Bu çalışmada,
fen öğretiminde düşünme kültürünün geliştirilmesi ve bu kültürün
geliştirilmesinin gerekliliğine ilişkin öneriler ortaya konulması
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda “fen öğretimi”, “21. yüzyıl becerileri” ve
“düşünme kültürü” kavramlarına ilişkin literatür incelenerek kuramsal bir
çerçeve ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Düşünme kültürü, düşünme becerilerinin öğretimine sosyokültürel bir bakış açısı getiren bir yaklaşımdır. Bu
yaklaşım, Harvard Eğitim Bilimleri Enstitüsü'nde bir araştırma merkezi (Project Zero) bünyesinde yürütülen bir
projedir. Bu çalışmasının en önemli sınırlılığı ulusal ve uluslararası düzeyde
doğrudan fen öğretiminde düşünme kültürü
yaklaşımının uygulanmasına ilişkin ampirik araştırma bulgularının
bulunmamasıdır. Aslında, fen bilimleri, bilimsel düşünme süreçlerini içermesi
ve yenilik (dönüşüm) kavramlarıyla sıkça birlikte anılması dolayısıyla
öğrencilerin düşünme becerilerinin geliştirilmesini gerektiren temel konu
alanlarından biridir. Bir başka ifadeyle, fen öğretiminde sadece konu alanına
ilişkin bilgilerin aktarılmasının yeterli olmayıp bunun yanı sıra bu bilgilerin
işlenmesi için düşünme becerilerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinin önemli
bir değişken olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada fen öğretimi
bağlamında düşünme kültürünün geliştirilmesine yönelik kuramsal alt yapının
ortaya konulması ve bu kültürün fen eğitimine uyarlanmasına yönelik öneriler
verilmesi planlanmaktadır.
21. Yüzyıl becerileri yenilik-dönüşüm (inovasyon) sosyokültürel öğrenme yaklaşımları fen eğitimi düşünme becerilerinin öğretimi düşünme kültürü yaklaşımı
This study aims at putting forward
suggestions about the development of cultures of thinking in science teaching,
and the necessity of developing this culture. The national and international
literature regarding the concepts such as “science teaching”, “the skills of
21st century “and “the cultures of thinking” have been reviewed for that
purpose, and this article has attempted to present a theoretical framework
accordingly. The cultures of thinking is an approach that brings a
sociocultural perspective to the teaching of thinking skills. This approach is
derived from a project carried out by a research center at the Harvard
institute of educational sciences (Project Zero). The most important limitation
of this review is the lack of empirical research findings on the application of
the cultures of thinking approach in science teaching at national and
international level. In fact, science is one of the main subject areas that
require the development of students' thinking skills as it involves scientific
thinking processes and is frequently mentioned together with the concepts of
innovation (transformation). In other words, in science teaching, it is thought
that not only giving information about the subject area is sufficient but also
developing and supporting thinking skills for processing this information is an
important variable. For this reason, in this study, it is planned to put
forward the theoretical background for the development of culture of thinking
in the context of science teaching and to give suggestions for adapting this culture
to science education.
21st century skills sociocultural learning approaches science teaching teaching of thinking skills culture of thinking
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |