Amaç: Bu araştırma öğrencilerin yaz okulu hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amacıyla, tanımlayıcı türde yapıldı. Yöntem: Araştırmanın örneklemini İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde 2016-2017 eğitimöğretim yılında yaz okulunda öğrenim gören 149 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından oluşturulan soru formu kullanıldı. Elde edilen verilerin analizi bilgisayar ortamında frekans, yüzdelik ve ki-kare testi kullanılarak yapıldı. Bulgular: Araştırmada öğrencilerin %53.0’ü erken mezun olabilmek, %25.5’i alttan dersinin olması nedeni ile yaz okulunu tercih etmiştir. Öğrencilerin yaz okuluna ilişkin görüşleri incelendiğinde; %96.6’sı yaz okulunun olması gerektiğini, %74.5’i de yaz okulunda geçme notlarının adaletli olduğunu belirtmiştir. Ayrıca öğrencilerin %81.9’unun yaz okulunda az öğrenci olduğu için teorik ve pratik uygulamalarda kendilerini ifade etme şansını bulabildiği, %80.5’inin uygulamalarda daha verimli olduğu, %77.2’sinin uygulamadaki eksiklerini telafi etme şansı elde ettiği ve %70.5’inin yaz okulunda daha istekli ders çalıştığı belirlenmiştir. Öğrencilerin yaz okulunun açılmasını isteme durumları ile ekonomik durumları arasındaki ilişki de istatistiksel olarak önemli bulunmuştur p
Aim: This research was done in a descriptive type to determine students' views on summer school. Method: The sample of the research was consisted 149 students studying in the summer school in 2016-2017 education year of Nursing Department of Health Sciences Faculty of Inönü University. The question form created by the researchers was used to collect the data. Analysis of the obtained data was performed by using frequency, percentage and chi-square test in computer environment. Results: The summer school was chosen by 53.0% of the students for early graduation and the 25.5% of students because of the fact that they had lessons from last year. When students' opinions about summer school are examined; 96.6% stated that they should be summer school, and 74.5% stated that the passing grades in the summer school are fair. It was also found that 81.9% of the students had a chance to express themselves in the theoretical and practical applications owing to fewer students in the summer school, 80.5% were more efficient in practice, 77.2% had the chance to compensate for the shortcomings in practice and 70.5% studied more willingly in summer school. The relationship between the students' desire to open summer school and their economic situation is also statistically significant as well. Conclusion: With this research, it was determined that of the summer school provides positive contributions to the nursing students, they are able to find chance to express themselves better, they study more willingly and summer school request rate of the students with poor economic status are lower than the others
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |