Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Postgraduate Theses in Turkey within the Scope of Social Enterprise/Entrepreneur/Entrepreneurship: A Bibliometric Analysis

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 961 - 979, 30.08.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.1096694

Öz

Social entrepreneurship is the process of creating social impact using innovative ways to solve social problems. The effect created can ultimately create social value that enables lasting and fundamental changes. There is currently no holistic research in the form of bibliometric analysis on social enterprise/entrepreneur/entrepreneurship in the Turkish literature and the primary aim of this study is to create a bibliometric profile of postgraduate theses in this field. Within the scope of the study, theses prepared in the National Thesis Center on social entrepreneurship were scanned and a total of 80 postgraduate theses produced between 2008-2022 were accessed. The theses were examined according to the parameters “publication year”, “thesis type”, “university”, “institute”, “department”, “keywords”, “publication language”, “research subject”, “research type”, “study group/sample”, “data collection tool”. The findings show that most of the theses were prepared in 2019 and that most are at master's level at Marmara University, Institute of Social Sciences, Department of Business Administration and are in Turkish. The most studied topics are the relationship between leadership/personality traits and social entrepreneurship and social impact/value/development/change. The most frequently used keyword is “social entrepreneurship”, and the most used sample is social entrepreneurs. The qualitative research type was mostly used in the theses. The most frequently used data collection tool is the questionnaire. It is expected that this study will contribute to the related literature and researchers who will work on this subject. In future studies, it is recommended to compare studies on social entrepreneurship by examining different databases such as books, journals, articles, and papers.

Kaynakça

  • Aghion, P.; Antonin, C. & Bunel, S. (2021). The power of creative destruction “Economic Upheaval and the Wealth of Nations”. ABD: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Akkocaoğlu, S. (2019). A comprehensive bibliometric analysis of documents of organization theories on social entrepreneurship (Master’s thesis). Atılım University Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Akyar, D. & Sarıkaya, R. (2020). Türkiye’deki girişimcilik kavramına yönelik eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 979-1018.
  • Aslan, G.; Araza, A. & Bulut, Ç. (2012). Sosyal girişimciliğin kavramsal çerçevesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 7(2), 69-88.
  • Bandinelli, C. (2017). Social entrepreneurship: Sociality, ethics and politics (PhD thesis). University of London Centre for Cultural Studies Goldsmihts, London.
  • Beugre, C. (2017). Social entrepreneurship “Managing the creation of social value”. New York and London: Routledge.
  • Bornstein, D. & Davis, S. (2010). Social entrepreneurship: What everyone needs to know. USA: Oxford University Press.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. & Çetin, A. (2016). Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi’nin bibliyometrik analizi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11(2), 229-263.
  • Dees, J.G. (2001). The meaning of “Social entrepreneurship”. Draft Paper. http://www.fuqua.duke.edu/centers/case/documents/dees_SE.pdf
  • Demir, E. (2022). Yerel yazındaki girişimcilik makalelerinin bibliyometrik analizi: 2015-2020 yılları aralığı (Yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Deveciyan, M.T.; Korkorer, S. & Çetin, C. (2021). Etik girişimcilik alanında yapılmış ulusal ve uluslararası çalışmaların bibliyometrik analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(3), 2455-2472.
  • Durak, H.; Gürler, G. & Öztürk, O. (2021). Engelli girişimciliği literatürünün bibliyometrik analizi: Genel bir değerlendirme. H. Karadal; M. Saygın & M. Şahin Karadal (Ed.), 6. EMI Entrepreneurship Social Science Congress içinde (277-293). Aksaray: Dilkur Academy.
  • Erdem, A.T. (2017). Kurumsal girişimcilik üzerine yapılan çalışmaların içerik analizi yöntemiyle incelenmesi. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 1, 1-8.
  • Işık, C.; Günlü Küçükaltan, E.; Kaygalak Çelebi, S.; Çalkın, Ö.; Enser, İ. & Çelik, A. (2019). Turizm ve girişimcilik alanında yapılmış çalışmaların bibliyometrik analizi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 119-149.
  • Karadal, H.; Duman, N. & Saygın, M. (2017). Girişimcilik yazını: Türkiye’deki lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. International Journal of Economics and Administrative Studies, 16. UİK Özel Sayısı, 137-148.
  • Kılıç, A.; Oflaz, M.; Acun, A. & Avcıkurt, C. (2017). Girişimcilik konulu lisansüstü tezlere yönelik bibliyometrik bir analiz. Ş. Sakarya; M. Biniş; S. Kara & İ.M. Bicil (Ed.), 8th International Congress on Entrepreneurship “Local, Regional and Global Dynamics of Entrepreneurship” içinde (683-694). Balıkesir: Balıkesir Üniversity.
  • Köroğlu, S.A. (2015). Literatür taraması üzerine notlar ve bir tarama tekniği. GiDB DERGi, 1, 61-69.
  • Maksudunov, A. (2016). Girişimcilik kongresinin bildiri kitaplarında yer alan araştırmaların içerik analizi ve genel değerlendirmesi. Manas Journal of Social Studies, 5(5), 75-86.
  • Müftügil Yalçın, S. (2015). Türkiye’de sosyal girişimcilik Koç Üniversitesi öğrencileri gözünden. Türkiye: KUSİF.
  • Nicholls, A. & Cho, A.H. (2006). Social Entrepreneurship: The Structuration of a Field. Alex Nicholls (Ed.), Social Entrepreneurship New Models of Sustainable Social Change içinde (99-118). New York: Oxford University Press.
  • Özer Çaylan, D. (2014). Stratejik girişimcilik alanına ilişkin bibliyometrik bir değerlendirme. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 3(2), 61-80.
  • Schumpeter, J.A. (2000). Entrepreneurship as innovation. University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship. https://ssrn.com/abstract=1512266
  • Sullivan Mort, G.M.; Werawardena, J. & Carnegie, K. (2003). Social entrepreneurship: Towards conceptualisation. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 8(1), 76–88.
  • Tan, W.L.; Williams, J. & Tan, T.M. (2005). Defining the ‘social’ in ‘social entrepreneurship’: Altruism and entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 353–365.
  • Tepe Küçükoğlu, M. & Berber, Ş. (2018). Girişimcilik ve yenilik: Türkiye’de yayınlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Akademi Sosyal Bilimler Degisi, 5(15), 79-89.
  • Topuz Savaş, A. (2020). Dijital reklamcılık kapsamında Türkiye’de yayınlanmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik profili. Turkish Studies, 15(8), 3807-3832.
  • Yılmaz, F. (2018). İçerik analizi ile 2001-2017 dönemi lisansüstü tezlerinde iç girişimciliğin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(28), 3332-3340.
  • Yumuşak, T. (2019). Kadın girişimciliğin bibliyometrik durum analizi. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 5(3), 182- 192.
  • Zan, B.U. (2019). Doğrudan atıf, ortak atıf ve bibliyografik eşleşme yaklaşımlarına dayalı olarak araştırma alanlarının değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 501-516.

