In
this study, inquiry based science laboratory activities for developing pre-service
teachers' science process skills will be presented. The study includes two
activities: Activity 1 is about the mass-density relationship in liquids and
Activity 2 is about finding the density of a solid that has no uniform
geometric shape. It is thought that the activities will be beneficial for teaching
staff, teachers, and researchers in order to provide gaining science process
skills.
Ergül, R., Şimşekli, Y., Çalış, S., Özdilek, Z., Göçmençelebi, Ş., & Şanlı, M. (2011). The effects of inquiry-based science teaching on elementary school students' science process skills and science attitudes. Bulgarian Journal of Science & Education Policy, 5(1), 48-68.
Furtak, E. M. (2006). The problem with answers: An exploration of guided scientific
inquiry teaching. Science Education, 90(3), 453-467.
Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 6(1), 129-144.
Karışan, D., Bilican, K., & Şenler, B. (2016). Yansıtıcı sorgulamaya dayalı laboratuvar etkinliklerinin sınıf öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 123-146.
Koksal, E. A., & Berberoglu, G. (2014). The effect of guided-inquiry instruction on 6th grade Turkish students‘ achievement, science process skills, and attitudes toward science. International Journal of Science Education, 36(1), 66–78.
Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
National Research Council (NRC). (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
Ostlund, K. (1998). What the research says about science process skills. Electronic Journal of Science Education, 2(4), 1-7.
Yager, R. E. & Akçay, H. (2010). The advantages of an inquiry approach for science instruction in middle grades. School Science & Mathematics, 110(1), 5-12.
Bu
çalışmada öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik
sorgulamaya dayalı fen laboratuvarı etkinlikleri sunulacaktır. Çalışma iki
etkinlik içermektedir: Etkinlik 1 sıvılarda kütle-yoğunluk ilişkisiyle,
Etkinlik 2 ise düzgün geometrik şekli olmayan bir katının yoğunluğunu bulma ile
ilgilidir. Etkinliklerin bilimsel süreç becerileri kazandırılması yönünde
öğretim elemanlarına, öğretmenlere ve araştırmacılara faydalı olacağı
düşünülmektedir.
Ergül, R., Şimşekli, Y., Çalış, S., Özdilek, Z., Göçmençelebi, Ş., & Şanlı, M. (2011). The effects of inquiry-based science teaching on elementary school students' science process skills and science attitudes. Bulgarian Journal of Science & Education Policy, 5(1), 48-68.
Furtak, E. M. (2006). The problem with answers: An exploration of guided scientific
inquiry teaching. Science Education, 90(3), 453-467.
Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 6(1), 129-144.
Karışan, D., Bilican, K., & Şenler, B. (2016). Yansıtıcı sorgulamaya dayalı laboratuvar etkinliklerinin sınıf öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 123-146.
Koksal, E. A., & Berberoglu, G. (2014). The effect of guided-inquiry instruction on 6th grade Turkish students‘ achievement, science process skills, and attitudes toward science. International Journal of Science Education, 36(1), 66–78.
Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
National Research Council (NRC). (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
Ostlund, K. (1998). What the research says about science process skills. Electronic Journal of Science Education, 2(4), 1-7.
Yager, R. E. & Akçay, H. (2010). The advantages of an inquiry approach for science instruction in middle grades. School Science & Mathematics, 110(1), 5-12.
Akyol, G., & Taş, Y. (2019). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR ETKİNLİKLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi, 3(1), 65-73. https://doi.org/10.35346/aod.582228
AMA
Akyol G, Taş Y. ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR ETKİNLİKLERİ. AOD. Haziran 2019;3(1):65-73. doi:10.35346/aod.582228
Chicago
Akyol, Gülsüm, ve Yasemin Taş. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR ETKİNLİKLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2019): 65-73. https://doi.org/10.35346/aod.582228.
EndNote
Akyol G, Taş Y (01 Haziran 2019) ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR ETKİNLİKLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi 3 1 65–73.
IEEE
G. Akyol ve Y. Taş, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR ETKİNLİKLERİ”, AOD, c. 3, sy. 1, ss. 65–73, 2019, doi: 10.35346/aod.582228.
ISNAD
Akyol, Gülsüm - Taş, Yasemin. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR ETKİNLİKLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 3/1 (Haziran 2019), 65-73. https://doi.org/10.35346/aod.582228.
JAMA
Akyol G, Taş Y. ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR ETKİNLİKLERİ. AOD. 2019;3:65–73.
MLA
Akyol, Gülsüm ve Yasemin Taş. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR ETKİNLİKLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 3, sy. 1, 2019, ss. 65-73, doi:10.35346/aod.582228.
Vancouver
Akyol G, Taş Y. ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR ETKİNLİKLERİ. AOD. 2019;3(1):65-73.