25.
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26.
  • Blanca, M. J., Ferragut, M., Ortiz-Tallo, M. and Bendayan, R. (2018). Life satisfaction and character strengths in Spanish early adolescents. Journal of Happiness Studies, 19, 1247-1260.
  • Buckingham, M. and Clifton, D. (2001). Now, discover your strengths. New York, NY: Free Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Veri Analizi El Kitabı (10.Baskı). Pegem Akademi: Ankara.
  • Connelly, J. (2002). All together now. The Gallup Management Journal, 2(1), 13-18.
  • Craig, S. L. and Furman, E. (2018) Do marginalized youth experience strengths in strengths-based interventions? Journal of Social Service Research, 44(2), 168-179.
  • Crişan, C. and Turda, S. (2015). The connection between the level of career indecision and the perceived self-efficacy on the career decision-making among teenagers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 209, 154 – 160.
  • Çapık, C. (2014). Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizi kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(3), 196-205.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). Yapısal eşitlik modellemesi temel kavramlar, uygulamalar ve programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J. and Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49 (1), 71-75.
  • Doğan, N, Soysal, S. ve Karaman, H. (2017). Aynı örnekleme açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanabilir mi?.Küreselleşen Dünyada Eğitim, 25, 373-400.
  • Douglass, R. P. and Dufy, R. D. (2015). Strengths use and life Satisfaction: A moderated mediation approach. Journal of Happiness Studies, 16, 619-632.
  • Fry, P. and Debats, D. L. (2014). Sources of life strengths appraisal scale: A multidimensional approach to assessing older adults’ perceived sources of life strengths. Journal of Aging Research, 1-15.
  • George, D. and Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Ghielen, S. T. S., Van Woerkom, M. and Meyers, M. C. (2018). Promoting positive outcomes through strengths interventions: A literature review. The Journal of Positive Psychology, 13, 573–585.
  • Gravetter, J. F. and Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences (Fourth Edition). USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Hair, J. F. Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L., Ronald, L., and Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis. (Fifth Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  • Hohn, M. C. (2009). The effects of a strengths-based assessment and development program on first-term Masters of Business Administration students and future academic success (Doctoral dissertation Publication). ProQuest Dissertations and Theses. George Fox University, Newberg: OR.
  • Huck, S. W. (2008). Reading Statistics and Research (Fifth Edition). Addison Wesley Longman: New York.
  • Hutchinson, A. K., Stuart, A. D., and Pretorius, H. G. (2010). Biological contributions to wellbeing: The relationships amongst temperament, character strengths and resilience. SA Journal of Industrial Psychology, 36(2), 1-10.
  • Jones, L. K. (1994). Frank Parsons’ contribution to career counseling. Journal of Career Development, 20, 287–294.
  • Kabakçı, Ö. F. (2013). Karakter güçleri açısından pozitif gençlik gelişiminin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • Kim, E. K., Dowdy, E., Furlong, M. M. and You, S. (2018). Complete mental health screening: Psychological strengths and life satisfaction in Korean students. Child Indicators Research.
  • Kline, T. J. B. (2005). Psychological testing: A practical approach to design and evaluation. Thousand Oaks: Sage Publications Inc.
  • Köker, S. (1991). Normal ve sorunlu ergenlerin yaşam doyumu düzeyinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2008). Meslek danışmanlığı: Kuramlar uygulamalar. Nobel Yayın ve Dağıtım: Ankara.
  • Lam, M. and Santos, A. (2018). The Impact of a College Career Intervention Program on Career Decision Self-Efficacy, Career Indecision, and Decision-Making Difficulties. Journal of Career Assessment, 26(3), 425-444.
  • Lisbona, A., Palaci, F., Salanova, M. and Frese, M. (2018). The effects of work engagement and self efficacy on personal initiative and performance. Psicotheme, 30(1).
  • Littman-Ovadia, H., Lazar-Butbul, V. and Benjamin, B. (2014). Strengths-Based Career Counseling: Overview and Initial Evaluation. Journal of Career Assessment, 22(3), 403-419.
  • Merritt, S., Huber, K. and Bartkoski, T. (2019) Application of signature strengths at work: A dual-level analysis, The Journal of Positive Psychology, 14(1), 113-124.
  • Motlagh, S. E., Amrai, K., Yazdani, M. J., Abderahim, H. A., and Souri, H. (2011).The relationship between self-efficacy and academic achievement in high school students.Procedia Social and Behavioral Sciences, 15,765–768.
  • Munro, B. H. (2005). Statistical Methods For Health Care Research. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, 351-376.
  • Nickerson, A. B., and Fishman, C. (2009). Convergent and divergent validity of the devereux student strengths assessment. Journal of School Psychology Quarterly, 24(1), 48–59.
  • Pallant, J. (2016). Spss Kullanma Kılavuzu. (Çev. Sibel Balcı, Berat Ahi). Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Park, N., Peterson, C., and Seligman, M. P. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 603–619.
