Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 35 - 47, 30.06.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, Fen bilimleri öğretmenlerinin
akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemeye yöneliktir. Bu amaç
doğrultusunda, Konya ili merkez ilçelerinde görev yapmakta olan 6 kadın 6 erkek
olmak üzere toplam 12 öğretmenden yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
veriler toplanmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma
sonucunda öğretmenlerin akıllı tahtayı içeriği görselleştirmek daha çok
kullandıkları görülmüştür. Öğretmenler akıllı tahtanın zamandan tasarruf
sağlama, dersi eğlenceli hale getirme ve derse etkin katılımı sağlama gibi olumlu
yönlerine daha çok vurgu yapmışlardır. Öğretmenler tarafından göz problemlerine
neden olduğu,  öğrencileri hazıra
alıştırdığı,  zaman zaman oyun aracı
olarak görüldüğü, öğrencilerin not tutma alışkanlığını azalttığı gibi ifadeler
akıllı tahtaların olumsuz yönleri olarak belirtilmiştir. Ayrıca öğretmenler akıllı
tahta kullanma konusunda kendilerini yetersiz bulmuşlardır. Son olarak, okulun teknolojik
alt yapı eksikliği kullanımı etkileyen sorunlar olarak ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. ve Sarıçayır, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 457-471.
  • Aflalo, E., Zana, L. ve Huri, T. (2017). The interactive whiteboard in primary school science and interaction, Interactive Learning Environments, 26(4), 525-538. DOI: 10.1080/10494820.2017.1367695.
  • Akbaş, O. ve Pektaş, M. H. (2011). The effects of using and interactive whiteboard on the academic achievement of university student. Asia-Pacific Forum On Science Learning & Teaching, 12 (2), 1-19.
  • Altınçelik, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtaya ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ateş, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde etkileşimli tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 409-427.
  • Baydaş, Ö., Esgice, M., Kalafat, Ö., Göktaş, Y. (2011). Etkileşimli tahtaların öğretim süreçlerine katkıları.5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül 2011, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bulut, G. ve Koçoğlu, E. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258.
  • Demirli, C. ve Türel, Y. K. (2010). Instructional ınteractive whiteboard materials: designers’ perspectives, Procedia Social and Behavioral Sciences, 9 , 1437–1442.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmeni görüşlerinin karşılaştırılması. 9th International Educational Technology Conference (IETC 2009), 14-21.
  • Ermiş, U. F. (2012). Fen ve teknoloji dersinde etkileşimli tahta kullanımının akademik başarı ve öğrenci motivasyonuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Glover, D., Miller, D., Averis, D., & Door, V. (2007). The evolution of an effective pedagogy for teachers using the interactive whiteboard and modern languages: An empirical analysis from the secondary sectors. Learning, Media and Technology, 32(1), 5-20.
  • Gregorcic; B., Etkina, E. ve Planinsic, G. (2018). A new way of using the ınteractive whiteboard in a high school physics classroom: a case study. Research in Science Education, 48,465–489. DOI 10.1007/s11165-016-9576-0.
  • Gülcü, İ. (2014). Etkileşimli tahta kullanımının avantajları ve dezavantajlarına yönelik öğretmen görüşleri. Akademik Bilişim Konferansı, 05-07 Şubat 2014, Mersin.Herbert, M. (2012). Whiteboards engage autistic students in social learning. District Administration, 48(3), 44.,
  • Karakuş, İ. ve Karakuş, S. (2017). Akıllı tahta kullanımına yönelik ortaöğretim öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 4(2), 1-37.
  • Keleş, E., Dündar Öksüz, B., Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih projesi örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • Keser, H. ve Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin akıllı tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish studies International periodical for the languages, literature and history of turkish or turkic, 8(6), 377-403.
  • Kırbay Zengin, F., Kırılmazkaya, G. ve Keçeci, G. (2012). Akıllı tahta kullanımının Fen ve Teknoloji dersindeki başarı ve tutuma etkisi. NWSA- Education Sciences, 7(2), 526-537.
  • Manny-Ikan, E., Tıkochınskı, T., Zorman, R. ve Dagan, O. (2011). Using the ınteractive white board in teaching and learning an evaluation of the smart classroom pilot project. Interdisciplinary Journal Of E-Learning & Learning Objects, 7, 249-273.
  • Özenç, E. G. ve Özmen, Z. K. (2014). Akıllı tahtayla işlenen Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 137-152.
  • Sakız, G., Özden, B., Aksu, D. ve Şimşek, Ö. (2014). Fen ve teknoloji dersinde akıllı tahta kullanımının öğrenci başarısına ve dersin işlenişine yönelik tutuma etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 257-274.
  • Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91–101.
  • Torff, B. ve Tirotta, R. (2010). Interactive white boards produce small gains in elementary students’ self-reported motivation in mathematics. Computers&Education, 54(2), 379-383.
  • Türel, Y. K. (2011) An interactive whiteboard evaluation survey for university students: Validity and reliability analyses. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1894- 1903.
  • Wall, K., Higgins, S., & Smith, H. (2005). The visual helps me understand the complicated things: Pupil views of teaching and learning with interactive whiteboards. British Journal of Educational Technology, 36(5), 851–867.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin yayınevi.

