Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 16 - 42, 23.06.2024

Öz

II. Dünya savaşından sonra Türkiye’den Avrupa’ya doğru başlayan işçi göçü neticesinde Türkler Avrupa’da çalışmaya ve oraya yerleşmeye başlamış, yabancılarla aralarında başlayan bu iş birlikteliği, onların yabancılarla ilişki kurmasına, arkadaş olmasına ve neticesinde onlarla evlilikler yapmalarına neden olmuştur. Özellikle Türklerin yoğun yaşadığı Almanya’da bu karma evlilikler oldukça fazla bir şekilde görülmektedir. Araştırmanın amacı; Almanya’da her geçen yıl artış gösteren Türk-Alman karma evliliklerinde çocukların sosyopsikolojik çevresi hakkında bir çerçeve sunmak ve bu çiftlerin sosyopsikolojik özelliklerinin ortaya çıkarılarak karma evlilik yapmış ailelere verilecek din eğitimi hakkında bir farkındalık oluşturmaktır. Hedef kitleye uygun aileler kartopu yöntemi ile bulunmuş, Müslüman Türk ile Hıristiyan Alman olan eşlerden oluşan 12 karma aile ile mülakat yapılmıştır. Yapılan görüşmelerde iki dinli, iki dilli ve iki kültürlü olan bu karma aileler, birbirlerinden ve çocuklarından ahlâk temelli, iyi insan temelli bir beklenti içinde olduklarını, her iki dinin ve kültürün güzel taraflarını kullandıklarını, ön yargılarının gereksiz olduğunu, birbirlerinin tercih ve kararlarına saygı duyduklarını, çocuklarında din konusunda kendi tercihlerini yapana kadar sadece bilgi verdiklerini, din konusunda ve diğer konularda yönlendirme yapmadıklarını ifade etmişlerdir. Sonuç olarak, karma evliliklerden doğan çocukların dil ve din deneyimleri karmaşık bir etkileşim ağına dayanmaktadır. Aile tutumları, çocukların kişisel tercihleri, çevresel etkenler ve devletin din eğitimi politikaları, çocukların büyürken karşılaştıkları dil ve din deneyimlerini şekillendirir.

Kaynakça

  • Arvas, F. B. (2020). Aile, Değerler ve Din: Teorik Bir Yaklaşım. Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 4(1), 199-233.
  • Atar, F. (TDV İslam Ansiklopedisi). Nikah, Cilt 33, s.112.
  • Aydın, M. Z. (2008). Ailede Çocuğun Ahlak Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Baycar, A. (2013). Türk-Alman evliliklerinde dini aidiyetin rolü (Doctoral dissertation, Sakarya Universitesi (Turkey).
  • Baycar, A. (2019). Türk-Alman Evliliklerinde Yaşanılan Problemler ve Başaçıkma Yöntemleri (Dini-Kültürel Farklılıklar Bağlamında). Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD), 21(40), 377-414.
  • Başkurt, İ. (2004). Almanya'da din eğitimi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology.
  • Benbow, H. M. (2015). Marriage in Turkish German Popular Culture: States of Matrimony in the New Millennium. Lexington Books.
  • Canatan, K. (2005). Avrupa’da İslam’ın Gelişimine Sosyolojik Bir Bakış: Süreçler ve Trentler. Avrupa’da İslam.
  • Canatan, K. (2009). Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Demir, R. (2020). Göç ve Göçmenler İle İlgili Türkiye’de Yapılan Din Eğitimi Çalışmaları, R. Demir (Ed.), Çeşitli Açılardan Göç ve Eğitim: Multidisipliner Bir Çalışma içinde (s. 59-82). Ankara: İksad Yayınevi.
  • Deniz, A., & Özgür, E. M. (2013). Antalya'daki Rus gelinler: Göçten evliliğe, evlilikten göçe. İstanbul University Journal of Sociology, 3(27), 151-175.
  • Dodurgalı, A. (2011). Ailede Din Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Doğan, N. (2020). Türk Kırgız Karma Evliliklerinde Çiftlerin Uyumu. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. http://dx.doi.org/10.29228/Joh32655
  • Dönmezer, İ. (2009). Ailede İletişim ve Etkileşim. Ankara: Hagem Yayınları.
  • Erkal, M. (2000). Sosyoloji (Toplumbilimi). İstanbul: Der Yayınları.
  • ER, H. (2008). “Dinler Arası Evlilikler-Problemleri ve Çözüm Önerileri”, I.Din Hizmetleri Sempozyumu 3-4 Kasım 2007, DİB Yayınları, 598-599.
  • Kolcu, A. İ. (2004). Çağdaş Türk Dünyası Edebiyatı. Salkımsöğüt.
  • Kurttekin, F. Karma Evliliklerden Doğan Çocukların Din Eğitimi, Cumhuriyet Üniversitesi SBE, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sivas, 2017, s.24.
  • Sağlam, F. (2006). Türk-Alman örnekleminde karma evli çiftlerin çocuklarındaki dilsel gelişimin üzerine. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 23(1).
  • Sayın, Ö. (Aile Sosyolojisi. Ankara: Doğu-Batı Yayınları)
  • Tarhan, N. (2013). Evlilik Psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Uysal, V. (2006). Geleneksellik-Çağdaşlık Bağlamında Türkiye’de Dindarlık ve Kadın. İstanbul: Dem Yayınları.

Religious Education of Children in Turkisch-German Mixed Marriages

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 16 - 42, 23.06.2024

Öz

As a result of the labor migration from Turkey to Europe after the World War II, Turks began to work in Europe and settle there, and this business cooperation with foreigners caused them to establish relationships with foreigners, become friends and eventually marry them. These mixed marriages are quite common, especially in Germany, where Turks live densely. Purpose of the research; To provide a framework about the sociopsychological environment of children in Muslim-Turkish and Christian-German mixed marriages, which are increasing numerically every year in Germany, and to raise awareness during the religious education to be given to these families by revealing the sociopsychological characteristics of these couples. Families suitable for the target audience were found by the snowball method, and 12 mixed families consisting of Muslim Turkish and Christian German spouses were interviewed. In the interviews, these mixed families, which are bi-religious, bilingual and bicultural, have moral-based, good-person-based expectations from each other and their children, that they use the good aspects of both religions and cultures, that their prejudices are unnecessary, that they respect each other's preferences and decisions, They stated that they only gave information to their children until they made their own choices about religion, and that they did not guide the children on religion or other issues. As a result, the language and religious experiences of children born from mixed marriages are based on a complex network of interactions. Family attitudes, children's personal preferences, environmental factors, and state religious education policies shape the language and religious experiences children encounter while growing up.

Kaynakça

  • Arvas, F. B. (2020). Aile, Değerler ve Din: Teorik Bir Yaklaşım. Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 4(1), 199-233.
  • Atar, F. (TDV İslam Ansiklopedisi). Nikah, Cilt 33, s.112.
  • Aydın, M. Z. (2008). Ailede Çocuğun Ahlak Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Baycar, A. (2013). Türk-Alman evliliklerinde dini aidiyetin rolü (Doctoral dissertation, Sakarya Universitesi (Turkey).
  • Baycar, A. (2019). Türk-Alman Evliliklerinde Yaşanılan Problemler ve Başaçıkma Yöntemleri (Dini-Kültürel Farklılıklar Bağlamında). Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD), 21(40), 377-414.
  • Başkurt, İ. (2004). Almanya'da din eğitimi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology.
  • Benbow, H. M. (2015). Marriage in Turkish German Popular Culture: States of Matrimony in the New Millennium. Lexington Books.
  • Canatan, K. (2005). Avrupa’da İslam’ın Gelişimine Sosyolojik Bir Bakış: Süreçler ve Trentler. Avrupa’da İslam.
  • Canatan, K. (2009). Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Demir, R. (2020). Göç ve Göçmenler İle İlgili Türkiye’de Yapılan Din Eğitimi Çalışmaları, R. Demir (Ed.), Çeşitli Açılardan Göç ve Eğitim: Multidisipliner Bir Çalışma içinde (s. 59-82). Ankara: İksad Yayınevi.
  • Deniz, A., & Özgür, E. M. (2013). Antalya'daki Rus gelinler: Göçten evliliğe, evlilikten göçe. İstanbul University Journal of Sociology, 3(27), 151-175.
  • Dodurgalı, A. (2011). Ailede Din Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Doğan, N. (2020). Türk Kırgız Karma Evliliklerinde Çiftlerin Uyumu. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. http://dx.doi.org/10.29228/Joh32655
  • Dönmezer, İ. (2009). Ailede İletişim ve Etkileşim. Ankara: Hagem Yayınları.
  • Erkal, M. (2000). Sosyoloji (Toplumbilimi). İstanbul: Der Yayınları.
  • ER, H. (2008). “Dinler Arası Evlilikler-Problemleri ve Çözüm Önerileri”, I.Din Hizmetleri Sempozyumu 3-4 Kasım 2007, DİB Yayınları, 598-599.
  • Kolcu, A. İ. (2004). Çağdaş Türk Dünyası Edebiyatı. Salkımsöğüt.
  • Kurttekin, F. Karma Evliliklerden Doğan Çocukların Din Eğitimi, Cumhuriyet Üniversitesi SBE, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sivas, 2017, s.24.
  • Sağlam, F. (2006). Türk-Alman örnekleminde karma evli çiftlerin çocuklarındaki dilsel gelişimin üzerine. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 23(1).
  • Sayın, Ö. (Aile Sosyolojisi. Ankara: Doğu-Batı Yayınları)
  • Tarhan, N. (2013). Evlilik Psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Uysal, V. (2006). Geleneksellik-Çağdaşlık Bağlamında Türkiye’de Dindarlık ve Kadın. İstanbul: Dem Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Sancak 0009-0001-8599-749X

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2024
Kabul Tarihi 18 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sancak, F. (2024). Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi. Antakiyat, 7(1), 16-42.
AMA Sancak F. Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi. Antakiyat. Haziran 2024;7(1):16-42.
Chicago Sancak, Fatih. “Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi”. Antakiyat 7, sy. 1 (Haziran 2024): 16-42.
EndNote Sancak F (01 Haziran 2024) Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi. Antakiyat 7 1 16–42.
IEEE F. Sancak, “Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi”, Antakiyat, c. 7, sy. 1, ss. 16–42, 2024.
ISNAD Sancak, Fatih. “Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi”. Antakiyat 7/1 (Haziran 2024), 16-42.
JAMA Sancak F. Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi. Antakiyat. 2024;7:16–42.
MLA Sancak, Fatih. “Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi”. Antakiyat, c. 7, sy. 1, 2024, ss. 16-42.
Vancouver Sancak F. Türk – Alman Karma Evliliklerinde Çocukların Din Eğitimi. Antakiyat. 2024;7(1):16-42.

Flag Counter