Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İletişimsel Etkisi Bağlamında Mezartaşı Fotoğrafları

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 895 - 902, 15.06.2020

Öz

Ölen bir kişinin mezar yerinin belirlenmesi ve mezar yerinin yok olmaması amacıyla mezarların baş kısmına dikilen mezar taşları çeşitli anlamlar sunarlar. Mezar taşlarının üzerinde yer alan kimlik belirteçleri, semboller, yazılar ve görseller çeşitli mesajları insanlara aktarırlar. Mezar taşları üzerlerinde barındırdıkları kitabe ve tarih bakımından ele alındığında ise bunların tarihi belgeler olduğu kesindir. Ülkemizde mezar taşları ile ilgili çeşitli araştırmalar yapılmakta veya geçmiş yıllara ait çalışmalar yayımlanmaktadır. Bu araştırma ve çalışmalar genellikle geçmiş kültürlerin tarihi ve sanatı hakkında incelemeler sunan değerlendirmelerdir. Ancak güncel mezartaşı örnekleri de incelemeye alınması gereken önemli kültürel ve iletişimsel öğelerdir. Mezar taşlarına eklemlenen fotoğraflarla elde edilen mezartaşı fotoğraflarının insanlar üzerinde iletişimsel bir etki oluşturduğu düşünülmektedir. Bu çalışma mezartaşı fotoğraflarını iletişimsel yönüyle ele almaya çalışmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, A.S.(2017). “Taşlar Konuşur”: Türk Mezar Taşlarının Biçim Dili. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 6(3), 923-1937.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida Fotoğraf Üzerine Düşünceler. Reha Akçakaya(Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Barthes, R. (1982). Image, Music, Text. Stephen Heath(Tr.). London: Fontana Press. Bate, D. (2013). Fotoğraf Anahtar Kavramlar. Bahar Şimşek(Çev.). Ankara: De Ki Basım Yayım. Baudrillard, J.(2016). Kötülüğün Şeffaflığı Aşırı Fenomenler Üzerine Bir Deneme. Işık Ergüden(Çev.). İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J.(2012). Neden Her Şey Hala Yok Olup Gitmedi. Oğuz Adanır(Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, J.(2011). Tekil Nesneler Mimarlık Felsefe. Aziz Ufuk Kılıç(Çev.). İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Benjamin, W. (1969). Illuminations. Harry Zohn(Tr.). Newyork: Shocken Books.
  • Berger, J.(2017). Bir Fotoğrafı Anlamak. Geoff Dyer(Haz. ve Sun.). Beril Eyüboğlu(Çev). İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Berk. O.(2018). 1.Uluslararası Türk-İslam Mezar Taşları Kongresi Bildiri Kitabı İçinde: Osmanlı Mezartaşı Kitâbelerinde Başlıklar ve Anlamları. M.Duranlı, R.K. Haykıran, G. K.Demir(Ed.). (s.116-123). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Carroll, N.(2018). Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde: Scott Walden(Der.). Film Yıldızlarıyla İlgili Sorun. Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.293-311).İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Çağlar, İ.M.(2018).1.Uluslararası Türk-İslam Mezar Taşları Kongresi Bildiri Kitabı İçinde: Mezartaşlarının Göç ve İskan Tarihi Araştırmalarında Yardımcı Kaynak Olarak Kullanımı: Karkın ve Çobanisa Örneği. M.Duranlı, R.K.Haykıran, G.K. Demir(Ed.). (s.161-173). Aydın: Adan Menderes Üniversitesi.
  • Değirmenci K.(2016). Fotoğrafın İmgeleri Temsil, Gerçeklik ve Dijital Çağda Fotoğraf, İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Freeland, C. (2018). Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde: Scott Walden(Der.). Fotoğraflar ve İkonalar. Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.69-91).İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Linkman A. (2011), Photography and Death, London: Reaktion Books.
  • Maynard, P.(1983), The Secular Icon: Photography and the Functions of Images, Journal of Aesthetics and Critism, 42(2), 155-169.
  • Meskin, A. , Cohen, J.(2018). Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde: Scott Walden(Der.). Kanıt Olarak Fotoğraf, Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.93-113). İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları
  • Metz, C.(1990), The Critical Image in: Photography and Fetish, C. Squires(Ed.), (s.155-164). London: Lawrence &Wishart.
  • Ökten, A.İ.(2011). Fotoğraf Yazıları. Ankara: Alter Yayıncılık.
  • Ökten, A.İ. (2013). Fotoğrafın Eleştirel Gücü Fotoğraf Yazıları-2. Ankara: Alter Yayıncılık. Sili, T. (1996). Taşların Dili, Bilig-2 Dergisi içinde, Yaz(1996).
  • Leslie, E.(2019). Walter Benjamin Fotoğraf Yazıları. Burcu Halaç, Tevfik Turan(Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Palalı, A.T.(2017). Kış Bahçesinden Fotoğrafa(Bir Roland Barthes Yolculuğu). İstanbul: Altıkırkbeşyayınları.
  • Price, M. (2014). Fotoğraf Çerçevedeki Gizem Ayşenaz Koş, Kubilay Koş(Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rosengarten, R. (2015).‘ … and death I think is no parenthesis’: the aged, the ill and the dying in contemporary photographic practice, in Crtical Arts29(sup)1, December, 529-608
  • Sartre, J. P.(2010). The Imaginary: A Phenomenological Psychology of the Imagination, Jonathan Webber(Tr.), Newyork and London: Rotledge.
  • (Aynı eser: Çevrimiçi:https://epdf.pub/the-imaginary-a-phenomenological-psychology-of-the imagination.html Erişim tarihi: 17.06.2019)
  • Scruton, R.(2018) Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde, Scott Walden(Der.). Fotoğraf ve Temsil, Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.169-198). İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • S. Allan(1996). The Contest of Meaning in: Richard Bolton(Ed.). The Body&The Archive. London: MIT Press.
  • Sontag, S. (2011), Fotoğraf Üzerine, Osman Akınhay(Çev). İstanbul: Agora Kitaplığı. Tagg, J.(1988). The Burden of Representation Essays on Photographies and Histories, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Walton, K. L.(2018), Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde: Scott Walden(Der.). Geçirgen Fotoğraflar: Fotoğrafik Gerçekliğin Doğası Üzerine. Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.29-67). İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları
  • Walton K.L.(1984), Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism, in Critical Inquiry, 11(2), 246-277.

Gravestone Photos in The Context of Communicational Effect

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 895 - 902, 15.06.2020

Öz

Gravestones planted in the head of graves represent various special meanings to define the grave place for the people and also not to lose it. Identity indicators, symbols, writings and images on the gravestones transfer various messages to the people. It is a certain fact that these are historical documents when they are considered in terms of epitaph and history they contain. In our country, various researches on gravestones have been done and studies in the last years have been published. These researches and studies are generally evaluations presenting researches about the history and art of past cultures. However, current gravestones samples are significant cultural and communicational items that have to be studied. It is certain that gravestone photos that were made up by adding photos will have communicational effects on people. This study tried to discuss gravestone photos in terms of the communicational aspect.

Kaynakça

  • Arslan, A.S.(2017). “Taşlar Konuşur”: Türk Mezar Taşlarının Biçim Dili. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 6(3), 923-1937.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida Fotoğraf Üzerine Düşünceler. Reha Akçakaya(Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Barthes, R. (1982). Image, Music, Text. Stephen Heath(Tr.). London: Fontana Press. Bate, D. (2013). Fotoğraf Anahtar Kavramlar. Bahar Şimşek(Çev.). Ankara: De Ki Basım Yayım. Baudrillard, J.(2016). Kötülüğün Şeffaflığı Aşırı Fenomenler Üzerine Bir Deneme. Işık Ergüden(Çev.). İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J.(2012). Neden Her Şey Hala Yok Olup Gitmedi. Oğuz Adanır(Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, J.(2011). Tekil Nesneler Mimarlık Felsefe. Aziz Ufuk Kılıç(Çev.). İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Benjamin, W. (1969). Illuminations. Harry Zohn(Tr.). Newyork: Shocken Books.
  • Berger, J.(2017). Bir Fotoğrafı Anlamak. Geoff Dyer(Haz. ve Sun.). Beril Eyüboğlu(Çev). İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Berk. O.(2018). 1.Uluslararası Türk-İslam Mezar Taşları Kongresi Bildiri Kitabı İçinde: Osmanlı Mezartaşı Kitâbelerinde Başlıklar ve Anlamları. M.Duranlı, R.K. Haykıran, G. K.Demir(Ed.). (s.116-123). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Carroll, N.(2018). Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde: Scott Walden(Der.). Film Yıldızlarıyla İlgili Sorun. Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.293-311).İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Çağlar, İ.M.(2018).1.Uluslararası Türk-İslam Mezar Taşları Kongresi Bildiri Kitabı İçinde: Mezartaşlarının Göç ve İskan Tarihi Araştırmalarında Yardımcı Kaynak Olarak Kullanımı: Karkın ve Çobanisa Örneği. M.Duranlı, R.K.Haykıran, G.K. Demir(Ed.). (s.161-173). Aydın: Adan Menderes Üniversitesi.
  • Değirmenci K.(2016). Fotoğrafın İmgeleri Temsil, Gerçeklik ve Dijital Çağda Fotoğraf, İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Freeland, C. (2018). Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde: Scott Walden(Der.). Fotoğraflar ve İkonalar. Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.69-91).İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Linkman A. (2011), Photography and Death, London: Reaktion Books.
  • Maynard, P.(1983), The Secular Icon: Photography and the Functions of Images, Journal of Aesthetics and Critism, 42(2), 155-169.
  • Meskin, A. , Cohen, J.(2018). Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde: Scott Walden(Der.). Kanıt Olarak Fotoğraf, Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.93-113). İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları
  • Metz, C.(1990), The Critical Image in: Photography and Fetish, C. Squires(Ed.), (s.155-164). London: Lawrence &Wishart.
  • Ökten, A.İ.(2011). Fotoğraf Yazıları. Ankara: Alter Yayıncılık.
  • Ökten, A.İ. (2013). Fotoğrafın Eleştirel Gücü Fotoğraf Yazıları-2. Ankara: Alter Yayıncılık. Sili, T. (1996). Taşların Dili, Bilig-2 Dergisi içinde, Yaz(1996).
  • Leslie, E.(2019). Walter Benjamin Fotoğraf Yazıları. Burcu Halaç, Tevfik Turan(Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Palalı, A.T.(2017). Kış Bahçesinden Fotoğrafa(Bir Roland Barthes Yolculuğu). İstanbul: Altıkırkbeşyayınları.
  • Price, M. (2014). Fotoğraf Çerçevedeki Gizem Ayşenaz Koş, Kubilay Koş(Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rosengarten, R. (2015).‘ … and death I think is no parenthesis’: the aged, the ill and the dying in contemporary photographic practice, in Crtical Arts29(sup)1, December, 529-608
  • Sartre, J. P.(2010). The Imaginary: A Phenomenological Psychology of the Imagination, Jonathan Webber(Tr.), Newyork and London: Rotledge.
  • (Aynı eser: Çevrimiçi:https://epdf.pub/the-imaginary-a-phenomenological-psychology-of-the imagination.html Erişim tarihi: 17.06.2019)
  • Scruton, R.(2018) Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde, Scott Walden(Der.). Fotoğraf ve Temsil, Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.169-198). İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • S. Allan(1996). The Contest of Meaning in: Richard Bolton(Ed.). The Body&The Archive. London: MIT Press.
  • Sontag, S. (2011), Fotoğraf Üzerine, Osman Akınhay(Çev). İstanbul: Agora Kitaplığı. Tagg, J.(1988). The Burden of Representation Essays on Photographies and Histories, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Walton, K. L.(2018), Fotoğraf Felsefesi(Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler) İçinde: Scott Walden(Der.). Geçirgen Fotoğraflar: Fotoğrafik Gerçekliğin Doğası Üzerine. Aylin Ünal, Hüseyin Yılmaz(Çev.). (s.29-67). İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları
  • Walton K.L.(1984), Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism, in Critical Inquiry, 11(2), 246-277.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ülhak Çimen 0000-0002-7307-4874

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Kabul Tarihi 5 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çimen, Ü. (2020). İletişimsel Etkisi Bağlamında Mezartaşı Fotoğrafları. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 895-902. https://doi.org/10.18506/anemon.669286

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.