Considering in terms of the business science;
product output in the banking sector is service and it is important how service
is perceived by customers. Therefore, it is necessary for banks to consider the
customer satisfaction and enhance their services with dissatisfaction. Services
expected by customers from bank and also perceived by them were determined as evaluation
criteria and the banks carrying on business in Aydin were also listed as
alternatives to be used in the application. Significances (weights) of customer
expectations were determined with SWARA (Step-Wise Weight Assessment Ratio Analysis) method, which is among multi-criteria decision making methods,
using the data acquired from the subjective evaluations of firm managers who
were also bank customers. Then, each alternative bank was evaluated with MOORA
(Multi Objective Optimization on basis of Ratio
Analysis) method with the help of the data acquired as a
result of a questionnaire that was also applied to the firm managers based on
the significances of criteria.
Corporate Bank Customers Customers’ Expectations SWARA Method MOORA Method
İşletme bilimi açısından bakıldığında bankacılık
sektöründe ürün çıktısı hizmettir ve hizmetin müşteri nezdinde ne şekilde
algılandığı önem arz etmektedir. Bu sebepten bankaların müşteri memnuniyetini
göz önünde bulundurarak memnuniyetsizlik durumu oluşan hizmetlerini
iyileştirmeleri gerekmektedir. Çalışmada müşterilerin bankadan beklentileri ve
algılanan servis hizmetleri değerlendirme kriterleri olarak; Aydın’da faaliyet
gösteren bankalar ise ele alınacak alternatifler olarak belirlenmiştir. Müşteri
beklentilerinin önem dereceleri (ağırlıkları) banka müşterisi olan firma
yöneticilerinin öznel değerlendirmeleri ile elde edilen veriler kullanılarak çok
kriterli karar verme yöntemlerinden SWARA yöntemi ile elde edilmiştir. Daha
sonra kriterlere ait önem düzeyleri de dikkate alınarak yine firma yöneticileri
ile yapılan anket sonrasında elde edilen veriler yardımıyla her bir alternatif
bankanın MOORA yöntemi ile değerlendirilmesi sağlanmıştır.
Kurumsal Banka Müşterileri Müşteri Beklentileri SWARA Yöntemi MOORA Yöntemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 17 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 6 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.