  • Peterson, C., and Seligman, M. E. P. (Eds.). (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Peterson, C. (2006). A primer in positive Psychology. New York: Oxford University Press.
  • Pişkin, M. (2011). Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler. İçinde B. Yeşilyaprak (ed.). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya. (s.44 - 74). Ankara: Pegem Akademi.
  • Proctor, C., Tsukayama, E., Wood, A. M., Maltby, J., Eades, J. F., and Linley, P. A. (2011). Strengths Gym: The impact of a character strengths-based intervention on the life satisfaction and well-being of adolescents. The Journal of Positive Psychology, 6(5), 377–388.
  • Quinlan, D., Vella-Brodrick, D. A., Gray, A. and Swain, N. (2018). Teachers Matter: Student Outcomes Following a Strengths Intervention are Mediated by Teacher Strengths Spotting. Journal of Happiness Studies, 19, 1-17.
  • Robitschek, C. and Woodson, J. S. (2006). Vocational Psychology: Using One of Counseling Psychology’s Strengths to Foster Human Strength. The Counseling Psychologist, 34(2), 260-275.
  • Ruch, W., Gander, F., Platt, T. and Hofmann, J. (2018) Team roles: Their relationships to character strengths and job satisfaction, The Journal of Positive Psychology, 13(2), 190-199.
  • Schermelleh-Engel, K. and Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Test of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schreiber J.B., Nora A., Stage F.K., Barlow E.A. and King J. (2006). Reporting structural equation modeling and confirmatory factor analysis results: A review. The Journal of Educational Research, 99(6), 323-38.
  • Shoshani, A. and Slone, M. (2012). Middle School Transition from the Strengths Perspective: Young Adolescents’ Character Strengths, Subjective Well-Being, and School Adjustment. Journal of Happiness Studies, 14, 1163–118.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş. Ekinoks Eğitim: Ankara.
  • The Gallup Organization. (2000). StrengthsFinder Test-Retest Study. Princeton, N.J.: The Gallup Organization.
  • Tsai, C. L., Chaichanasakul, A., Zhao, R., Flores, L. Y., and Lopez, S. (2014). Development and validation of the Strengths Self-Efficacy Scale (SSES). Journal of Career Assessment, 22, 221-232.
  • Usher, E. L., Mamaril, N. A., Li, C., Economy, D. R., and Kennedy, M. S. (2015, June), Sources of Self-Efficacy in Undergraduate Engineering. Paper presented at ASEE Annual Conference & Exposition, Seattle, Washington.
  • Van Woerkom, M. and Meyers, M. C. (2018). Strengthening personal growth: The effects of a strengths intervention on personal growth initiative. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 1-24.
  • Yalalova, Julia and Li, Zhang. (2017). The Impact of Self-Efficacy on Career Satisfaction: Evidence from Russia. Sustainable Development of Science and Education, 2. 141-151.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-7011-5928
Yazar: Cem DÖNMEZOĞULLARI (Sorumlu Yazar)
Kurum: ANKARA ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-8875-7926
Yazar: Serap NAZLI
Kurum: ANKARA ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 27 Ağustos 2019

Bibtex @araştırma makalesi { anemon462822, journal = {Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {}, eissn = {2149-4622}, address = {}, publisher = {Muş Alparslan Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {7}, pages = {257 - 265}, doi = {10.18506/anemon.462822}, title = {Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği}, key = {cite}, author = {DÖNMEZOĞULLARI, Cem and NAZLI, Serap} }
APA DÖNMEZOĞULLARI, C , NAZLI, S . (2019). Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 (4) , 257-265 . DOI: 10.18506/anemon.462822
MLA DÖNMEZOĞULLARI, C , NAZLI, S . "Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 (2019 ): 257-265 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/anemon/issue/48060/462822>
Chicago DÖNMEZOĞULLARI, C , NAZLI, S . "Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 (2019 ): 257-265
RIS TY - JOUR T1 - Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği AU - Cem DÖNMEZOĞULLARI , Serap NAZLI Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.18506/anemon.462822 DO - 10.18506/anemon.462822 T2 - Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 257 EP - 265 VL - 7 IS - 4 SN - -2149-4622 M3 - doi: 10.18506/anemon.462822 UR - https://doi.org/10.18506/anemon.462822 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği %A Cem DÖNMEZOĞULLARI , Serap NAZLI %T Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği %D 2019 %J Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi %P -2149-4622 %V 7 %N 4 %R doi: 10.18506/anemon.462822 %U 10.18506/anemon.462822
ISNAD DÖNMEZOĞULLARI, Cem , NAZLI, Serap . "Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 / 4 (Ağustos 2019): 257-265 . https://doi.org/10.18506/anemon.462822
AMA DÖNMEZOĞULLARI C , NAZLI S . Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 7(4): 257-265.
Vancouver DÖNMEZOĞULLARI C , NAZLI S . Güçlü Yönler Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 7(4): 265-257.