Businesses present the information produced as a result of their
activities by reports to interested parties. These information is both
financial and non-financial. Financial information is presented in the
financial statements through the accounting information system. Non-financial
information is communicated through corporate reports. This situation leads to
the acquisition of financial and non-financial information from different
sources for those who use this information. The aim of this study is to explain
the integrated reporting by analyzing the reports published by the
companies. In accordance with this
purpose, after theoretically explaining the integrated reporting concept, the
integrated reports of the 50 businesses in the world's largest 500 businesses
published by Fortune magazine in 2016 have been analyzed by content analysis
which is one of the qualitative analysis methods. While the integrated reports
provide information on the complete content more explanations are given about
the corporate overview and the external environment.
Financial Information Nonfinancial Information Integrated Reporting
İşletmeler,
faaliyetleri sonucunda ürettikleri bilgileri raporlar aracılığıyla ilgi
duyanlara sunmaktadır. Bu bilgiler, hem finansal hem de finansal olmayan
niteliktedir. Finansal bilgiler, muhasebe bilgi sistemi vasıtasıyla mali
tablolarda sunulmaktadır. Finansal olmayan bilgiler ise kurumsal raporlar
aracılığıyla iletilmektedir. Bu durum üretilen bilgileri kullanan kesimlerin,
finansal ve finansal olmayan bilgileri farklı kaynaklardan sağlamalarına neden
olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, entegre raporlamayı, işletmelerin
yayınladıkları raporları analiz ederek açıklamaktır. Bu amaç doğrultusunda
entegre raporlama kavramı teorik olarak açıklandıktan sonra Fortune dergisinin
yayınladığı 2016 yılı dünyanın en büyük 500 İşletme içinde yer alan 50 işletmenin
entegre raporları nitel analiz yöntemlerinden içerik analizine tabi
tutulmuştur. Araştırma sonucunda, raporlarda içerik ögelerinin tamamına ilişkin
bilgi sunulurken, kurumsal genel görünüm ve dış çevre konusunda daha fazla
açıklama yapıldığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 5 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.