THE OPINIONS OF SCIENCE TEACHERS ABOUT USING INTERACTİVE WHITEBOARD

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 35 - 47, 30.06.2018

Öz

The purpose of this research is to determine the opinions of science teachers regarding the use of interactive
whiteboards. For this purpose, it was studied with 12 teachers that were 6 female and 6 male, worked at the schools
in central districts of Konya. Data was collected with semi-structured interview form and content analysis was
used. As a result of the research, it was seen that the teachers used the interactive whiteboards more to visualize
the contents. Teachers emphasised on the positive aspects of the interactive whiteboards, such as saving time,
making the class fun, and ensuring effective participation in the class. On the other hand, it was indicated that
causing eye problems, occasionally being seen as a gaming tool and reducing students' habit of keeping notes were
the negative aspects of interactive whiteboards. In addition, teachers found themselves inadequate in using
interactive whiteboards Finally, the lack of technological infrastructure in the school has been identified as a
problem affecting the use of interactive whiteboards.

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. ve Sarıçayır, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 457-471.
  • Aflalo, E., Zana, L. ve Huri, T. (2017). The interactive whiteboard in primary school science and interaction, Interactive Learning Environments, 26(4), 525-538. DOI: 10.1080/10494820.2017.1367695.
  • Akbaş, O. ve Pektaş, M. H. (2011). The effects of using and interactive whiteboard on the academic achievement of university student. Asia-Pacific Forum On Science Learning & Teaching, 12 (2), 1-19.
  • Altınçelik, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtaya ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ateş, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde etkileşimli tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 409-427.
  • Baydaş, Ö., Esgice, M., Kalafat, Ö., Göktaş, Y. (2011). Etkileşimli tahtaların öğretim süreçlerine katkıları.5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül 2011, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bulut, G. ve Koçoğlu, E. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258.
  • Demirli, C. ve Türel, Y. K. (2010). Instructional ınteractive whiteboard materials: designers’ perspectives, Procedia Social and Behavioral Sciences, 9 , 1437–1442.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmeni görüşlerinin karşılaştırılması. 9th International Educational Technology Conference (IETC 2009), 14-21.
  • Ermiş, U. F. (2012). Fen ve teknoloji dersinde etkileşimli tahta kullanımının akademik başarı ve öğrenci motivasyonuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Glover, D., Miller, D., Averis, D., & Door, V. (2007). The evolution of an effective pedagogy for teachers using the interactive whiteboard and modern languages: An empirical analysis from the secondary sectors. Learning, Media and Technology, 32(1), 5-20.
  • Gregorcic; B., Etkina, E. ve Planinsic, G. (2018). A new way of using the ınteractive whiteboard in a high school physics classroom: a case study. Research in Science Education, 48,465–489. DOI 10.1007/s11165-016-9576-0.
  • Gülcü, İ. (2014). Etkileşimli tahta kullanımının avantajları ve dezavantajlarına yönelik öğretmen görüşleri. Akademik Bilişim Konferansı, 05-07 Şubat 2014, Mersin.Herbert, M. (2012). Whiteboards engage autistic students in social learning. District Administration, 48(3), 44.,
  • Karakuş, İ. ve Karakuş, S. (2017). Akıllı tahta kullanımına yönelik ortaöğretim öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 4(2), 1-37.
  • Keleş, E., Dündar Öksüz, B., Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih projesi örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • Keser, H. ve Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin akıllı tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish studies International periodical for the languages, literature and history of turkish or turkic, 8(6), 377-403.
  • Kırbay Zengin, F., Kırılmazkaya, G. ve Keçeci, G. (2012). Akıllı tahta kullanımının Fen ve Teknoloji dersindeki başarı ve tutuma etkisi. NWSA- Education Sciences, 7(2), 526-537.
  • Manny-Ikan, E., Tıkochınskı, T., Zorman, R. ve Dagan, O. (2011). Using the ınteractive white board in teaching and learning an evaluation of the smart classroom pilot project. Interdisciplinary Journal Of E-Learning & Learning Objects, 7, 249-273.
  • Özenç, E. G. ve Özmen, Z. K. (2014). Akıllı tahtayla işlenen Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 137-152.
  • Sakız, G., Özden, B., Aksu, D. ve Şimşek, Ö. (2014). Fen ve teknoloji dersinde akıllı tahta kullanımının öğrenci başarısına ve dersin işlenişine yönelik tutuma etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 257-274.
  • Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91–101.
  • Torff, B. ve Tirotta, R. (2010). Interactive white boards produce small gains in elementary students’ self-reported motivation in mathematics. Computers&Education, 54(2), 379-383.
  • Türel, Y. K. (2011) An interactive whiteboard evaluation survey for university students: Validity and reliability analyses. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1894- 1903.
  • Wall, K., Higgins, S., & Smith, H. (2005). The visual helps me understand the complicated things: Pupil views of teaching and learning with interactive whiteboards. British Journal of Educational Technology, 36(5), 851–867.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin yayınevi.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Musa Kadir Mert

Perihan Güneş

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mert, M. K., & Güneş, P. (2018). FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(1), 35-47.
AMA Mert MK, Güneş P. FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. AOD. Haziran 2018;2(1):35-47.
Chicago Mert, Musa Kadir, ve Perihan Güneş. “FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2018): 35-47.
EndNote Mert MK, Güneş P (01 Haziran 2018) FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi 2 1 35–47.
IEEE M. K. Mert ve P. Güneş, “FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, AOD, c. 2, sy. 1, ss. 35–47, 2018.
ISNAD Mert, Musa Kadir - Güneş, Perihan. “FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 2/1 (Haziran 2018), 35-47.
JAMA Mert MK, Güneş P. FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. AOD. 2018;2:35–47.
MLA Mert, Musa Kadir ve Perihan Güneş. “FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 2, sy. 1, 2018, ss. 35-47.
Vancouver Mert MK, Güneş P. FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. AOD. 2018;2(1):35-47.