Sosyal Girişim/ci/lik Kapsamında Türkiye’deki Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi: Bibliyometrik Analiz

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 961 - 979, 30.08.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.1096694

Öz

Sosyal girişimcilik, sosyal sorunların çözümünde inovatif yollar kullanarak sosyal etki yaratma sürecidir. Yaratılan etki nihayetinde kalıcı ve köklü değişimleri sağlayan sosyal değer oluşturabilir. Bu çalışmanın temel amacı, ulusal alanyazında sosyal girişim, sosyal girişimci ve sosyal girişimcilik konularında bibliyometrik analiz biçiminde yapılan bütüncül bir çalışmayla karşılaşılmadığı gerekçesiyle, sosyal girişim/ci/lik konusunda yayımlanmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik profilinin çıkarılmasıdır. Çalışma kapsamında Ulusal Tez Merkezi’nde sosyal girişim/ci/lik konusunda hazırlanmış tezler taranmış, 2008-2022 yılları arasında toplam 80 adet lisansüstü teze ulaşılmıştır. Tezler, “yayın yılı”, “tez türü”, “üniversite”, “enstitü”, “anabilim dalı”, “anahtar kelimeler”, “yayın dili”, “araştırma konusu”, “araştırma türü”, “çalışma grubu/örneklem”, “veri toplama aracı” parametrelerine göre incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre en fazla tez 2019 yılında hazırlanmıştır. Bu alanda çoğunlukla yüksek lisans düzeyinde, Marmara Üniversitesi’nde, Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde, İşletme Ana Bilim Dalı’nda ve Türkçe olarak çalışılmıştır. En çok çalışılan konular liderlik/kişilik özelliklerinin sosyal girişimcilikle ilişkisi ve sosyal etki/değer/gelişim/değişim konularıdır. En sık kullanılan anahtar kelime “sosyal girişimcilik”, en çok kullanılan örneklem ise sosyal girişimcilerdir. Tezlerde çoğunlukla nitel araştırma türü kullanılmıştır. En sık kullanılan veri toplama aracı ise ankettir. Bu çalışmanın konuyla ilgili alanyazına ve bu konuda çalışacak olan araştırmacılara katkı sağlaması beklenmektedir. Gelecek çalışmalarda sosyal girişim/ci/lik konusunda kitap, dergi, makale, bildiri gibi farklı veri tabanlarındaki çalışmaların da incelenerek karşılaştırma yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aghion, P.; Antonin, C. & Bunel, S. (2021). The power of creative destruction “Economic Upheaval and the Wealth of Nations”. ABD: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Akkocaoğlu, S. (2019). A comprehensive bibliometric analysis of documents of organization theories on social entrepreneurship (Master’s thesis). Atılım University Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Akyar, D. & Sarıkaya, R. (2020). Türkiye’deki girişimcilik kavramına yönelik eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 979-1018.
  • Aslan, G.; Araza, A. & Bulut, Ç. (2012). Sosyal girişimciliğin kavramsal çerçevesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 7(2), 69-88.
  • Bandinelli, C. (2017). Social entrepreneurship: Sociality, ethics and politics (PhD thesis). University of London Centre for Cultural Studies Goldsmihts, London.
  • Beugre, C. (2017). Social entrepreneurship “Managing the creation of social value”. New York and London: Routledge.
  • Bornstein, D. & Davis, S. (2010). Social entrepreneurship: What everyone needs to know. USA: Oxford University Press.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. & Çetin, A. (2016). Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi’nin bibliyometrik analizi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11(2), 229-263.
  • Dees, J.G. (2001). The meaning of “Social entrepreneurship”. Draft Paper. http://www.fuqua.duke.edu/centers/case/documents/dees_SE.pdf
  • Demir, E. (2022). Yerel yazındaki girişimcilik makalelerinin bibliyometrik analizi: 2015-2020 yılları aralığı (Yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Deveciyan, M.T.; Korkorer, S. & Çetin, C. (2021). Etik girişimcilik alanında yapılmış ulusal ve uluslararası çalışmaların bibliyometrik analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(3), 2455-2472.
  • Durak, H.; Gürler, G. & Öztürk, O. (2021). Engelli girişimciliği literatürünün bibliyometrik analizi: Genel bir değerlendirme. H. Karadal; M. Saygın & M. Şahin Karadal (Ed.), 6. EMI Entrepreneurship Social Science Congress içinde (277-293). Aksaray: Dilkur Academy.
  • Erdem, A.T. (2017). Kurumsal girişimcilik üzerine yapılan çalışmaların içerik analizi yöntemiyle incelenmesi. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 1, 1-8.
  • Işık, C.; Günlü Küçükaltan, E.; Kaygalak Çelebi, S.; Çalkın, Ö.; Enser, İ. & Çelik, A. (2019). Turizm ve girişimcilik alanında yapılmış çalışmaların bibliyometrik analizi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 119-149.
  • Karadal, H.; Duman, N. & Saygın, M. (2017). Girişimcilik yazını: Türkiye’deki lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. International Journal of Economics and Administrative Studies, 16. UİK Özel Sayısı, 137-148.
  • Kılıç, A.; Oflaz, M.; Acun, A. & Avcıkurt, C. (2017). Girişimcilik konulu lisansüstü tezlere yönelik bibliyometrik bir analiz. Ş. Sakarya; M. Biniş; S. Kara & İ.M. Bicil (Ed.), 8th International Congress on Entrepreneurship “Local, Regional and Global Dynamics of Entrepreneurship” içinde (683-694). Balıkesir: Balıkesir Üniversity.
  • Köroğlu, S.A. (2015). Literatür taraması üzerine notlar ve bir tarama tekniği. GiDB DERGi, 1, 61-69.
  • Maksudunov, A. (2016). Girişimcilik kongresinin bildiri kitaplarında yer alan araştırmaların içerik analizi ve genel değerlendirmesi. Manas Journal of Social Studies, 5(5), 75-86.
  • Müftügil Yalçın, S. (2015). Türkiye’de sosyal girişimcilik Koç Üniversitesi öğrencileri gözünden. Türkiye: KUSİF.
  • Nicholls, A. & Cho, A.H. (2006). Social Entrepreneurship: The Structuration of a Field. Alex Nicholls (Ed.), Social Entrepreneurship New Models of Sustainable Social Change içinde (99-118). New York: Oxford University Press.
  • Özer Çaylan, D. (2014). Stratejik girişimcilik alanına ilişkin bibliyometrik bir değerlendirme. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 3(2), 61-80.
  • Schumpeter, J.A. (2000). Entrepreneurship as innovation. University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship. https://ssrn.com/abstract=1512266
  • Sullivan Mort, G.M.; Werawardena, J. & Carnegie, K. (2003). Social entrepreneurship: Towards conceptualisation. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 8(1), 76–88.
  • Tan, W.L.; Williams, J. & Tan, T.M. (2005). Defining the ‘social’ in ‘social entrepreneurship’: Altruism and entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 353–365.
  • Tepe Küçükoğlu, M. & Berber, Ş. (2018). Girişimcilik ve yenilik: Türkiye’de yayınlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Akademi Sosyal Bilimler Degisi, 5(15), 79-89.
  • Topuz Savaş, A. (2020). Dijital reklamcılık kapsamında Türkiye’de yayınlanmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik profili. Turkish Studies, 15(8), 3807-3832.
  • Yılmaz, F. (2018). İçerik analizi ile 2001-2017 dönemi lisansüstü tezlerinde iç girişimciliğin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(28), 3332-3340.
  • Yumuşak, T. (2019). Kadın girişimciliğin bibliyometrik durum analizi. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 5(3), 182- 192.
  • Zan, B.U. (2019). Doğrudan atıf, ortak atıf ve bibliyografik eşleşme yaklaşımlarına dayalı olarak araştırma alanlarının değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 501-516.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gözde Genç 0000-0003-0520-5593

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 25 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Genç, G. (2022). Examination of Postgraduate Theses in Turkey within the Scope of Social Enterprise/Entrepreneur/Entrepreneurship: A Bibliometric Analysis. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 961-979. https://doi.org/10.18506/anemon.1096694

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.